Mange irriterer seg over influensere som bruker filtre for å få plettfri hud, eller redigere på seg slankere midje og større rumpe. Om man poster et innlegg med reklame eller spons, er det ikke lenger lov med bildejuks.
I begynnelsen av juni vedtok et flertall på Stortinget en endring av markedsføringsloven. Endringen går ut på at alle som poster sponsede innlegg på Instagram, Facebook, Snapchat eller TikTok, må merke innleggene dersom de er manipulert. Enten om de er retusjert, eller om det er brukt filter som endrer kroppsfasong- eller størrelse, eller hud.
«Endelig!» det var det første Sandra Lyng (34) tenkte da hun leste om lovendringen.
- Med sosiale medier kan egentlig hvem som helst opparbeide seg en stor følgerskare og påvirke veldig mange. Og da er slike lover utrolig bra å ha. Denne beskytter ikke bare unge som tråler rundt på Instagram og tror alt de ser er ekte, den beskytter også unge influensere fra å bli avhengig av redigeringsapper. Det er jo ikke en selvtillitsboost å gå inn på sånne apper og endre på utseendet sitt akkurat.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger