Sminketrend:

Nå er det trendy å se slik ut!

Sminketrenden «I'm Cold» tar av på TikTok.

VINTERBLEK: Trenden kan sammenlignes med at vi jukser oss til solbrun hud om sommeren. Om vinteren skal vi omfavne det som været naturlig gjør med huden vår. Foto: NTB.
VINTERBLEK: Trenden kan sammenlignes med at vi jukser oss til solbrun hud om sommeren. Om vinteren skal vi omfavne det som været naturlig gjør med huden vår. Foto: NTB. Vis mer
Publisert

Når du trodde du hadde hørt alt... Hvis du er én av dem som går rundt og småfryser hele vinteren, som føler huden ser blek og tørr ut og som føler deg litt uvel i kulden, har vi en gladnyhet til deg: Du er faktisk supertrendy uten at du vet det.

I alle fall hvis vi skal tro den nyeste TikTok-trenden.

Den nye sminketrenden har fått det passende navnet «I'm cold», og handler om å sminke seg så man ser kald og guffen ut.

Å se kald ut har faktisk blitt så populært at #ImColdMakeup har fått over 134 millioner omtaler på TikTok.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

KALD VINTER: Nå er det trendy å se kald ut, med Rudolf-rød nese og alt. Foto: NTB.
KALD VINTER: Nå er det trendy å se kald ut, med Rudolf-rød nese og alt. Foto: NTB. Vis mer

Spres i sosiale medier

TikToks nye sminketrend får deg til å se uvel ut, men folk elsker det likevel. Det handler om frostbitte kinn, Rudolf-røde neser og alt som hører med i kunden.

«Kanskje hun ble født i et kaldt klima. Eller kanskje det er Maybelline», skriver Huffpost, som en morsom referanse til Maybelline's «Maybe She's Born With It» -slagord.

Trenden kan sammenlignes med at vi jukser oss til solbrun hud om sommeren, og at vi om vinteren da skal omfavner det som været naturlig gjør med huden vår.

Hvis du ikke opplever dette naturlig, kan du altså jukse deg til et kaldt utseende ved hjelp av sminke og styling.

Slik gjenskaper du trenden

- «I'm cold»-sminketrenden bærer preg av no makeup makeup-trenden. En trend som refererer til en naturlig look, men med elementer av sminke som får det til å se ut som om du har vært ute i snøen eller kulden. For eksempel etter en lang tur på ski på de snødekte viddene.

Det sier Jeanette Halvorsen, som er gründer og daglig leder for Tind of Norway Mineral Makeup, til KK.

Denne trenden kan enkelt gjenskapes med få produkter som highlighter og lyse, varme fersken- og rosatoner.

Halvorsen anbefaler disse trinnene for å få til det kalde uttrykket:

1. Start med basesminke som foundation, slik at du får et jevnt «lerret» og du får plassert blushen på de riktige stedene. Blush og highlighter er stjernene i denne looken.

2. Legg en dus skygge over hele øyelokket og litt under øyet i ytterkant.

3. Påfør en highlighter over neseryggen og nesetippen, inne ved øyekroken og øverst på kinnbeina, samt på amorbuen.

4. På leppene påfører du en leppestift med rosa undertoner påført med fingrene for å få en naturlig og mer usminket look. Bruk gjerne en blank gloss over.

5. Bruk gjerne den samme leppestiften for å skape roser i kinnene. Ta litt leppestift på fingeren og «dutt på» langs kinnbeina, opp mot neseryggen fra begge sider, slik at det skaper en «W». Påfør gjerne litt på nesetippen også!

6. Blend så godt ut slik at den smelter inn med din basesminke (foundation).

7. Avslutningsvis kan man eventuelt bruke maskara for å definere øynene.

- Et annet lite tips er å bruke en kajal eller øye- og brynspensel i en bruntone for å legge til litt sjarmerende fregner, tipser Halvorsen.

TRENDY: Den nye sminketrenden har fått det passende navnet «I'm cold», og handler om å sminke seg så man ser kald og guffen ut. Foto: NTB.
TRENDY: Den nye sminketrenden har fått det passende navnet «I'm cold», og handler om å sminke seg så man ser kald og guffen ut. Foto: NTB. Vis mer

Inspirert av TV-forbilder

- Denne trenden er veldig lekker. Man har blitt inspirert videre av Hailey Bieber, glossiers minimalisme og bleke TV-forbilder som Emily in Paris. Denne trenden har kommet som en naturlig overgang fra da vi tidligere i sommer børstet varm blush over neseryggen for en solbrent look.

Det sier Anette Klophus, som er daglig Leder for Marlou Stylingbar & Café AS, til KK.

Nå har denne minimalistiske trenden utviklet seg i takt med vinteren, og at vi ser mer av kalde farger på den røde løperen og på TV-skjermen.

- Denne frosne looken kan skapes med svært enkle triks, og gir en virkelig frisk wow-effekt, sier Klophus.

Hun anbefaler å følge disse trinnene:

1. Jevn ut vintertørr hud med en god fuktighetskrem og lett concealer-dekk for å fjerne nåværende rødheter. Hele poenget med looken er å gjenskape det rødlige på nytt, men ved ny plassering og nyanser.

2. Med en fluffy blush-kost, påfører du kremblush lett over eplekinnene og børster blushen over neseryggen og opp mot kinnbenet.

3. Bruk deretter en børste over leppene med samme blush-kost, med samme farge. Legg merke til den flotte, naturlige «watercolor»-effekten dette gir, uten harde linjer.

4. Har du litt ekstra tid, legg highlighter med fingeren over amorbuen på leppene, på kinnben, et lett strøk langs neseryggen og avslutt med highlighter på brynsben og i innerkoken av øyelokk.

5. Topp det hele av med maskara og gjerne litt blank lipgloss for å understreke «frosten». Lås looken med transparent pudder ved behov.

- Blushen er hovedstjernen her. For kalde hudtoner anbefales rosa blush for å komplimentere det blå, mens for varmere hudtoner kan du bruke fersken-farger, sier Klophus.

Den kan også fint kombineres med mer øyenskygge, gjerne i kalde, metalliske farger, og eyeliner. Trenden er perfekt for å fremheve din naturlige, friske rødme når den iskalde vinter-vinden virkelig treffer,

KALD OG HET TREND: - Denne trenden har kommet som en naturlig overgang fra da vi tidligere i sommer børstet varm blush over neseryggen for en solbrent look, sier eksperten.
KALD OG HET TREND: - Denne trenden har kommet som en naturlig overgang fra da vi tidligere i sommer børstet varm blush over neseryggen for en solbrent look, sier eksperten. Vis mer

Fuktighet er viktig

- Dette er en kald og het trend i motebildet nå. Den nyeste TikTok-trenden handler hovedsakelig om det å omfavne hva det kalde vinterværet gjør naturlig med huden, og bruke dette i makeupen. Akkurat som når du vil ha frem den solkyssede, sørlandske gløden i huden om sommeren.

Det sier Wenche Lillelid, som er eier og daglig leder for det nye norske sminkemerket Frid Cosmetics, til KK.

Lillelid er enig i at de friske kinnene og gløden som popper frem når du tar deg en tur ut, kan gjenskapes med både blush, highlighter og fuktprodukter.

- Husk at her er det kremprodukter som gjelder. Oppnå looken med masse blush i en rødlig tone på kinn, panne, lepper, litt på nesen og på øyelokk. Bruk en stor god kost for å fordele produktet, eller tap og smelt inn med fingrene, tipser Lillelid.

Det viktigste av alt er å ha en hud med masse fukt, så du slipper tørr vinterhud som drysser.

- Det morsomme med denne makeup-trenden er at den også minner veldig om hvordan vi la blush på 90-tallet, og det er jo også veldig i vinden for tiden, sier hun.

FØLELSE AV FELLESSKAP: - Det å henge seg på TikTok-trender kan også bidra til en følelse av fellesskap, ved at man blir med på noe kollektivt som mange andre følger med på. Foto: NTB.
FØLELSE AV FELLESSKAP: - Det å henge seg på TikTok-trender kan også bidra til en følelse av fellesskap, ved at man blir med på noe kollektivt som mange andre følger med på. Foto: NTB. Vis mer

Influensere skaper trender

Den nye sminketrenden høres jo litt spesielt ut, så hvorfor hopper vi på slike trender?

- Slike trender pleier som regel å omfavnes av influensere som gjerne tipser om ulike produkter du kan kjøpe for å oppnå denne looken. Influensere er, som navnet tilsier, flinke til å påvirke.

Det sier Kamilla Knutsen Steinnes, som er stipendiat i atferdsanalyse ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet – storbyuniversitetet, til KK.

Mange unge ser opp til influensere som forbilder og vil gjerne være og se ut som dem.

- Det er derfor lett å kjøpe det influensere selger, slik som trender og sminkeprodukter, sier hun.

Tror det handler om kommersielle samarbeid

- Noen influensere har gjerne inngått et kommersielt samarbeid med diverse merkevarer, og bruker slike trender til å promotere sponsede produkter, sier Knutsen Steinnes.

Da er det snakk om en effektiv form for produktplassering som kan knyttes til at forbrukere lytter til anbefalinger fra venner og kjente, fremfor upersonlige og ansiktsløse aktører som merkevarer.

- Det å henge seg på TikTok-trender kan også bidra til en følelse av fellesskap, ved at man blir med på noe kollektivt som mange andre følger med på. Trender har også som regel en utløpsdato, noe som kan trigge en slags frykt for å gå glipp av noe. Det kan igjen gjøre at man slenger seg på trenden før den er over, forklarer hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer