ETTER TO FØDSLER: Sigrid Bonde Tusvik har sluttet å tro på at trening gir radikale endringer. Foto: Astrid Waller
ETTER TO FØDSLER: Sigrid Bonde Tusvik har sluttet å tro på at trening gir radikale endringer. Foto: Astrid Waller Vis mer

Sigrid Bonde Tusvik

Sigrid Bonde Tusvik etter fødselen: - Jeg måtte rett og slett få laget et helt nytt rumpehull

Før trente komistjernen for å få sprett-rumpe. I dag sitter hun på hemoroideringen og gjør knipeøvelser. Det gir rett og slett ring­virkninger å bli for ivrig under fødselen.

Publisert

- Dagene mine går med til trening av rumpehullet, babystell og amming, sier Sigrid Bonde Tusvik. Hun beveger seg forbausende lett, men tanke på at det bare er tre måneder siden hun fødte. Og ikke en hvilken som helst fødsel! 

LES OGSÅ: Er du livredd for å føde?

– Jeg revnet gjennom hele mellomkjøttet og bak til rumpa. Det er den verste fødselsskaden du kan få. De sydde sammen restene i flere lag innover. Jeg måtte rett og slett få laget et helt nytt rumpehull. 

Sigrid legger ut i slagferdige vendinger, slik vi kjenner henne fra skjerm og scene. Det være seg om sin rekonstruerte lukkemuskel eller om de høykonsentrerte strammeøvelsene hun må gjøre tre ganger om dagen, i et helt år. 

 Sigrid Bonde Tusvik Foto: Astrid Waller
Sigrid Bonde Tusvik Foto: Astrid Waller Vis mer

– Denne fødselen ble veldig annerledes enn den forrige. Jennys fødsel var jo helt uproblematisk, og jeg viste den til og med på TV. Nå må jeg holde meg mer i ro, og det er fint. LES OGSÅ: Snarvei til strammere rumpe

Norges største podcast

I vogna ligger lille Jens, intetanende om at moren i iveren etter å presse ham ut skaffet seg en revne nedentil på størrelse med Great Barrier Reef, samt uendelig med materiale til både standupshow og podkast. For tro ikke at tobarnsmoren Sigrid sitter og later seg på hemoroideringen. Sammen med komiker Lisa Tønne er hun fortsatt høyproduktiv med Norges største podkast. Hver uke benker ca. 80 000 lyttere seg for å høre de mildt sagt rappkjefta damene fortelle om alt fra samfunnsliv, til familieliv, sexliv og altså eget underliv. Ingen går fri, verken samfunnets støtter eller ektemenn. Sin egen mann omtaler Sigrid gjerne som «Gullkuken». 

– Noen ganger er vi redd for at vi har vært litt for grove. Vi har fått reaksjoner på at vi er for slemme. Folk føler seg krenket på vegne av andre. Krenkelista ligger jo veldig lavt for tiden i Norge. 

– Har dere vurdert å justere kursen?

Sigrid rister på hodet. 

– Vi er fortsatt flinke til å være drøye. Jeg fikk nylig tilbakemelding fra en svensk dame: «Denne pod­kasten kunne aldri vært sendt i Sverige. Svenskene er altfor politisk korrekte». Det syntes jo vi var en kjempekompliment.

LES OGSÅ: Slik bør du spise og trene når du er gravid

I høst er Sigrid klar som konferansier på KK-mila, for tredje gang. Foran tusenvis av damer som står og spinner i startgropa på Bislett Stadion, skal hun motivere og inspirere:  

– KK-mila er virkelig en stor happening. Det er et så utrolig gøy arrangement, selv når det regner og er iskaldt. Folk kommer jo så langveisfra, sier Sigrid. 

Hennes eget treningsrulleblad er forholdsvis kort. Da hun i en alder av 28 år endelig bestemte seg for å begynne, var det ikke til en av de pastellfargede trenings­kjedene hun halte sin motvillige kropp. En kollega inviterte henne med til Tøyen, til et maskulint jernpumpested drevet av Shoukat Changezi, svoren Schwarzenegger-fan og flere ganger norgesmester i bodybuilding. 

– Shoukat er helt fantastisk. Han er min livscoach, venn, trener og samtalepartner. Han er så utrolig hyggelig og søt og har så mye livsvisdom, forteller Sigrid. 

«En kubanerrumpe du kan sette halvliteren på» har vært Sigrids uttalte treningsmål hele veien. Nå, etter at hun ble mor, er målet like viktig? 

– Ja, den jobber vi kontinuerlig imot. Selv om rumpa mi nå for tiden ligner mer et nanbrød. 
Markløft og knebøy. Opp gjennom årene har hun svettet med vekt på skuldrene og gitt jernet, så å si, for sprettrumpa. Men etter fødselsskaden har hun måttet starte opp igjen i det små. 

– Jeg bestemte meg for å bruke litt penger på personlig trener, og går hos Helle Bornstein også. Både hun og Shoukat er veldig forsiktige. Om jeg gjør knebøy eller mark­løft nå, så presses jo underlivsmuskulaturen ned og fram, og det er ikke bra. 
Hun ler. 

– Men jeg interesserer meg egentlig ikke så mye for trening, og kaller øvelsene for rare ord: «Hvor mange skal jeg ta i gyne­kolog­stolen?», spør jeg når jeg ligger og presser bena oppover på sånne plater.

– Du tenker på benpress?

– Ja, det ja. 

– Gynekologstol er et mer relevant ord i livet ditt for tiden? 

– Absolutt!

– Jeg driver aldri med kondisjonstrening. For meg er standup kondisjonstrening nok. Hjertepumpa kommer faktisk litt i gang, sier Sigrid Bonde Tusvik. Foto: Astrid Waller
– Jeg driver aldri med kondisjonstrening. For meg er standup kondisjonstrening nok. Hjertepumpa kommer faktisk litt i gang, sier Sigrid Bonde Tusvik. Foto: Astrid Waller Vis mer

LES OGSÅ: Plagget Sigrid Bonde Tusvik absolutt ikke vil ha på seg

Gode, late dager

Den klassiske, horisontaldelte trevillaen på Nordstrand har dukkestue i hagen og utsikt over fjorden. I første etasje bor Sigrids foreldre. I toppleiligheten Sigrid, med mannen Martin og barna Jenny (3) og Jens (6 md.). 

– Martin har vært en fantastisk hjelp etter fødselen, men babyer er jo veldig avhengig av moren. Når han kommer sent hjem, har jeg heldigvis fire hjelpende hender i første etasje, sier Sigrid. 

«Agooo» pludrer Jens med vidåpne øyne, til enhver som stikker hodet nedi vogna.  

– Jens er virkelig født midt oppi gladgryta. Han er snill, blid og sosial, forteller Sigrid. 

 –  Og Jenny er en skikkelig god storesøster. Vi har fulgt alle råd for å unngå sjalusi, og når jeg skal hente Jenny i barnehagen vil hun at både jeg og babyen skal komme.  

Sigrid legger Jens til brystet. Slår av en prat med ham underveis. Hvor viktig har det vært for henne å komme fort i form etter fødselen, om man ser bort fra, la oss si det rett ut: rumpehullet? 

– Ikke i det hele tatt. Kroppen sparer jo på fett til ammingen og da ville det være rart å streve etter å bli slank fort.

Hun legger til: 

– Og om du trener for fort etter en fødsel og ikke heter Fotballfrue, kan du risikere å få skader. Mitt livsmotto etter fødselen er: Heller gode, late barseldager enn rett ut med joggevogner og se helt gæren ut. 

Ute skinner sola. Det setter en naturlig begrensning for Sigrids allerede moderate treningsutfoldelse:

– Jeg gidder ikke å gå inn på et treningssenter når det er sol og fint vær. Man må ikke være slavisk. Jeg har ingen plan om å bli noen fitnessdronning. Men Shoukat har et lurt triks. Når jeg går derifra spør han alltid: «Når kommer du neste gang?». Da får jeg jo veldig dårlig samvittighet om jeg ikke kommer. Alle treningssentre burde begynne med det.

Sigrid og Martin møttes på TV for seks år siden, i programmet «Sigrid søker kjæreste». Etter å ha prøvd ut et utall menn for åpent kamera, falt hun for Martin. I det hele tatt har Sigrid valgt å skru på kameraene i nettopp livets store øyeblikk. Er det noe fra privatlivet hun ikke kunne brukt som materiale? 

– Nei. Ingenting, sier Sigrid uten å tenke seg om. 

– Alt er materiale. I standup bruker vi jo mye av oss selv. Og når folk først har lastet ned podkasten, så vil de jo høre noe om deg. 

En revne nedentil er kanskje ikke noe folk flest velger å flagge høyest. Vurderte hun noen gang ikke å være så åpen?

– Nei, det vurderte jeg aldri, sier Sigrid.

– Det er viktig å snakke om dette. Vi driver jo med åpenhet i podkasten og det ville være veldig rart å holde det hemmelig. Jeg vil gi revnede rumpehull et ansikt utad.

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

Hva med på hjemmebane? Hva synes Martin? Går det kanskje en grense ved konas beltested? 

– Martin synes jo det er kjempebra, utbryter Sigrid. 

– På fødestua var det han som sa: «Dette blir jo helt perfekt på podkasten». 

For to år siden giftet de seg, hun og Martin, i Oslo tinghus. 

– Bryllupet vårt var veldig stusslig. Jeg går fortsatt og ønsker meg en stor bryllupsfest. 

– Stusslig?

– Ja. Martin ville ikke ha noen fest. Han hater bryllup. Det vil si, han elsker andres bryllup, men vil bare ikke ha sitt eget. Men jeg skal nok klare å overtale han. Enten blir det en surprisefest, eller så venter jeg bare til han er med på leken.

Men før det står altså Sigrid på scenen for KK-mila. Løpe skal hun ikke. Hun mener man skal være forsiktig med akkurat det etter en fødsel. Spesielt en fødsel som hennes. Men trene, det skal hun. Om ikke sola skinner, vel å merke.  

– Det er mye vanskeligere å komme meg på trening nå, enn etter forrige fødsel. Jeg vet ikke om det er på grunn av fødselsskaden eller fordi livet er travelt med to små barn. 

Resultatene, forteller Sigrid, det er det som motiverer henne. Hvert fall til en viss grad: 
– Man innbiller seg jo at man skal få en helt ny kropp av å trene. At armene skal bli tynne, beina lengre og leppene fyldigere. Jeg føler aldri at det skjer. 

Hun mener det beste med Shoukat er at han setter opp realistiske mål. At han aldri lurer henne. 

– Han får deg til å skjønne at det ikke handler om å bli tynn og pen på tre måneder. Han sier heller: «Om fem år, da har du nådd målet». 

Hun ler: 

– Selv om han nok lurer meg litt med den der cubanerumpa. Han gjør nok det.

Hege.lovstad.toverud@kk.no Denne reportasjen står også i KK nr 33, 2016.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer