SOSIALE MEDIER: sosiale medier har medført mange positive endringer i livene våre og konsekvenser som vi kanskje ikke tenker så mye over. FOTO: NTB Scanpix
SOSIALE MEDIER: sosiale medier har medført mange positive endringer i livene våre og konsekvenser som vi kanskje ikke tenker så mye over. FOTO: NTB Scanpix
Sosiale medier:

Slik har sosiale medier gjort hverdagen din litt bedre

Sosiale medier har fått mye kritikk de siste årene, men de har også mange positive sider.

Sosiale medier ser ut til å ha kommet for å bli i livene våre, men de er både elsket og hatet. De siste årene har sosiale medier fått mye hard medfart, fordi de blant annet er verktøy for å spre fake news, mobbing og hat.

Men sosiale medier har også medført mange positive endringer i livene våre og konsekvenser som vi kanskje ikke tenker så mye over.

Den mest innlysende fordelen med sosiale medier er at det har blitt enklere for oss å komme i kontakt med andre mennesker. Mange av oss har knyttet nye vennskapsbånd til gamle klassekamerater og vi er plutselig fullstendig oppdaterte på alt som foregår i våre slektningers liv (til både glede og irritasjon, vil noen kanskje påstå).

Det har også blitt veldig lett å knytte kontakt med personer som har de samme interessene som oss selv. Uansett hvor rar eller nerdete hobbyen din er, så finner du alltid likesinnede på nett.

– Det finnes utallige grupper og Facebook-sider som du enkelt kan søke deg frem til for å lære mer om akkurat det du vil. Et eksempel er alle strikkegruppene hvor man får hjelp når man står fast med en strikkeoppskrift, eller hvor man kan få tips om garn og oppskrifter, sier sosiale medier spesialist Janet Usken hos Trollweb.

– Et annet godt eksempel på dette er Facebook-grupper for foreldre med barn som har cøliaki. Der deles det oppskrifter, erfaringer, anbefalinger på restauranter og reisemål, legger hun til.

Hun peker på at flere sosiale medier, som for eksempel Facebook og Instagram, har utviklet seg til å bli enorme kilder til inspirasjon og kunnskap.

– Sosiale medier gjør det enklere å komme over gode kreative ideer. Personlig bruker jeg Facebook flittig for inspirasjon til middager, spennende matbokser og for å finne enkle kjekke aktiviteter for barna, sier hun.

KILDER TIL INSPIRASJON OG KUNNSKAP: Sosiale medier ekspert Janet Usken bruker selv Facebook flittig for å finne inspirasjon. FOTO: Privat
KILDER TIL INSPIRASJON OG KUNNSKAP: Sosiale medier ekspert Janet Usken bruker selv Facebook flittig for å finne inspirasjon. FOTO: Privat Vis mer

Bidrar til både mer og mindre ensomhet

Men selv om vi kommer lettere i kontakt med hverandre via sosiale medier, betyr det ikke nødvendigvis at vi blir mindre ensomme.

KK har tidligere skrevet om begrepet «Phoneliness» som beskriver at telefonen gjør oss ensomme.

Forskere ved San Francisco State University i California så i en studie på studenters forhold til mobilen sin og fant ut at de ivrigste telefonbrukerne faktisk er mer ensomme.

I denne studien kom det fram at de som bruker telefonen mest også oftere har symptomer på angst og depresjoner.

Petter Bae Brandtzæg, førsteamanuensis ved UiO og sjefforsker SINTEF Digital, har forsket på dette temaet.

Hans PhD-avhandling viste at hvorvidt vi blir mer eller mindre ensomme, kommer helt an på hvordan vi bruker de sosiale mediene.

– Brukte man sosiale medier sosialt, til vedlikehold av nære venner og familie, så hadde sosiale medier en positiv sosial effekt. Da kunne de til og med bidra til økt kontakt ansikt til ansikt, forteller han.

– Likevel ser vi at ensomhet er mer gjennomgripende i samfunn hvor sosiale medier brukes mest, men det kan også ha med at slike samfunn har en mer individuell dynamikk. Sosiale medier fremmer jo en sammenkobling av mennesker og bør slik også kunne dempe ensomhet. En nylig amerikansk studie fant at Instagram dempet opplevelsen av ensomhet, fordi man som bruker antagelig opplever en økt sosial tilstedeværelse, sier han.

Skaper økt oppmerksomhet og engasjement

Sosiale medier bidrar også til å vekke folks oppmerksomhet og engasjement, om det så dreier seg om alt fra små innsamlingsaksjoner for enkeltpersoner eller om store bevegelser som #MeeToo.

Selv om vi fra tid til annen ser at det også deles direkte helsefarlige oppfordringer (som «The Salt and Ice challenge» og ekstremslanking), må vi ikke glemme at positive budskap om kroppspositivisme og plogging nok ikke hadde spredt seg like raskt uten sosiale medier.

Ifølge Janet Usken kan sosiale medier også være med på å bryte ned tabuer.

– En del velger å bruke sosiale medier for å dele nedturer i livet og dette kan være positivt for andre i samme situasjon fordi man føler seg mindre alene. Utfordringer man har som ifølge statistikk kanskje er en nokså vanlig utfordring men et tema man ikke snakker høyt om, kan bli mindre tabubelagt, sier hun.

LES OGSÅ: Ine (45) og Thea (25) deler kreftsykdommen på Facebook

Vanskeligere å komme unna med dårlig oppførsel

Sosiale medier har også gjort det vanskeligere for folk og bedrifter å komme unna med dårlig oppførsel eller kundeservice. Facebook har for mange blitt et «go to» sted for å dele kjøpsopplevelser og erfaringer.

– Sosiale medier sørger rett og slett for mer gjennomsiktighet, sier Usken.

– På mange av bedriftenes Facebook-sider finner man vurderinger fra kunder som sier noe om hvor fornøyde de er. Personlig kan jeg fortelle om da jeg i vår hadde funnet en veldig god leasingavtale på en Nissan Leaf via et salgssted på nett. Heldigvis søkte jeg denne bedriften opp på Facebook og fant nesten utelukkende skrekkhistorier som gjorde at jeg måtte undersøke mer. Bedriften svarte ikke på klagene og virket derfor heller ikke interessert i å ordne opp, slik mister man potensielle kunder, sier hun.

Sosiale medier har også vært positivt for bedrifter som ønsker å finne rette kandidater til en stilling.

– LinkedIn gjør det enklere for bedrifter å lete seg frem til riktige kandidater for bedriften sin. Mange bedrifter søker og tar direkte kontakt med aktuelle personer via LinkedIn. Gjennom sosiale medier kan man også dele kunnskap og knytte kontakter som kan gi deg en spennende karrieremulighet senere, sier hun.

Tror fremtiden vil gi økt fokus på personlige relasjoner

Usken, som er den første og kanskje den eneste i Norge med en mastergrad i sosiale medier og digital markedsføring, tror at vi vil ha sosiale medier en god stund fremover men at formen nok vil endre seg.

– Den har jo også endret seg siden Facebook første gang så lyset i 2004. I fremtiden vil vi nok se enda mer økt fokus på personlige relasjoner og mindre fokus på bedrifter. Sosiale medier trenger dette for at brukerne skal være interesserte i å være der. Spesielt Facebook har utfordringer med at brukere synes det er for mye bedrifter og reklame der, de har derfor gjort flere tiltak for at vi som brukere skal få opp mer innhold fra venner.

– I tillegg skal du ikke se bort ifra at du bruker Facebook til å shoppe, gjennomføre betalinger, kanskje ender Facebook til og med opp som banken din!

Hun tror også det vil bli enda viktigere med sikkerhet og nettvett.

– Etter min mening blir det bare enda viktigere å ha et mer kritisk blikk på hva man faktisk deler om seg selv og sin familie. Det man deler forsvinner ikke, selv om du velger å slette noe du poster - det er der enda selv om du ikke kan se det, sier hun.

LES OGSÅ: I fjor sendte nærmere 300 nordmenn fra seg rundt 164 millioner kroner til nettdatingsvindlere

Til forsiden