LITT OVERVEKTIG: Undersøkelser har vist at kvinner som allerede har en hjertesykdom, blir beskyttet mot hjerteinfarkt dersom de har litt ekstra fett på kroppen. Foto: NTBSCANPIX
LITT OVERVEKTIG: Undersøkelser har vist at kvinner som allerede har en hjertesykdom, blir beskyttet mot hjerteinfarkt dersom de har litt ekstra fett på kroppen. Foto: NTBSCANPIX Vis mer

Fedme

Overvektige kan være friskere

Gjelder deg som har BMI mellom 25 og 30.

ALLERS.NO: Har du noen kilo for mye, kan du allikevel ha god helse. Det kommer an på hvor mye fett du har på kroppen, og ikke minst, hvor fettet sitter.

– Er du lett overvektig, altså med en BMI på mellom 25 og 30, men ellers frisk og i regelmessig fysisk aktivitet, vil man ikke nødvendigvis anbefale deg å gå ned i vekt. Men overstiger BMI 30, er dette helseskadelig, med tanke på hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes og enkelte kreftformer, sier Jøran Hjelmesæth.

BMI ER IKKE ALT: Jøran Hjelmesæth er leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. Foto: Privat
BMI ER IKKE ALT: Jøran Hjelmesæth er leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. Foto: Privat Vis mer

Han er professor ved Universitetet i Oslo og leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold.

LES OGSÅ: Dette er den sunneste melken

Fedmeparadokset

Hjelmesæths forskningsgruppe har forsket på det såkalte fedmeparadokset, hvor undersøkelser har vist at kvinner som allerede har en hjertesykdom, blir beskyttet mot hjerteinfarkt dersom de har litt ekstra fett på kroppen.

Men for menn slår dette negativt ut.

– Vi forstår det ikke helt. Og vi lurer på om de som er såkalt normalvektige og får diabetes eller hjerte- og karsykdommer, er mer genetisk disponert for dette. Dette er observasjonsstudier, og ingen ting er svart-hvitt. Men fremdeles er det slik at overvekt gir en ­høyere risiko for hjerte- og ­karsykdommer, selv om enkelte undersøkelser hevder at det kan være en fordel å være i den øvre delen av vektskalaen, sier han.

Undersøkelser har også vist at lett overvekt kan beskytte mot beinskjørhet.

– Det kan være fordi skjelettet er så fint laget at det kan forsterkes og bygges på når kroppen får mer vekt å bære. Studier har vist at personer som går mye ned i vekt, mister beinmasse. Etter ­fedmekirurgi øker sannsynligvis risikoen for beinbrudd, sier ­Hjelmesæth.

LES OGSÅ: Mettende salat som slanker

MÅ SLANKE? Er du lett overvektig, altså med en BMI på mellom 25 og 30, men ellers frisk og i fysisk aktivitet, trenger du ikke nødvendigvis gå ned. Foto: NTBSCANPIX
MÅ SLANKE? Er du lett overvektig, altså med en BMI på mellom 25 og 30, men ellers frisk og i fysisk aktivitet, trenger du ikke nødvendigvis gå ned. Foto: NTBSCANPIX Vis mer

Midjen som mål

Han viser også til at pasienter med litt overvekt (BMI på 25-30), med andre kroniske ­sykdommer, som for eksempel kronisk nyresvikt, kan være ­friskere enn normalvektige.

Hvor fettet legger seg, er vesentlig. Den såkalte eplefasongen, hvor fettet legger seg rundt de indre organer i buken, kan være helseskadelig.

Pærefasongen, hvor fettet samles på rumpe og lår, er ikke så farlig, men kanskje tvert imot beskyttende.

– Det er stor forskjell på kvinner og menn. Kvinner får gjerne mer fett på rumpe og lår, men de kan også få mer bukfett etter menstruasjonsslutt. Kvinner har generelt mer fett på kroppen enn menn, men får sjeldnere hjerte- og karsykdommer, sier Hjelmesæth.

Han mener BMI er et greit mål befolkningsmessig, men ikke individuelt.

Her gir midjemålet en mer korrekt status på om du er normal- eller overvektig.

Å måle fettprosent i forhold til muskelmassen synes han ikke er nyttig.

– Går du ned en centimeter rundt midjen tilsvarer dette ­nesten en kilo fett.

LES OGSÅ: Slik får du strammere lår

Alt med måte

Å være undervektig, er heller ikke bra for helsen. Blant annet kan det øke risikoen for beinskjørhet. 

En undersøkelse utført av flere forskningsmiljøer i England, ­hevder at undervektige, med en BMI under 20, hadde 34 prosent større risiko for å utvikle demens.

De engelske forskerne har gjort sine undersøkelser ut fra en studie utført av Universitetet i Oslo i 2013. Folkehelseinstituttet, som har deltatt i undersøkelsen, framhever at overvekt ikke er å anbefale som en beskyttelse mot demens, da overvektige har større risiko for å få andre sykdommer – og dermed ikke lever lenge nok til å dra nytte av effekten.

LES OGSÅ: Hermetikk kan være sunnere

VEKT ER IKKE ALT: Har du noen kilo for mye, kan du likevel ha god helse.  Foto: NTBSCANPIX
VEKT ER IKKE ALT: Har du noen kilo for mye, kan du likevel ha god helse. Foto: NTBSCANPIX Vis mer

Be fastlegen undersøke deg om du er i tvil om de ekstra kiloene dine er helseskadelige. Det spiller inn om noen i familien har fedmerelatert sykdom som hjerte- og karsykdommer og diabetes. Legen vil sjekke langtidsblod­sukker, blodtrykket og måle ­innholdet av fettstoffer i blodet.

Snorker du, har pustestopp om natten og føler deg trøtt om dagen, kan det være tegn på at overvekten har skadet deg.

– For å holde en sunn trivselsvekt råder vi å følge de norske kostrådene fra 2011, altså spise mat som hovedsakelig er plantebasert med mye fullkornsprodukter, frukt og grønt, fisk, kjøtt fra fjærkre framfor storfe, nøtter og frø. Velg magre meieriprodukter og drikk vann, sier Hjelmesæth.

– Det trenger ikke være en ekstrem omlegging – alt med måte. Man skal kose seg med maten og ikke bare tenke på at alt skal være perfekt. Det finnes ­individuelle variasjoner og ingen svart-hvitt-fasit, sier Hjelmesæth.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: