TIDEN STREKKER IKKE TIL: Ved å sette deg delmål vil du gjøre store oppgaver mer overkommelige. Noe som igjen vil gjøre at du bruker mindre tid på å flykte fra dem. FOTO: NTB Scanpix
TIDEN STREKKER IKKE TIL: Ved å sette deg delmål vil du gjøre store oppgaver mer overkommelige. Noe som igjen vil gjøre at du bruker mindre tid på å flykte fra dem. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Dårlig tid

Slik får du to timer ekstra

Synes du døgnet har for få timer? Her er rådene som gjør at du kan bruke tiden din mer effektivt.

1. Slutt å multitaske

Smører du matpakke samtidig med at du snakker i telefonen, så slutt med det. I motsetning til det man skulle tro, tar ting reelt dobbelt så lang tid når du multitasker, siden hjernen din må omstille seg mellom oppgavene i stedet for å kunne fordype seg i én ting. Du registrerer ikke hva du gjør, fordi du ikke kan være to steder på samme tid. Du merker det kanskje selv hvis du for eksempel er i ferd med å skrive en melding og så kommer sjefen, barnet ditt eller kjæresten og spør om noe, og så svarer du for å være vennlig, men deretter må du begynne helt forfra igjen når det gjelder meldingen du skulle skrive. Og det kan være all grunn til å se på hvordan du innretter ditt jobb- og privatliv. De to flyter nemlig sammen når du besvarer private anrop på jobben og løser jobboppgaver når du har fri. Du sløser med tiden når du hopper inn og ut av to sfærer. De konstante skiftene i oppmerksomhet reduserer hastigheten og gjør deg trøtt og lite effektiv i hodet.

2. Ta pauser, og få nok søvn

Det kan høres paradoksalt ut at du skal ta pauser for å spare tid, men du kan bare jobbe effektivt til et visst punkt. Overskrider du det punktet, begynner du å gjøre feil, og kvaliteten på arbeidet ditt blir lavere. Når du klarer å innlemme pauser i hverdagen din, jobber du mer effektivt, og du får ting gjort. Og det kan bety at du sparer tid, siden du blir raskere ferdig med oppgavene enn hvis du ikke hadde tatt pauser. På samme måte er det dumt å kutte ned på søvnen for å få mer tid i hverdagen. Manglende søvn gjør deg mindre opplagt både følelsesmessig og jobbmessig. Du arbeider langsommere, og resultatene blir ofte av mer varierende kvalitet enn hvis du er uthvilt. Søvn er en av de beste måtene å restituere seg på, så en god og lang nattesøvn er viktig for ditt velvære og din mentale helse.

3. Planlegg innkjøp og avtaler

Hvis du orker å gjøre en ekstra innsats ved å sette deg ned og planlegge ukens aktiviteter, gir det mer tid, selv om du må sette av tid til selve planleggingen. Planlegger du for eksempel innkjøpene og handler for mange dager av gangen, sparer du tid, fordi du ikke trenger å løpe på butikken flere ganger i uken. Og når det kommer til matlaging, er stordrift en god idé. Lag store porsjoner, og frys dem ned. Det samme gjelder avtalene dine, som du må porsjonere. Se på kalenderen, og kjenn etter hvor mange arrangementer du har tid og lyst til å gå på i en uke. Og sett varighet på avtalene. Dropp også pliktarrangementene.

Planlegging vil spare deg for mye tid. FOTO: NTB Scanpix
Planlegging vil spare deg for mye tid. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

4. Ikke utsett kjedelige oppgaver

«Å, jeg orker ikke å begynne på det referatet, oppvasken eller å fjerne klisteret fra skiene før de settes vekk, så jeg ser på tv i stedet.» Vi er alle kjent med dette reaksjonsmønsteret. Problemet med det er at det stjeler tid. En ting er at vi ikke får gjort det vi egentlig synes vi burde, noe annet er det at vi bruker mye tid på å tenke på det vi utsetter. Energi som vi kunne brukt langt mer effektivt andre steder. Eksempelvis nevner tidscoach Trine Kolding at det under et av hennes foredrag var en mor som fortalte at hun hver dag brukte enormt mye energi på å la seg irritere over at hun måtte gjøre datterens kaninbur rent en gang i uken. Det tok 10 minutter. Det du kan lære av dette, er at hvis oppgaven fyller hodet ditt, så få den løst med en gang – før den vokser seg altfor stor i forhold til hvor mye den egentlig fyller. Gjør det nå i stedet for snart.

5. Sett deg delmål

Blir oppgaven likevel for uoverskuelig og begynner å fylle opp hodet ditt, uten at du klarer å komme i gang med den, bør du bryte den ned i deloppgaver. Da vil den bli mye mer overkommelig. Det er akkurat som med devisen «Hvordan spiser man en elefant? En bit av gangen.» Problemet er nemlig at når en oppgave vokser oss over hodet, går hjernen i alarmberedskap og benytter seg av en av de følgende strategiene: kjemp, flykt eller frys. Og det får du sjelden mer tid av, for hvis vi ender med strategiene frys eller flykt, kommer vi enten ikke i gang med oppgaven, eller vi gjør noe helt annet for å unngå den. Når vi bryter oppgaven ned til deloppgaver, beroliger vi hjernen fordi vi gjør oppgaven overskuelig og lettere å komme i gang med. I tillegg får hjernen belønning underveis når du kan krysse ut delmålene i stedet for en stor oppgave, som du kanskje først kan fullføre om et år.

6. Finn dine tidstyver

Det er verdt å undersøke dine egne tidstyver. Et sted å begynne er internett og sosiale medier. Problemet er for eksempel når du bruker sosiale medier som distraksjon når du «mikrokjeder» deg og vil ha et raskt dopaminkick. Da kan det raskt bli en tidstyv, fordi ett klikk fører til det neste og så videre. Du kan måle din tid på nettet, for eksempel med appen «Space», og på den måten vurdere om det er en av dine tidstyver. Rot kan være en annen tidstyv. Hvis du ikke sørger for å holde rotet under kontroll, mister du overblikket og bruker uforholdsmessig mye tid på å lete etter ting. Det er en god strategi å bruke 10-minuttersregelen: Sett av 10 minutter hver dag til å rydde opp et eller annet sted i hjemmet. Det kan være en skuff, en hylle, et hjørne i stuen. Ikke mer enn 10 minutter. Du vil bli overrasket over hvor mye du kan rekke på så kort tid.

7. Husk også lysten

Sjekk også av og til hva du i det hele tatt bruker tiden til. Gjør du det du drømmer om, eller går tiden med til plikter og rutiner? Du kommer ikke utenom det siste, men for at tidsregnskapet skal gå opp i en høyere enhet med et lykkelig liv, er det viktig at du også tenker at ting skal være lystbetont. Det er ikke et mål i seg selv å være effektiv for å frigi tid. Målet er å bruke tiden til det du gjerne vil og drømmer om. Er det for mye plikt i forhold til lyst, bør du kanskje legge om noen av dine livsområder. Pliktarbeid har det med å tappe energi. Men når vi gjør ting som vi har lyst til, så får vi ofte mer energi. Og jo mer energi, desto raskere kan vi få gjort unna oppvasken og få tid til venner.

Kilde: Trine Kolding, tidscoach og forfatter.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: