HUSMORTRIM: I alle år har vi hørt at husarbeid er god trim – og med litt ekstra innsats kan det faktisk bli en fullgod treningsøkt.  Foto: NTB-Scanpix
HUSMORTRIM: I alle år har vi hørt at husarbeid er god trim – og med litt ekstra innsats kan det faktisk bli en fullgod treningsøkt. Foto: NTB-Scanpix Vis mer

Husarbeid

Slik blir husarbeidet en treningsøkt

Kan være kjempeeffektivt - dersom du gjør det på riktig måte.

ALLERS.NO:  Å gjøre fire eller flere husarbeid-oppgaver daglig er god trening, ifølge fitness-ekspert Nicki Waterman fra nettsiden Thinkingslimmer.com.

Husarbeidet må jo utføres uansett, så da kan du like gjerne ta det som en treningsøkt. Gjør du det på rette måten, kan også husarbeidet bidra til vektreduksjon og strammere kropp. 

 

 

LES OGSÅ: Husarbeid kan redusere brystkreftrisiko 

HER ER METODEN:  

Oppvarming: Sett på favorittmusikken din og begynn med litt lett husarbeid, for eksempel rydding og støvtørking. Hold på i tre til fem minutter. Du vet du har varmet opp nok når leddene føles mykere og musklene mer fleksible.

TRIPPEL EFFEKT: Benytt anledningen til å stramme opp rygg, rumpe og bein samtidig som du støvsuger. Foto: NTB-Scanpix
TRIPPEL EFFEKT: Benytt anledningen til å stramme opp rygg, rumpe og bein samtidig som du støvsuger. Foto: NTB-Scanpix Vis mer

Når du støvsuger: Spenn musklene dine så hardt du kan mens du skyver støvsugeren fram og tilbake. Pass på at du skyver sakte nok til å få en god strekk. Dette er en fin øvelsen for rygg, bein og rumpe.  

LES OGSÅ: Støvsuging er god magetrening 

Når du pusser vinduer: Før svampen eller kluten i ti sirkler mot høyre og deretter ti til venstre. Kan også brukes når du polerer møbler eller rengjør badekaret. Denne øvelsen trener baksiden av armer (triceps) og skuldrer. 

Når du vasker klær: Ta knebøy mens du samtidig legger ett og ett plagg i vaskemaskinen. Hold ryggen rett og hælene i gulvet. God trening for bein og rumpe.

Når du rydder og vasker på hyllene: Step opp og ned på en lav gardintrapp (tre eller fire trinn) ti ganger. Mens du er oppe, tørker du støv av en hylle eller to. Du kan også gjøre denne øvelsen mens du rydder skap eller omorganiserer bøkene i bokhyllen din. Med dette trener du legger, lår og rumpe. 

Når du skal vaske gulv: Vask bade-eller kjøkkengulvet for hånd, men ikke med kost eller mopp. Sett deg på knærne og «skrubb gulvet» som de gjorde før i tiden. Jo hardere du jobber, jo bedre. Presser du deg selv enda mer ved å strekke overkroppen og overdrive armbevegelsene, blir dette en ekstra god øvelse for armene og magen.

Når du skal re sengen: Ta av lakenene, snu madrassen, strekk lakenene rette og puff opp putene. Gjør det raskt og med kraft, slik at det blir god trening for overkroppen.

I ETT SMEKK: Lett litt ekstra energi i husarbeidet. Ikke bare blir du ferdig fortere, du får også trent. Foto: NTB-Scanpix
I ETT SMEKK: Lett litt ekstra energi i husarbeidet. Ikke bare blir du ferdig fortere, du får også trent. Foto: NTB-Scanpix Vis mer

Når du stryker tøy: Benytt anledningen til å presse rumpeballene hardt sammen. Gjør du dette ti ganger annethvert minutt, blir det en super øvelse for bakenden!

Avslutning: Fem til ti minutters nedkjøling der du strekker deg godt mens du rydder vekk den ferdige oppvasken.

LES OGSÅ: Vask huset oftere

Kilde: Fitnessekspert Nicki Waterman, NHS 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: