Rolf

Nyt våren i fulle drag!

Kroppen din trenger rikelig tilgang på oksygen for at den skal fungere godt. Så nyt våren i frisk luft!

Publisert
Sist oppdatert

HELE KROPPEN OG ALLE dens 5000 milliarder celler trenger luft og oksygen for å leve. Men ikke alle puster godt nok, eller riktig. Mange pasienter som kommer til time, puster rett og slett for dårlig på grunn av blokkeringer i mellomgulvet eller økte spenninger i brystkassens muskulatur. Mange bruker faktisk bare halve lungekapasiteten sin, og mindre enn det. Dette vil kunne gi symptomer som hodepine, svimmelhet, muskulære spenninger i overkroppen, synsforstyrrelser, konsentrasjonsvansker, trøtthet, og i de mest ekstreme tilfeller astmalignende pustebesvær. Det er derfor viktig å lære seg riktig pusteteknikk: Pust godt med magen, slik at magen går ut og inn.

 

DET ER FØRST OG FREMST hemoglobinet inne i de røde blodcellene som binder oksygenet til seg og frakter dette ut til cellene. Dersom du har lav hemoglobin (tidligere kalt blodprosent) og/eller for lite jern som bindes til hemoglobinet, vil cellene få for lite oksygen. Men også stoffene klor, vanadium, germanium og vitaminene E og B15 øker blodcellenes evne til å transportere oksygenet. Har du også for lite av disse, vil cellene få for lite oksygen.

For at kroppscellene skal kunne ta inn og nyttiggjøre seg oksygenet i cellenes mangfoldige biokjemiske prosesser – som bl.a. resulterer i dannelsen av energimolekyler – må cellene samtidig har nok tilførsel av bl.a. stoffene svovel, sink, kobber, selen, mangan og B-vitaminer. Sørg for at kostholdet ditt inneholder mye mineraler og vitaminer.

 

Slik får kroppen din nok oksygen:

1. Lær deg å puste riktig – med hele lungekapasiteten.

2. Gå ofte ut, eller åpne vinduet og pust dypt inn og ut flere ganger daglig.

3. Gå i trapper og gjør rask gange utendørs inntil du blir varm og andpusten

4. Ta blodprøver og sjekk jernverdiene og hemoglobinet – at kroppen har normale mengder.

 

 

En pusteøvelse

Legg deg ned på rygg på gulvet med beina i nitti graders vinkel på en stol. Slapp godt av i rygg og overkropp og pust rolig med magen inn og ut i flere min. Jo dypere du puster inn, desto større skal magen vokse under innpustingen for deretter å falle helt ned igjen under utpustingen. Pust sakte på denne måten med lukkete øyne og hold hendene lett på magen, slik at du kjenner at den beveger seg riktig. Nå har hele kroppen og alle cellene fått rikelig med oksygen.

 

 

Dr. Luneng

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer