NYTTÅRSFORSETTER: Har nyttårsforsettene dine sprukket? Slapp av, du kan fint starte på nytt. FOTO: NTB Scanpix
NYTTÅRSFORSETTER: Har nyttårsforsettene dine sprukket? Slapp av, du kan fint starte på nytt. FOTO: NTB Scanpix
Nyttårsforsetter:

Nyttårsforsetter, og hvordan lykkes med dem - to måneder for seint

Okei, så var det ikke magisk lettere å innføre bedre vaner i 2018 enn i 2017. Her er tipsene som gjør det lettere å lykkes med endringer du ønsker, februar ingen hindring!

Like sikkert som listen med nyttårsforsetter i januar, er sprekken i februar. Og den påfølgende irritasjonen over oppdateringene fra de som lykkes med jogging og juicing og jobb mens du selv ikke bare har stagnert og gitt opp, men gått i fullstendig regresjon og nå er enda dårligere enn i fjor til det du skulle bli så mye bedre til i år. Og mens mars måned nærmer seg med løfter om påskemarsipan og utepils, vokser også vissheten om at nå er i hvert fall IKKE tiden å innføre et nytt og bedre liv.

Eller er det det?

- Spør du meg, er alle dagene i året bedre egnet til en ny start enn akkurat nyttår, konstaterer coach Espen Langseth, som står bak firmaet Heia deg og jobber med nettopp det; å heie fram klienter som vil lykkes med å nå store mål innen idrett, ledelse eller livet generelt.

EKSPERTEN: Coach Espen Langseth, som står bak firmaet Heia deg.
EKSPERTEN: Coach Espen Langseth, som står bak firmaet Heia deg. Vis mer

- Unnskyldningene til ikke å gjøre det kommer i hytt og pine uansett, det er bare å bestemme seg og begynne å gjøre noe med det.

LES OGSÅ: Ingeborg sa opp jobben og bestille en enveisbillett til et eksotisk land for å reise på heltid

- Har du for mange planer, er du nesten dømt til å mislykkes

Den gode nyheten er altså at brutte nyttårsløfter kan sies å tilhøre fortiden, og at dagen i dag er en vel så god start på ditt nye liv - for å sitere omtrent alle livsstilsbloggere i hele verden. Men coachen stopper ikke der; han vil gjerne be oss korte ned listen over ting vi vil gjøre noe med.

- Har du for mange planer, er du nesten dømt til å mislykkes, mener han.

- Hvis du prøver å gjøre mange ting på én gang, hvor mye energi og motivasjon klarer du da å legge i hver enkelt ting? Hvor mye drivkraft har du til å gjennomføre, og til å stå i dritten når det blir tungt?

Tungt blir det, lover han. Derfor skal du være bevisst på hvilke løfter du gir deg selv. For eksempel skal du være sikker på at dine nye mål faktisk er dine egne, mange av oss har nemlig lett for å adoptere andres forsetter, påpeker coachen. Hvis venninnen din skal trene til maraton og ikke vil løpe alene, er det jo så lett å la seg rive med selv om du egentlig hater å jogge. Og før du vet ordet av det har noen bestemt seg for å gå skitur hver kveld og attpåtil sørget for å tagge deg i det veldig offentlige løftet, og vips, så har du fullstendig mistet fokus på din egen plan om å begrense sjokoladespisingen til lørdag eller til å ta en tur i svømmehallen hver onsdag.

- Vi mislykkes fordi det er vanskelig å bryte et gammelt mønster og få inn en ny vane, forklarer Langseth.

- Veldig mange har for mye fokus på selve måloppnåelsen. La oss si at du vil gå ned ti kilo. Da tenker du gjerne at når du har gjort det, da! Først da! Blir du lykkelig! Tenker du sånn, vil du kjenne lite mestring på veien, og det blir lett å gi opp. Hvis du i stedet tenker på motivasjonen til å gå ned de ti kiloene, setter deg noen delmål på veien og fokuserer på hvilke endringer du skal innføre i hverdagen for å oppnå målet, har du en plan. Det er de små valgene i hverdagen det må handle om, det er her og nå du har kontroll over, ikke fremtiden. Det er først når du klarer å ha fokus både på det langsiktige målet, delmålene underveis og prosessen i hverdagen, at du opplever mestring.

Det er nesten så man må kvele en gjesp. De små delmålene er liksom så … puslete. Hva er gøy med puslete mål?

- Men det er der det må jobbes! Det er ikke alltid gøy underveis, du må ha en gjennomføringsplan og en vilje til å stå i ubehaget som kommer, påpeker coachen.

LES OGSÅ: Å prate med en fremmed kan faktisk gjøre deg lykkelig

Se på motgang som læring, utvikling og vekst

- Mental trening handler ikke om å være blid og glad og positiv hele tiden, men å stå i det.

Se på motgang som læring, utvikling og vekst. Stå i driten og gå videre, det er da du kjenner på mestringen. Det hjelper ikke hva andre mener og sier, du må vite hvorfor DU vil bli verdensmester eller begynne å trene, og jobbe fra en indre motivasjon.

Og nå er vi kommet til det punktet som er så altfor vanskelig for oss ekte barn av ironigenerasjonen: Den indre, kritiske stemmen. Den som gjør at ikke ti ville coacher kan få meg til å stille meg foran speilet og i fullt alvor si til meg selv at jeg er fantastisk. Unik. Ingen er som meg, og jeg kan nå alle målene jeg setter meg.

Langseth ler.

- Du kan ikke kontrollere alle de 60-70 000 tankene du har hver dag, men du kan ta kontroll på noen av dem. Hvis du bare først kan tro på at det går an, forklarer han.

- Hva er motpolen til en indre kritiker? En som kan heie på deg. Hvem av dem skal få slippe mest til? Du SKAL kunne gå bort til speilet og si at du er fantastisk. Det er her den store mentaltreningen ligger. Når du klarer å fortelle deg selv det med overbevisning, kan du også begynne å tro på at du kan klare å innføre endringer i livet.

- Da kan du si at «Jeg skal pokker meg løpe maraton» eller «Jeg skal skrive den romanen jeg drømmer om» eller «Jeg skal gå ned de ti kiloene». Men for å få det til, må du begynne et sted. Du må stå i rastløshet, utålmodighet og ubehag. Hadde det vært lett og behagelig å gjøre endringer i livet hadde alle gjort det.

LES OGSÅ: - Folk vet ikke hvor stor distanse mobilen skaper mellom familie og venner

Jo høyere mål du tør å sette deg, jo mer har du å jobbe for

Langseth er hellig overbevist om at viljen er noe som kan trenes og utvikles, selv for oss som alltid vil velge nytelse foran ytelse og smerte.

- Jeg har studert noe så sært som viljens psykologi, og vet at vi mennesker kan gå fra å være et offer med null vilje til å være selve viljen, forteller han.

- Negative tanker og usikkerhet kommer, men du må fortsette, gå på og våge å stå for målene du har satt deg. Våg å si det høyt! Idrettsutøvere som skal bli verdensmestere må si nettopp det. Jo høyere mål du tør å sette deg, jo mer har du å jobbe for.

Hva om jeg ikke klarer det? Vil min indre kritiske røst si. Hva så? Vil coachen svare.

- I så fall kan du velge å se på det som feil eller læring. Du har garantert lært av det uansett, det er også en treningssak, mener han.

- Våg å la deg og målene dine ta litt plass! Du SKAL tro at du er noe.

Kanskje man skulle trosset all ironisk sans og øvd seg litt på sjølpepping likevel? Eventuelt gjøre som en venninne av meg, og BARE velge seg morsomme nyttårsforsett. Hårete mål, javisst, og mange av dem også, men samtlige er gøye.

Og med løfter om mer av alt som er godt og gøy, er det jo så man reint gleder seg til å ta fatt på nyttårsforsettene. Om vi skriver første januar eller snart mars.

LES OGSÅ: Skrivefeilene du bør legge fra deg med en gang!

Til forsiden