SORG: - Forsøk å gi deg selv noen sorgpauser i hverdagen, er et av tipsene coach Christine Otterstad gir til deg som sørger. Foto: Shutterstock / Ollyy
SORG: - Forsøk å gi deg selv noen sorgpauser i hverdagen, er et av tipsene coach Christine Otterstad gir til deg som sørger. Foto: Shutterstock / Ollyy
Sorg

Slik kan du lære å leve med sorg

- Ikke la deg skremme av følelsene, skriver Christine Otterstad. Her er hennes råd til deg som sørger.

Jeg har i løpet av årene fått en del ønsker om temaer til spalten min. Jeg ser at det er spesielt ett tema mange ønsker å lese mer om, nemlig sorg. Hvordan skal vi takle oss selv når vi sørger? Sorg er jo så vondt. Sorg er kanskje noe av det vondeste vi opplever. Hvordan leve med den? Hvordan komme seg videre?

De fleste som kontakter meg når de er i en sorg, ønsker å lære seg noen teknikker som fjerner sorgen. Nesten like mange blir skuffet når de får svaret mitt. Jeg kan ikke lære bort en trylleformel som gjør slutt på den sorgen du står i. Å sørge er en reaksjon på at du har lidd et tap som er vondt for deg. Det er smertefullt og kan også være lammende, men det er ikke farlig. Tvert imot er sorgprosessen en viktig del av selve tapet du har vært igjennom. Jeg pleier å si at sorg er en venn du må omfavne før du kan gi slipp og gå videre. Ikke la deg skremme av den, bli heller venn med sorgen. Men: Om du kjenner at den blir altopp­slukende, anbefaler jeg deg likevel å få profesjonell hjelp.

Nesten ingen mennesker går igjennom et liv uten å kjenne på sorg.

Nesten ingen mennesker går igjennom et liv uten å kjenne på sorg. Forhold tar slutt, vi mister foreldre, vi mister jobber, vi møter sykdom eller kanskje må vi flytte fra folk vi er glade i. Dette er en del av livet. Det er en konsekvens av å leve. Vi opplever gode ting og vi opplever triste ting. Det er en del av den pakka vi må godta når vi låner denne jordkloden.

Jeg har ved tidligere anledninger skrevet, nesten til det kjedsommelige, at det finnes ingen snarveier. Det finnes ingen snarveier når du skal komme i form, når du skal slanke deg eller kanskje forbedre forholdet ditt. Det samme gjelder i sorgen. Vi trenger å bearbeide den for å kunne gå videre.

Som alle andre følelser er sorg kun en gjest. En gjest blir aldri livet ut, den har sin besøkelsestid. Du vil oppleve at sorgen med tiden vil stikke innom sjeldnere, grepet rundt deg vil stadig bli svakere og snart er sorgen en gjest som kun stikker innom når den blir invitert. Det finnes ingen fasit på hvor lenge man føler sorg, noen sørger i dager, andre i måneder eller år. Men enn så lenge anbefaler jeg deg å bli venn med den.

Forsøk å gi deg selv noen sorgpauser i hverdagen.

Samtidig som du tar deg tiden du trenger, kan du også prøve å gjøre ting som du vet gjør deg godt. For mange hjelper det å snakke med venner om sorgen, for andre hjelper det å gi seg selv små pustepauser ved å distrahere seg selv. Det kan være igjennom en hobby, trening eller kanskje se en fin film? Forsøk å gi deg selv noen sorgpauser i hverdagen.

Mange føler ofte dårlig samvittighet i de periodene de ikke føler sorg. De føler de burde være lei seg hele tiden av respekt for den de har mistet, eller kanskje er de redd for å virke følelseskalde. Men ikke glem at følelser kommer i bølger. Ingen går rundt i denne verden og er konstant lykkelige, og ingen går rundt og er konstant ulykkelige.

Barn har denne unike evnen til å tre ut og inn av følelser. I det ene øyeblikket kan de gråte av sorg, i det andre kan de gapskratte av noe morsomt. Dette er en helt fantastisk evne, og veldig sunt! Det er dette det handler om, å ta i bruk hele følelsesskalaen, kanskje bare med sekunders mellomrom. Ikke la deg skremme av disse følelsene, kjære deg, bli heller venn med dem.

Denne spalten er også blitt publisert i KK nr. 8. 

Til forsiden