AH, ENDELIG FERIE! Det fine med mindfulness-trening er at den kan utføres i hengekøya. FOTO: NTB Scanpix
AH, ENDELIG FERIE! Det fine med mindfulness-trening er at den kan utføres i hengekøya. FOTO: NTB ScanpixVis mer

KKs treningsekspert:

Slik finner du roen i ferien

- Hvis du pakker noen mindful-øvelser i kofferten, er det en stor sjanse for at du får enda større utbytte av ferien, sier KKs treningsekspert.

Hva vil det egentlig si å være mindful? Er det god gammeldags avslapning? En slags fancy måte å få internett-hodene til å koble av?

Kort fortalt er mindfulness (på norsk kalt «oppmerksomt nærvær») en eldgammel form for meditasjon som stammer fra buddhismen. Det er i moderne tid også en klinisk behandlingsmetode, som benyttes av psykologer for å behandle kroniske smerter, stressplager, angst og depresjon.

Etter at vesten kastet seg over metoden i jakten på selvhjelp og på å klare å være mer til stede i eget liv, har flere og flere lært seg måter å finne den indre roen på. Skal man bli skikkelig god, må man trene over lang tid (som det meste annet).

KK-spaltist Christian Torp. FOTO: Astrid Waller
KK-spaltist Christian Torp. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Men det er også fullt mulig å få godt utbytte av noen enkle øvelser, og har du ikke ork eller tid til det i hverdagen, har du det kanskje nå i ferien.

Her er fem øvelser du kan praktisere i ferien – når og hvor du vil. Om det er i hytteveggen på fjellet eller i hengekøya i Karibien. De trenger ikke å gjøres samtidig, det bestemmer du selv. Målet er å styrke fokuset ditt, observere deg selv og omgivelsene i større grad og å utfordre autopiloten din ved å ta mer bevisste valg.

Husk å ta imot hele deg selv, alle følelser og alt som kommer til overflaten under øvelsene.

LES OGSÅ: Mindfulness - smart eller bare fjas?

1. Kontakt med pusten

Sitt eller ligg i en komfortabel stilling som gjør at pusten kan flyte fritt. Pust i din naturlige rytme. Lukk øynene hvis du vil.

Kjenn godt etter pusten din, legg hendene på magen, før en hånd opp til nesa så du føler din egen utpust. Bli kjent med din egen pusterytme. Ligg sånn i fem minutter.

LES OGSÅ: Ny norsk studie: Mindfulness virker!

2. Laaaang utpust

Sitt eller ligg komfortabelt og hold hendene foran ørene. Trekk pusten så langt inn du klarer, og når du puster ut i verdens lengste utpust skal du summe som en bie (hvis du tør). Ssssssss.

Kjenn etter hvor lang utpusten din blir, og legg merke til hvordan kroppen og pusten har det etterpå. Gjør dette tre ganger med en liten pause imellom.

3. Rosin-øvelsen

Her trenger du en rosin. Dette er en såkalt mindful eating-øvelse, hvor du skal bruke minst fem minutter på å spise en rosin. Ja, én rosin. Det høres kanskje litt teit ut, men er en øvelse som utfordrer sansene.

Start med å holde rosinen i hånden, og kjenn på den, se på den, bli kjent med hver krik og krok. Så putter du den i munnen og bruker intet mindre enn fem minutter (minimum) på å spise den. Kjenn etter alle lag, hvordan den kjennes mot tunga, mot ganen, smak og lukt. Tenk litt på dette neste gang du spiser også...

LES OGSÅ: Staycation - den nye ferien som er billig og bærekraftig

4. En god klem

Få deg en daglig god klem fra en i reisefølge det er naturlig å holde ordentlig rundt. Klemmen skal vare i minst 20 sekunder. Hvil i varmen og omfavnelsen og kjenn godt etter hvordan kroppen har det etterpå.

Dette kan også spontant og uten tanke på mindfullness, anbefales!

5. Dagens takk

En gang i løpet av dagen, gjerne før du sovner, sitt eller ligg rolig og si takk (uttalt eller inni deg) til livet. Begynn med kroppen din, føttene som lar deg løpe, hjertet som banker og munnen som smiler og så videre. Så sender du takk omgivelsene dine, mannen din, barna, gode venninner, en hyggelig resepsjonist og så videre.

Til slutt takker du naturen (uten å la tanker om klimakrisa ta overhånd), fuglene, sola, skyene, trær, blomster og dyr – hele jorda. Og kjenn etter hvordan kroppen har det etterpå. Rolig, tipper vi. Vi ønsker deg en herlig og harmonisk sommer!

LES OGSÅ: Derfor bør man ta helt fri fra jobben i feriene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: