LYKKE: Coachen med det passende navnet Lykke Rix gir deg her sine råd for hvordan du kan bli flinkere til å finne – og ta vare på – lykken i livet ditt. FOTO: Robin Skjoldborg
LYKKE: Coachen med det passende navnet Lykke Rix gir deg her sine råd for hvordan du kan bli flinkere til å finne – og ta vare på – lykken i livet ditt. FOTO: Robin Skjoldborg Vis mer

Psykologi:

Slik finner du litt lykke hver dag

Synes du det er vanskelig å finne gleden i hverdagen? Da bør du prøve disse sju rådene.

1. Gi plass til alle følelser

Livet er både glede og sorg, mørke og lys, sjokoladekake og leverpostei. Se med åpent sinn på de vanskelige tingene i livet ditt. Det vil gi deg en større tilfredshet enn å flykte fra dem. Si farvel til forestillingen om at det gode liv er uten sorg, tvil, lengsel, savn, sinne og kjedsomhet. Vi har hele følelsesspekteret.

Hverdagsglede er også å overgi seg til besvær og ubehag. Og gjennom det kan du nå fram til de fineste svar på spørsmålet om hva du egentlig lengter etter. Jeg tror ikke på at man bare skal dyrke gleden for å få mer hverdagsglede. Det kan gi helt skjeve forventninger og sammenligninger som er ute av proporsjoner. Det ligger en enorm lettelse i å overgi seg til livet slik det er, i stedet for livet som det burde være.

Slik gjør du det: Sjekk inn med «innsiden» din hver dag. Gi deg selv ro til å kjenne ordentlig etter hvordan du har det i dag. Kanskje med en gang du har stått opp, eller kanskje mens du drikker morgenkaffen. Anerkjenn hvis du føler deg trist, og si for eksempel til deg selv: «Jeg er litt trist i dag.» Og begynn å oppdage at det ved siden av gleden også kan bo en flik av en sorg, og ved siden av sinnet bor også kjærligheten. Det er ikke enten – eller. Du kan ha en god dag, selv om du er lei av ting. Og du kan fint gjøre jobben din, selv om du lengter etter noe annet. Gi plass til alt, og oppdag hvordan livet utfolder seg.

2. Vær villig til å betale prisen

En mental øvelse som kan frigjøre deg fra å være mellomfornøyd, er å erkjenne at ethvert valg i livet har konsekvenser – også de valgene du ikke tar. Spør deg selv om du er villig til å betale prisen. Ta ansvar for dine drømmer og lengsler i stedet for bare å dagdrømme deg vekk fra den hverdagen du kanskje ikke er fornøyd med. Undersøk mulighetene slik at du kan treffe en reell, ansvarlig beslutning. Hva er konsekvensene av det du går og drømmer om, og er du villig til å betale prisen? Tenker du igjennom det, vil du også bli i stand til å gi slipp på noen av drømmene, og frigjøre deg fra denne mellomfornøydheten, for ansvaret er ditt.

Slik gjør du det: Hvis du virkelig vil endre noe i livet ditt, så tenk tankene systematisk igjennom til endes, i stedet for bare å gå med en udefinerbar drøm om «noe annet». Vær spesifikk og konkret. Få en venninne eller en coach til å stille spørsmålene: Hva er det du vil? Hva koster det i timer, penger, forsakelse, anstrengelser? Hva er første skritt? Vil du redusere arbeidstiden og dermed ha mindre penger til rådighet? Vil du løpe med venninnene to ganger i uken, og derfor ikke hente barna tidlig? Vil du ta en ny utdannelse av ren interesse? Da betaler du kanskje med dine oppsparte penger og samvær med familien om kveldene. Alt koster.

3. Dyrk takknemligheten

Gleden er flyktig, den kan komme helt tilfeldig og være fraværende i situasjoner der vi forventer å være glade. Takknemlighet, derimot, er alltid tilgjengelig. Det er som en muskel som kan trenes. Takknemlighet er noe du kan bestemme deg for å begynne å lete etter. Finn det som virker i livet ditt. Hva er du glad for – og hva ville du bli trist av å miste? På de vanskelige dagene er takknemlighet en utfordring, men så kan vi finne den i de helt små ting.

Slik gjør du: Innfør en daglig takknemlighetspraksis, og gå systematisk til verks: Begynn dagen med å tenke på hvilke tre ting du er takknemlig for: Er det dagens første kopp kaffe? Er det stillheten i huset? Et spennende møte senere på dagen? Utsikten utenfor vinduet? Og på samme måte: Før du legger deg til å sove, reflekter kort over dagen din og hvilke tre ting du er takknemlig for fra dagen du har vært igjennom. At sønnen din ville holde deg i hånden? At du fikk latteranfall sammen med kolleger? At du fikk en sms eller en kort samtale med en fremmed? Øv deg hver eneste dag til det blir en vane.

– Hvis du virkelig vil endre noe i livet ditt, så tenk tankene systematisk igjennom til endes, er rådet fra Lykke Rix. FOTO: Robin Skjoldborg
– Hvis du virkelig vil endre noe i livet ditt, så tenk tankene systematisk igjennom til endes, er rådet fra Lykke Rix. FOTO: Robin Skjoldborg Vis mer

4. Gå ut av komfortsonen

Trygghet er avgjørende for oss for å få oppfylt våre basale behov. Hvis vi ikke var i komfortsonen, ville vi bli utmattet av stress. Men når du merker en begynnende lengsel etter noe i livet ditt, er du kanskje nødt til å ta et skritt ut i det uvisse og forlate komfortsonen din for å finne svarene. Først tar du et skritt i den ene retningen, som kanskje ikke viser seg å være noe for deg. Og så i en annen retning, som passer deg bedre. Så kan du ta et skritt videre i den retningen. Du kan ikke regne det ut på forhånd, og det finnes ingen ferdig plan – eller garanti – for det gode liv. Du kan ikke sitte inne i komfortsonen din og finne svar på hva som vil gi deg mer hverdagsglede. Du må sette deg selv på spill, prøve ut ting for å finne ut hva som trigger deg.

Slik gjør du: Prøv noe nytt. Ta ordet i en forsamling. Ta initiativ til en fellesmiddag med naboer. Få deg en ny hobby, eller begynn med en ny idrett. Kanskje noe du alltid har drømt om. Legg merke til at du mange ganger i starten får lyst til å avvise det nye, fordi det føles uvant. Legg merke til hva det helt spesifikt er i det du prøver, som gir deg glede eller lyser opp livet. Kanskje starter du på yoga og kjenner at kroppen er glad hver gang. Deretter tør du kanskje prøve dans og finner flere svar der. Og, nei, kanskje du ikke får svaret der på om det skal skje noe nytt i arbeidslivet ditt, men når du kommer ut av komfortsonen, opplever du deg selv og andre i et nytt lys. Du vet aldri hvor svaret på din lengsel finnes.

5. Se kvinnene i ditt liv

Få ting er så viktig for din hverdagsglede og ditt liv som dine «damer», venninnene dine. De som ser deg, holder deg og løfter deg. Det er dem du kan og skal spørre om råd. For det er dem som kan tåle hele deg. Også de stygge sidene, tvilen, hysteriet og den enorme kraften du inneholder. De delene du kanskje ikke har lyst til å vise kjæresten, barna eller kollegene. De gir deg den kjærlige dytten ut gjennom døren når du skal gå, og de er upåvirkelige av livets andre konjunkturer. Damene dine tar deg ut av dramaet og gir deg et nytt perspektiv. Dere er forbundet med latter, tårer og ærlighet. Det er livets eliksir. Du vet godt hvem som er vennene dine, og dem skal du ikke bare dyrke, du skal skatte dem og passe på dem. Når du forteller deg selv at du ikke har tid til å møte dem, så er du på feil spor.

Slik gjør du det: Prioriter tid med venninnene dine. Prøv å kombinere ting: Gå en tur med hunden og venninnen, drikk en kjapp kaffe med venninnen din på vei til jobb, spis noe lett og raskt sammen på en hverdag. Ring til hverandre når dere er på farten.

6. Gå fra hode til kropp

Noen ganger tenker vi litt for mye på gleden og får kjent for lite til den, for gleden renser ut i det tankemylderet som ofte kompliserer livet vårt. I kroppen er livet ofte litt lettere enn i hodet. Vi kan ikke stoppe tankene, men vi kan knytte oss til kroppen, så vi er forbundet til oss selv. Finn tid hver eneste dag til å la kroppen din ta over, for livet blir litt "lettere når du har god kontakt med kroppen.

Slik gjør du: Løp, gjør yoga, mediter. Sykle til jobben. Dans på kjøkkenet. Gå i naturen i all slags vær. Prøv mindfulness-øvelsen kroppsskanning. Du finner den på internett, og den handler om å lukke øynene, puste rolig og mentalt skanne deg gjennom kroppen del for del.

7. Senk lista

Du har hørt det før. At du stiller for høye krav til deg selv. Du har lært at du skal yte før du kan nyte, men hvis du har høye standarder, så får du aldri nyte. Din hverdagsglede vil blomstre hvis du senker ambisjonsnivået på noen områder, for da du får frigitt mer tid til det som virkelig gir deg næring. Senk også listen i dine sosiale relasjoner. Forenkle ting, og fokuser på forbindelsen mellom deg selv og andre i stedet for treretters middager og pene hjem når du inviterer gjester. Det handler ikke om å være spontan. For spontanitet hever listen for mange. Det blir et ekstra krav.

Slik gjør du: Bestem deg for én ting, ét sted der du vil senke listen. Ellers blir det for abstrakt og for krevende, og det ender med at du i virkeligheten hever listen med enda flere krav til deg selv. Kan du bytte ut hjemmelaget mat med ferdigmat eller takeaway en gang i uken? Skal du personlig stå for samtlige små og store oppgaver i prosjektet på jobben, eller kan du overlate noe til andre? Innfør konseptet «spis og stikk», og møt vennene dine en hverdag fra klokka 18 til 20. Lag en lett middagsrett, eventuelt sammen, spis, vask opp og gå. Slik får dere et par timer sammen i stedet for å vente flere måneder på den gylne fredagskvelden. Senk også listen overfor barna dine. Vil du være til stede i livet deres, eller vil du kjefte på dem og irettesette dem? Vil du av og til la oppvasken stå og sette deg på gulvet med legoklossene? Prøv deg fram, og se hvor du kan senke listen en smule.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: