Rolf

Selvhjelp mot hårtap

Mister du mye hår? Husk at håret trenger næringsstoffer for å trives og se friskt ut.

Publisert
Sist oppdatert

Å MISTE HÅR er noe alle – i alle aldersgrupper – kan oppleve i perioder. Noen opplever at inntil halve hårmengden faller av uten å komme tilbake igjen.

Generelt, diffust hårtap (Alopecia diffusa) kan skyldes langvarig psykisk stress, alvorlig sykdom, kraftig slanking eller anoreksi, høyt eller lavt stoffskifte, andre hormonelle forstyrrelser, arv eller medikamentbruk. Men ofte blir det ikke påvist noen sikker årsak. Da må man tenke på kroppens og hårets ernæringsstatus.

Håret trenger næringsstoffer som alt annet vev i kroppen for å vokse normalt og holde seg fast i hårrøttene. Forskningen har kartlagt nøyaktig hvilke næringsstoffer som er viktigst for håret. Studier har bl.a. påvist en klar sammenheng mellom lave jernverdier i blodet over flere år og økt håravfall hos kvinner. Dette viser at kroppens ernæringsstatus kan være avgjørende for hårets styrke og kvalitet. Her kan du lese mer om hva forskningen har påvist:

 

Svovel: Høy konsentrasjon finnes i håret der svovel inngår i proteiner som er viktige for vekst og styrke.

Sink: Høy konsentrasjon i håret som er viktig for hårvekst og styrke, samt for kroppens hormonbalanse som også kan påvirke håret.

Silisium: Blir også kalt kisel og finnes rikelig i hår, hud og bindevev. Har stor betydning for hudkvaliteten og sannsynligvis for hårrøttenes tilstand. Friske hårrøtter gir god hårvekst.

Jod: Er svært viktig for dannelsen av tyroksinet i stoffskiftekjertlene og omdannelsen av karoten til aktivt A-vitamin i huden. Det kan derfor indirekte ha betydning for vekst og kvalitet på håret.

Selen: Er en viktig antioksidant i kroppen og har stor betydning for bl.a. frisk hud og hårrøtter. For mye eller for lite selen kan medføre hårtap.

Jern: Jernets betydning for håret kan være via dets samarbeid med opptak og nyttiggjørelse av andre næringsstoffer som enkelte B-vitaminer, sink, kobber og mangan, som igjen påvirker hårrøttene og hårveksten.

 

Prøv dette mot håravfall:

Har du både hodebunnsplager og håravfall, prøv denne behandlingen i 3 – 6 md.:

  • Ta 2 ts Molkosan (fås kjøpt i helsekosten) og bland ut i 1/2 glass vann – skyll og masser dette godt inn i hodebunnen hver kveld.
  • Ta 3 – 6 sterke, luktfrie hvitløkkapsler daglig, dersom du har hodebunnsbetennelse.
  • Ta 2 A-vitamin kapsler morgen og kveld, dersom du har mye hodebunnskløe og eksemskorper i hodebunnen.
  • Ta tilskudd av silica/silisium, selen, sink og E-vitamin i minst tredobbel dose, altså 1 tbl/kapsel 3 – 4 ganger daglig til mat.

Har du mye håravfall og helt normal hodebunn, kan du la være å ta hvitløks- og A-vitamin kapslene. Blir du ikke bra etter noen måneder, kan det skyldes mangel på andre næringsstoffer enn nevnt her.

 

 

Visste du at

 ; mennesket fødes med ca. 100 000 hårceller i hodebunnen, og det antallet vil aldri øke. 

... normalt taper vi ca. 100 hår hver dag. Hvert hårstrå har en levetid på 2–6 år før det dør og faller av. Dette håravfallet merkes ikke fordi nye hårstrå normalt dannes hele tiden.

 

-Dr. Luneng

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer