ET LYST SINN: Hvordan holder man egentlig humøret oppe når livet ikke er helt som det skal? FOTO: NTB Scanpix
ET LYST SINN: Hvordan holder man egentlig humøret oppe når livet ikke er helt som det skal? FOTO: NTB ScanpixVis mer

Bedre humør

Slik holder vi sinnet lyst

Fem mennesker om hvordan de bevarer sitt gode humør.

- Jeg setter ikke på en trist sang

– Tidligere har jeg brukt humor for å holde følelsene på avstand. Baksiden av det har selvfølgelig vært at jeg ikke har tatt meg selv seriøst, og at andre heller ikke har gjort det. Men det har også hatt den positive effekten at det har gjort meg glad. Som voksen har jeg begynt å dyrke humoren og gleden, men i dag er det et valg. Da jeg var barn og ung, var det en overlevelsesstrategi. Når jeg velger å være glad og være i min positive energi, føles verden lettere. Og så er det en styrke for meg selv å velge humøret mitt og ikke la det styres av andre. Det gir meg frihet og eierskap til følelsene mine.

– Jeg har hatt svarte perioder i livet, og jeg har fortsatt dårlige dager der det kan bli utrolig mørkt. Men det går lenge imellom dem, og i dag har jeg det bra. Jeg vil gjerne forholde meg til det negative og det vanskelige, men jeg vil ikke dyrke det. I forbindelse med jobben min forholder jeg meg også til mye som er smertefullt i løpet av en dag, og det må være en balanse. Jeg vet at jeg trenger flere positive følelser og tanker enn negative, hvis ikke blir jeg i dårlig humør. Så hvis jeg våkner og tenker «for en drittdag», så gjør jeg noe med det. Jeg setter på musikk jeg liker, og så danser jeg foran speilet på badet som jeg aldri villet ha danset på et dansegulv. Alt bare rister og ser rart ut, og så er humøret mitt endret. Eller jeg kan høre på høy musikk i bilen og synge med. Og jeg setter ikke på en trist sang.

– Jeg er i det hele tatt oppsøkende til hva det er som gir meg godt humør, og bruker mindre tid på det som får meg i dårlig humør. Jeg ser for eksempel ikke nyheter som kun handler om hvor vond og grusom verden er, for den er også alt mulig annet. Og jeg gjør noe som er godt for meg – jeg går for eksempel på yoga. Jeg vet også at jeg ikke kan sitte og vente på at folk kommer til meg med det jeg har behov for, så jeg ber om det, enten det er en klem eller en jordbærkake, og så husker jeg på å si takk og å gi noe tilbake til verden.

– Jeg vil gjerne forholde meg til det negative og det vanskelige, men jeg vil ikke dyrke det, sier Jill Liv Nielsen. FOTO: Nellie Møberg, Carsten Seidel, Linda Kastrup, Sandra Åberg og Stine Heilmann
– Jeg vil gjerne forholde meg til det negative og det vanskelige, men jeg vil ikke dyrke det, sier Jill Liv Nielsen. FOTO: Nellie Møberg, Carsten Seidel, Linda Kastrup, Sandra Åberg og Stine Heilmann Vis mer

- For meg går veien til lyset gjennom mørket

- For meg henger et lyst sinn sammen med overskudd. Derfor er det vanskelig for meg å bevare mitt lyse sinn når jeg ikke får sovet nok, når tempoet er for høyt, når jeg bare gjør, gjør og gjør framfor å ta meg den tiden jeg trenger. Men når kroppen begynner å «snakke» i form av blant annet spenninger i nakken og den ene skulderen og smerter i den ene akillesen, så vet jeg at det er på tide å tråkke inn bremsen.

– Det viktigste for meg er å lytte til kroppen min og ta en timeout der jeg er alene. Jeg kan gjøre det mens jeg kjører bil, eller jeg bruker sju timer i skogen, danser eller ligger en hel dag med en bok i hengekøyen i stuen. Men jeg kan også dra alene på en reise, noe jeg gjorde mer av tidligere.

– For meg handler et lyst sinn også om ikke å være redd for å merke det mørke. Å være nysgjerrig på de tunge følelsene, som skammen, skylden og det jeg kan være redd for. For selv om man kan si positive setninger og sitte i skredderstilling og meditere seg til et lysere sinn, så er fortsatt mørket der. Derfor går veien til lyset også gjennom mørket for meg. Helt konkret spør jeg for eksempel meg selv om: «Hvorfor har jeg det ikke bra? Hva er det jeg er redd for å kjenne? Hva er det jeg ikke gir plass til? Hvorfor er jeg irritert?» Og så undersøker jeg svarene. Og så aksepterer jeg også at livet bare er mørkt noen ganger, og at det er ok.

LES OGSÅ: Tobarnsmødre er 40 prosent mer stressa enn andre

Når kroppen begynner å si ifra i form av spenninger i nakken, vet Anja Vintov at det er på tide å tråkke inn bremsen.
Når kroppen begynner å si ifra i form av spenninger i nakken, vet Anja Vintov at det er på tide å tråkke inn bremsen. Vis mer

- Jeg elsker mennesker

– Det eneste tidspunktet jeg kan bli skikkelig trist og lei, er når mennesker jeg kjenner, blir syke. Jeg kan selvfølgelig også bli nedstemt når jeg for eksempel leser nyheter, men det slår meg ikke i bakken. Jeg har det slik at hver dag er en gave. Jeg er glad og takknemlig hver morgen når jeg våkner. Jeg tar ikke noe som en selvfølge, og sender hver kveld takknemlige bønner «oppover».

– En annen forklaring på mitt lyse sinn er at jeg tar meg tid. Om morgenen starter jeg med å ta kaldt vann på hodet, og så smiler jeg til meg selv i speilet og stikker hodet ut i den friske luften. Deretter lager jeg en god og fin frokost til Laurence og meg, og så setter jeg meg og leser. Kvelden før har jeg forberedt meg på hva som skal skje i løpet av dagen, så jeg ikke blir overveldet. Mye av stresset man har, skaper man jo selv.

– En annen viktig ting er at jeg elsker mennesker. Det er ikke noe som er bedre enn å ta seg tid til andre mennesker og engasjere seg i dem. Jeg elsker å lytte og ta ting til meg, men også å gi og dele av meg selv. Og hjertet må være med – det skal ikke være «fake». Det er imponerende hva vi som mennesker kan gjøre med hverandre. Og jeg er ikke beskjeden. I går skulle jeg signere min nye bok, og det var både en ung mann på 17 og en eldre mann på 75 som fikk en klem – og det vil de fleste mennesker gjerne ha. De fleste er faktisk mottakelige, og det sprer seg som ringer i vannet. Når man deler av seg selv, får man ti ganger så mye tilbake. Men det er også viktig å huske balansen: Jeg tar meg også av meg selv. Jeg sørger for eksempel for å ha «indre kontakt» og meditere. Og så trener jeg hver dag. Det skjer noe magisk når man mosjonerer: Man bruker energi på å skape energi.

– Det er ikke noe som er bedre enn å ta seg tid til andre mennesker, sier Ole Henriksen.
– Det er ikke noe som er bedre enn å ta seg tid til andre mennesker, sier Ole Henriksen. Vis mer

- Jeg har min spirituelle ro

– Jeg er ikke født med et lyst sinn, men jeg er født med lysten til å overleve. Jeg ble funnet ved siden av en søppeldunk i Korea og adoptert til Danmark. Jeg hadde en trygg barndom, men jeg var også plaget av dårlig samvittighet: Levde jeg opp til forventningene? Men i dag har jeg fått et lyst sinn. Det skyldes en kombinasjon av flere ting. Blant annet min spirituelle tro på at det finnes noe større, at ikke noe skjer tilfeldig, og at vi samtidig kan styre livet vårt mer enn vi tror.

– I tillegg er jeg hele tiden bevisst på å tenke over hva jeg er takknemlig for. Når jeg begynner å bevege meg nedover den spiralen der jeg har en negativ indre dialog, blir irritert og tenker på alt jeg burde, finner jeg tilbake til den utgaven av meg selv jeg gjerne vil være ved å rette oppmerksomheten mot alt det jeg har å være takknemlig for. Det kan være min mann, mine barn, det at jeg kan se at jeg har to armer, og så videre. I morges så jeg solen skinne ned på gresset der det lå snø, og jeg tenkte på hvor heldig jeg er som bor på et sted der jeg kan se dette.

– Og så hopper jeg! Jeg har en trampoline på kontoret, og det er umulig å være trist og lei når man hopper. Det gir livskraft. Og hvis du er skeptisk, kan du bare prøve det. Det er så lett å dyrke det negative, men jeg vil ikke gjøre det. Jeg prøver alltid å se det gode i situasjonen. Da min mor døde av kreft som 66-åring i 2011, sto jeg der på sykehuset sammen med mine søsken og våre barn og var helt knust. Men så var det en indre stemme som sa: «Hva er det gode i dette?» Og selv om jeg kunne tenke at det var en idiotfilosofi, fordi det ikke var noe godt i situasjonen, gikk jeg likevel med på den. Og det gode var at min mor hadde fått fred fra sin syke kropp, at både jeg og mine søsken hadde fått barn tidlig, så hun hadde rukket å være mormor og farmor i mange år, og at jeg hadde fått sagt til henne alt det jeg ønsket, fordi jeg hadde fornemmelsen av at hun ville dø.

– Jeg er hele tiden bevisst på å tenke over hva jeg er takknemlig for, sier Rikke Hertz.
– Jeg er hele tiden bevisst på å tenke over hva jeg er takknemlig for, sier Rikke Hertz. Vis mer

- Jeg må svette hver dag

– For 40–45 år siden hadde jeg en periode der jeg stadig ble syk. Jeg gikk på penicillin hele tiden, og så snart jeg stoppet, ble jeg syk igjen. Jeg var vanvittig tynn og helt avkreftet og tenkte at noe var helt galt. Og så tenkte jeg at jeg ville prøve å se hva som skjedde hvis jeg virkelig svettet – om jeg kunne svette sykdommen ut av kroppen. Derfor begynte jeg å løpe. Jeg løp meg helt i senk hver morgen, og etter tre uker begynte jeg å merke en forskjell. En sidegevinst var at det samtidig ble lysere i hodet på meg. Det var virkelig en øyeåpner, og siden har mosjon vært viktig for å holde sinnet mitt lyst.

– Jeg kan fort «ramle» ned i mørket, og derfor trener jeg daglig. Det som er viktig, er at jeg får svettet hver dag. Det er som om noe sier klikk i hodet mitt, og hvis jeg ikke får svettet, merker jeg at lunten blir kortere og at jeg blir mer tung sindig og engstelig. Det er ikke sånn at jeg er en supertrimmer, det foregår på et ganske så rolig nivå. For tiden sykler jeg for det meste på en spinningsykkel på et trenings senter, men det hender også at jeg går en tur der jeg virkelig drar på litt.

– Da jeg var lengst nede i depresjonen, var jeg i dårlig stand til å gjøre så mye. Men da jeg omsider fikk medisin, og det hadde en positiv effekt, gikk jeg helt amok med treningen. Jeg begynte å trene tre– fire timer hver dag – på treningsstudio: aerobic, step, samba osv. Det gjorde at jeg ikke hadde noen bivirkninger av medisinen og at jeg heller ikke la på meg.

– Samtidig er selv det å trene også en form for meditasjon for meg, mens det står på. Jeg fokuserer på pusten og glir inn i en annen tilstand. Så hvis man går rundt og tenker på hvor forferdelig alt er, er trening også en mulighet for å sette seg selv på pause i en time og konsentrere seg om noe helt annet.

– Når det er sagt, så er det jo også andre ting som gjør livet lyst og bedre. Hvis jeg er i dårlig humør og føler meg gammel, kan jeg for eksempel bare tenke på barnebarna mine, så gir alt mening. Det er en stor trøst i å se at ting går videre.

– Hvis jeg er i dårlig humør og føler meg gammel, kan jeg for eksempel bare tenke på barnebarna mine, så gir alt mening, sier Birthe Neumann.
– Hvis jeg er i dårlig humør og føler meg gammel, kan jeg for eksempel bare tenke på barnebarna mine, så gir alt mening, sier Birthe Neumann. Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: