GENUIN INTERESSE: I flere år har Sara utforsket og diskutert temaer som til sammen kan gjøre oss mennesker mer lykkelige i hverdagen. Nå har hun satt sammen de ulike bitene hun har samlet, og laget en bok med navnet «Litt lykkeligere». FOTO: Åsmund Holien Mo
GENUIN INTERESSE: I flere år har Sara utforsket og diskutert temaer som til sammen kan gjøre oss mennesker mer lykkelige i hverdagen. Nå har hun satt sammen de ulike bitene hun har samlet, og laget en bok med navnet «Litt lykkeligere». FOTO: Åsmund Holien Mo Vis mer

Lykkelig

Sara ville ha bedre hverdager - fant et grep som funker for alle

- Jeg er ikke så hissigpropp lenger.

Publisert

Hvorfor streber man alltid etter det man ikke har? Hva er det som er så himla vanskelig med å bare lytte til de tusenvis av tipsene som florerer der ute for å komme i bedre form, bli mer strukturert på jobb og få mer overskudd til barna? Og hvordan blir man egentlig litt lykkeligere i hverdagen? Vi vet jo at vi bør spise bra og sove nok, og så greier vi det ikke. Det er så mye kunnskap der, men likevel agerer vi ikke på det

Mens noen flommer over av pur glede over en god kaffekopp på morgenkvisten, er det mange som aldri føler seg 100 prosent tilfredsstilt, uansett hva de har av materielle goder eller hvilke milepæler man oppnår i livet.

Disse tingene funderte Sara Lossius (39) mye over da hun gikk i mammapermisjon for første gang. Hver eneste dag, cirka et sted mellom bleieskift og gulpeflekker, jobbet hun seg gjennom x antall amerikanske helsepodkaster og ble presentert for ulike temaer innen helse. Hvor viktig er egentlig trening for oss? Og blir vi mindre sosiale av å bruke mye tid på mobilen?

Dette skulle vise seg å bli hovedinspirasjonen til det som i dag er den godt etablerte podkasten «Ingefær».

- Det var sånn jeg bestemte meg for at neste gang jeg går ut i mammapermisjon, da starter jeg min helt egen helsepodkast. Og det gjorde jeg. Etter hvert følte jeg at jeg måtte velge mellom min daværende jobb som kommunikasjonsrådgiver i IKEA og «Ingefær», så jeg sa opp etter å ha laget Ingefær i et halvt år, sier Sara til KK.

- Først: Hvordan turte du å gå fra noe så trygt, til noe så utrygt som podkast?

- Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe for meg selv, og hatt en driv i meg helt siden jeg gikk på gründerskolen som 25-åring. Det, i kombinasjon med min nysgjerrighet og interesse innen helsefeltet, så jeg for meg at dette var et marked jeg kom til å løse. Full av optimisme kastet jeg meg rundt, sier Sara engasjert.

Litt lykkeligere

Det er nå fire og et halvt år siden, og siden den gang har hun i samarbeid med flere ulike helsefagfolk, tatt for seg sentrale temaer som til sammen kan hjelpe oss med å bli litt mer bevisst rundt dette med det store, komplekse ordet - nemlig lykke.

Og det er tydelig at dette traff en nerve hos folk, for i dag er Ingefær den største i landet innen helsesegmentet. Temaene Sara har snakket med fagfolk om er så ulike som lys og mørke, mobilbruk og hukommelse, styrketrening og hvile og selvfølelse og suksess.

Underveis i arbeidet med podkasten innså hun at alle bitene hun nå hadde plukket opp, til sammen ble et stort puslespill som kan påvirke helsen og gi et godt liv med litt lykkeligere hverdager. Og for å samle dette på ett sted gir hun nå ut boken «Litt lykkeligere».

Psst! Må man være to for å være lykkelig?

SMÅBARNSMOR: Det kan gå en kule varmt hjemme hos Sara også, med tre små barn på slep - men hun har lært seg noen teknikker for å beholde roen. FOTO: Privat
SMÅBARNSMOR: Det kan gå en kule varmt hjemme hos Sara også, med tre små barn på slep - men hun har lært seg noen teknikker for å beholde roen. FOTO: Privat Vis mer

Gode vaner

KK ringer henne midt i disse hjemmekontor-tider. I bakgrunnen hører man en god blanding av babypludring og to jevngamle småjenter som spør om ikke «lillefri er over snaaaaart?». Sara ler og sier at de prøver å holde en viss struktur på hverdagen, til tross for at det meste er utenfor normalen om dagen. Og struktur og vaner - det er noe av det Sara har blitt ekstra opptatt av i løpet av de siste årene.

- Jeg skal ikke lyve, jeg har mange uvaner fortsatt, men jeg har lagt til meg noen gode vaner med årenes løp, og det øker faktisk livskvaliteten min. Dette har jeg klart med god hjelp fra de jeg har snakket med i studio.

39-åringen har blant annet begynt med mobilitetsøvelser før hver treningsøkt, tatt opp dagbokskriving på kveldene, fått innprintet gode rutiner på middagsmeny og ukeshandling, samt at hun har blitt bedre på å ikke småspise når hun lager matpakke til barna på kvelden.

Og ja, det høres kanskje banalt ut at små ting som ukeshandling og mobilitetstrening kan gjøre deg mer lykkelig i hverdagen, men det er akkurat de små tingene man ikke skal kimse av, mener Sara.

Prioriter deg selv

- Du må finne ut av hva som er viktig for deg, og bruke tid på det. Ikke bruk tid på det andre tror er viktig. Jeg merker at når jeg har ting jeg velger å prioritere under kontroll, da har jeg et liv som jeg vil ha. Det er viktig for meg, og gjør at jeg klarer å løfte meg selv opp ved hjelp av enkle metoder.

Men som travel trebarnsmor, podkaster og forfatter - lurer vi på om hun, som nå nesten kan omtales ekspert innen lykkelighetsfeltet, har klart å bli mer lykkelig nå, enn hun var for fire år siden?

- Ja, det har jeg. Det merker jeg godt - fordi jeg er egentlig en hissigpropp, men plutselig har jeg blitt flinkere til å ikke tenne så fort, og til å roe meg kjappere ned. Det er jo fint for alle, ler hun og fortsetter:

- Jeg tror det har noe med egentid og lytting til kroppen å gjøre. Det er så enkelt som å ta små pauser i løpet av dagen: Gi kroppen god næring, pust ut og vær gjerne ute i naturen.

Sara har minst overskudd de dagene hvor hun føler at hun henger to timer etter den som løper foran henne. Da stopper hun opp, slipper det hun har i hendene og tenker på hva det er som gjør at hun føler seg bakpå.

- Jeg stiller meg ofte spørsmålet «trenger jeg dette?», og kutter det som spiser opp energien min mer enn det gir meg glede. Men det er faktisk viktig å ikke glemme at samfunnet noen ganger ikke er tilpasset et 100 prosent avbalansert liv.

- Det er ikke bare på grunn av personlig svakhet at vi feiler, men også fordi samfunnet ikke er lagt opp til optimal helse. Jeg kan kjefte på meg selv fordi jeg ikke rekker alt jeg skal med tre små barn og et rotete hus, men så er det ikke alltid rom for å gå en time i skogen eller meditere hver morgen. Da er det hodet man må jobbe med.

LES OGSÅ: Så mye penger gjør oss lykkelige

Sterke møter

Sara sier hun med denne kunnskapen har blitt et bedre medmenneske. Hun har møtt mange skjebner, hatt gjester i studio hun har grått sammen med, hatt gjester i studio hun føler hun har endret synet på verden sammen med.

- Det har vært mange nære møter og nære tema i mitt mikroskopiske studio. Ofte har jeg følt at jeg har fått en ny venn der inne. Dette har gjort at jeg blant annet har mye mindre fokus på prestasjon nå enn tidligere - spesielt når det kommer til helse. Jeg føler ikke samme behov for å bevise ting for noen lenger.

Hun drar frem trening etter fødsel som eksempel. Kanskje et velkjent problem for kvinner. Mange kjemper seg tilbake i stedet for å se litt større på det - hvile når man er trøtt, tørre å ta seg tid. Etter et år er man som regel «normal» igjen.

- Jeg tror og håper jeg har blitt klokere. Jeg ser helheten i helse på en bedre måte enn å bare gønne på på trening og se bra ut.

Kan gå en kule varmt

Men til tross for mye lærdom og klokskap, innrømmer Sara at hun ikke alltid klarer å beholde roen hun heller. Det kan gå en kule varmt i heimen i blant. Kjefting, krangling og høyt støynivå. Og det er helt normalt.

- Jeg kan bli kjempesint over småting, og til tider helt sikkert være en kjip mamma. Da prøver jeg å ta meg selv ut av den eventuelle situasjonen og fylle på mitt eget batteri. Det gjør jeg ved å for eksempel trene, eller pleie meg selv på en OK måte - om det er å lakke negler eller lese et magasin.

- Hva tror du egentlig folk flest gjør feil - som gjør oss mindre lykkelige?

- Det tror jeg har med ambisjoner å gjøre, at man kanskje skal prøve å gjøre alt på en gang. Men skal man være god på noe, må man forsømme noe annet. Hvis du har som mål å levere på top på jobben i første kvartal av året, kan du kanskje vente med å løpe maraton til neste. Eller et eksempel fra mitt eget liv: I høst skulle det eldste barnet mitt starte på skolen, jeg gikk høygravid og skrev bok i tillegg til jobb - det var ikke da vi prioriterte å pusse opp huset.

- Jeg tror de fleste kan bli flinkere til å se året under ett, i stedet for å gjøre alt samtidig. Senk ambisjonene her og nå, men øk de på sikt. Da får man en følelse av mestring, noe jeg tror fører med seg positive ringvirkninger som varer lenge. Og en ting til: Sov nok. Det ligger til grunn for mye.

LES OGSÅ: Er noen født lykkeligere enn andre?

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer