Mistet motivasjonen? Her er ekspertens beste tips

Det er spesielt tre «ingredienser» som er viktig!

EKSPERTEN TIPSER: I denne artikkelen deler motivasjonsforsker og førsteamanuensis Lucas M. Jeno sine beste tips for å gjenvinne motivasjonen – og beholde den. FOTO: NTB
EKSPERTEN TIPSER: I denne artikkelen deler motivasjonsforsker og førsteamanuensis Lucas M. Jeno sine beste tips for å gjenvinne motivasjonen – og beholde den. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

«I disse tider.»

Det er neppe bare vi som er lei av den setningen?

Likevel er ikke til å unngå å ty til den av og til. Det er tross alt mye – det meste, faktisk – som er annerledes og uvant nå. I disse tider.

Pengene går med til påfyll av antibac og munnbind (eller altfor heftig nettshopping som KK-journalist Mina Knudsen), pressekonferanser med Bent Høie benker flere foran TV-en enn realityprogrammer, fire årstider har kommet og gått utenfor vinduet siden sist man klemte noen ...

For ikke å glemme at jobben har blitt flyttet hjem.

TÆRER PÅ: Hjemmekontor – og den ekstra tiden hjemme generelt – tærer på mange. For noen går det utover motivasjonen. FOTO: NTB
TÆRER PÅ: Hjemmekontor – og den ekstra tiden hjemme generelt – tærer på mange. For noen går det utover motivasjonen. FOTO: NTB Vis mer

Hjemmekontor er den nye normalen, men meningene om det er delte. Noen setter pris på å kunne fyre av mailer og skrive rapporter fra sofaen, andre savner kolleger og tydeligere rammer.

Uansett hvilken ende av skalaen man befinner seg på, har nok motivasjonen blitt satt på prøve det siste året.

Enten det er i forbindelse med jobb, trening, studier eller «livet sjøl».

Spørsmålene du må stille deg selv

Lucas M. Jeno er motivasjonsforsker og førsteamanuensis ved Universitet i Bergen.

Han mener det er essensielt at vi fortsetter å utvikle oss – spesielt nå som det føles ut som verden stagnerer.

– Dette er et tidspunkt hvor vi ikke må slutte å vokse som mennesker. Hva er viktig for deg? Hva kan du gjøre for å hjelpe andre, gjøre verden til et bedre sted eller bidra med noe meningsfullt? Kan det komme noe positivt ut av denne perioden, kan vi faktisk lære oss noe?

Å finne svar på disse spørsmålene kan ifølge Jeno føre til at man får mer energi, kjenner på større engasjement og opplever mer utfolding. Det vil igjen fungere positivt på motivasjonen.

EKSPERT: Lucas M. Jeno er motivasjonsforsker og førsteamanuensis. FOTO: Privat
EKSPERT: Lucas M. Jeno er motivasjonsforsker og førsteamanuensis. FOTO: Privat Vis mer

Videre understreker han viktigheten av å fokusere på hva som gjør akkurat det du holder på med interessant eller viktig.

– Å ha fokus på disse aspektene vil hjelpe deg å finne tilbake til motivasjonen du hadde før denne perioden, som har vært veldig tung for mange, inntraff.

3 ingredienser

Vi er i en ekstra spesiell situasjon akkurat nå, men det må ikke nødvendigvis en pandemi til for at man skal kjenne på at motivasjonen er på hell. Langt derifra.

Jeno forteller at det kan være mange bakomliggende årsaker – og at det er spesielt tre avgjørende «ingredienser».

– I de øyeblikkene hvor vi opplever å ha det bra og har høy grad av motivasjon, så er som regel disse tre ingrediensene helt sentrale elementer av opplevelsen av den situasjonen, sier Jeno og lister opp:

  • Det ene er å oppleve at det du gjør er bestemt av deg. Har du eierskap til det du gjør? Føler du at det du holder på med er ekte og ditt autentiske selv? Ser du viktigheten, verdien eller gleden ved det? Dersom svaret på dette er nei, har du sannsynligvis mistet det vi kaller autonomi og dette er svært viktig for å opprettholde motivasjonen.
  • Den andre ingrediensen er kompetanse. Dersom du ikke opplever mestring i det du gjør – enten ved for enkle eller for vanskelige utfordringer – eller at du opplever å stadig få negative tilbakemeldinger, vil motivasjonen raskt dale.
  • Den siste ingrediensen er tilhørighet. Vi motiveres av å oppleve at vi hører til en gruppe, at noen bryr seg om oss og vi om dem, å hjelpe andre ... Å ikke oppleve tilhørighet medfører ofte at motivasjon forsvinner.
TILHØRIGHET: Er du en av dem som savner å møte kolleger og sparre over ganske dårlig, men sjarmerende kjent kontor-kaffe? FOTO: NTB
TILHØRIGHET: Er du en av dem som savner å møte kolleger og sparre over ganske dårlig, men sjarmerende kjent kontor-kaffe? FOTO: NTB Vis mer

Med tredje og siste ingrediens ferskt i minne: Kanskje ikke så rart at flere merker at motivasjonen er smått synkende nå om dagen? Det er vel ikke til å stikke under stol at det ikke like lett å kjenne på samhold over videochat som i virkeligheten.

Husk dette!

Forhåpentligvis klarer man å hente opp motivasjonen igjen etter at den har vært på bunn.

Mange av oss har nok vært gjennom «runddansen» flere ganger. (Spesielt i 2020 og 2021.) Man mister motivasjonen, tar grep, får den tilbake – for så å miste den igjen.

Kanskje skjer det fordi treningssenterne stengte ned nok en gang, kanskje skjer det fordi man har sittet i seks flere Teams-møter enn det som burde vært lov på én dag, kanskje er man lei av å aldri få tilbakemeldinger på arbeidet man gjør ...

Finnes noen preventive grep man kan ta for å unngå å miste motivasjonen igjen når man først har fått den tilbake?

RUNDDANS: Mange av oss har opplevd å miste motivasjonen, ta grep, få den tilbake – for så å miste den igjen. Les motivasjonsforsker og førsteamanuensis Lucas M. Jeno sine beste tips mot nettopp dét under. FOTO: NTB
RUNDDANS: Mange av oss har opplevd å miste motivasjonen, ta grep, få den tilbake – for så å miste den igjen. Les motivasjonsforsker og førsteamanuensis Lucas M. Jeno sine beste tips mot nettopp dét under. FOTO: NTB Vis mer

– Sett deg målbare, spesifikke og realistiske mål for hva du vil gjøre. Få det inn som en vane. Vaner er veldig vanskelig å bryte, selv om det kan ta noe tid å opparbeide seg dem, tipser motivasjonsforsker og førsteamanuensis Jeno.

Han anbefaler også å planlegge for ulike hindringer i miljøet rundt deg.

Skal du jobbe eller studere? Ikke sitt i samme rom som TV-en eller telefonen din, da blir du bare distrahert. Ønsker du å kutte ned på godteriinntaket? Ikke ha det liggende i huset. Har du en nær kollega eller to du kan gå sammen med for å få dagens oppgave(r) gjort?

– At ting er planlagt, sosialt og forpliktet, gjør at vanen blir styrket og motivasjonen ikke reduseres, sier Jeno.

Samtidig minner han om at motivasjon er dynamisk av natur og at det er helt vanlig med opp- og nedturer.

– Bare tenk bare på alle gangene du skulle trene, men ombestemte deg. Det viktigste du kan gjøre i slike situasjoner er å anerkjenne for deg selv at du ikke orket å trene den dagen – ikke lur deg selv! Bare prøv igjen neste dag.

IKKE LUR DEG SELV: Det er viktig å anerkjenne at man har hatt en dag hvor man rett og slett ikke har orket å strekke seg lenger enn nødvendig; enten det gjelder en treningsøkt som ikke ble noe av eller den ekstra innsatsen på jobb som uteble. FOTO: NTB
IKKE LUR DEG SELV: Det er viktig å anerkjenne at man har hatt en dag hvor man rett og slett ikke har orket å strekke seg lenger enn nødvendig; enten det gjelder en treningsøkt som ikke ble noe av eller den ekstra innsatsen på jobb som uteble. FOTO: NTB Vis mer
❝ Husk: Fordi du mislykkes én dag, eller to eller tre, så betyr det ikke at du er en mislykket person. Lucas M. Jeno

Ekspertens beste hjemmekontor-tips

Tilbake til det elskede og hatede hjemmekontoret.

Forhåpentligvis blir hverdagen mer normal om ikke så altfor lenge, men hvordan opprettholde effektiviteten på hjemmekontoret mens vi venter?

Her kommer Jeno med et kjent og kjært råd – som er kjent og kjært av en grunn: Kvalitet over kvantitet.

– Arbeidsgiveren din vil nok at du skal jobbe mye, altså levere høy kvantitet. Men dersom motivasjonen din er lav, så kan kvaliteten være dårlig selv om effektiviteten er høy, sier eksperten og fortsetter:

– Mitt råd er å fylle dagen din med mest mulig av de tre ingrediensene nevnte over. Du kan rett og slett ikke få for mye autonomi, for mye mestring eller for mange meningsfulle interaksjoner.

GJØR DEG MER EFFEKTIV: Å la seg selv kjenne på mestring og gjøre plass til meningsfulle interaksjon i hverdagen er gull verdt. FOTO: NTB
GJØR DEG MER EFFEKTIV: Å la seg selv kjenne på mestring og gjøre plass til meningsfulle interaksjon i hverdagen er gull verdt. FOTO: NTB Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer