Slik lykkes du  med 5:2-dietten

5:2-dietten

Slik lykkes du med 5:2-dietten

Årets store trend er å faste seg i form. Med 5:2-dietten spiser du vanlig fem dager i uken og minimalt i to. Michael Mosley er legen bak dietten, og her er hans beste tips for å lykkes.

Publisert
Sist oppdatert

Her får du tre 5:2-retter

Gi dietten to uker
Gammel vane er vond å vende. Før du starter, bør du bestemme deg for å prøve dietten i to uker, totalt fire fastedager. Din første fastedag blir et sjokk for kroppen, og det er vanlig at man føler seg trøtt eller sulten.

De fleste som gir opp, gjør det i løpet av de to første fastedagene, mener Mosley. Test i en periode og vurder etterpå.

– Når du har fastet i et par uker, vil det ikke lenger føles vanskelig, og du kan virkelig begynne å forbedre helsen din, sier han.

Fordel kaloriene riktig
Bruk dine første fastedager til å bli kjent med kroppen din. Noen trenger frokost for å være opplagt hele dagen. For disse er det smart å legge mesteparten av kaloriene på fastedagen til morgenen eller midt på dagen.

Andre får problemer med å sove. Da kan det lønne seg å legge den største delen av dagens inntak senere på dagen, mot kvelden. Skulle du våkne av sult og ikke få sove igjen, kan du spise litt.

Fast sammen med en venn
For å bli enda mer motivert anbefaler Mosley at du faster sammen med en venn eller en partner.

– Det er lettere å faste sammen med en annen, så dere har et fellesskap og motiverer hverandre, sier han.
 
Drikk væske mot bivirkningene
Siden maten vi spiser, inneholder en del væske, kan du kjenne symptomer på væskemangel de dagene du faster. Hodepine, trøtthet og svimmelhet er typiske symptomer på væskemangel, ikke sult.

- Drikk mass vann de dagene du faster, sier lege og oppfinner av 5:2-dietten Michael Mosley
- Drikk mass vann de dagene du faster, sier lege og oppfinner av 5:2-dietten Michael Mosley Vis mer

– Drikk mye vann disse dagene, det hjelper også mot sulten. Kaffe og te uten søtning, eller melk, samt alle kalorifrie drikker går bra, sier Mosley. Selv sverger han til grønn te når han blir sulten på fastedagene.

Spis passe de fem andre dagene
For å få effekt av 5:2-dietten må du spise fornuftig de øvrige fem dagene i uken. Mosley mener at de fleste som faster, får bedre matvaner de dagene de spiser normalt. Mange blir heller sugne på grønnsaker i stedet for pasta og ris, mener han.

Spiser du derimot mye ferdigmat og karbohydrater disse dagene, vil du verken gå ned i vekt eller oppnå helsefordelene.

– Du vil antagelig ikke få bedre helseverdier, fordi det handler om å holde et stabilt insulinnivå. Går du ikke ned i vekt, bør du revurdere hva du spiser når du ikke faster.

Se fordelene
Tenk over hvorfor du vil faste før du begynner. Er det positive helseeffekter og vektreduksjon som er målene? Gå inn i dietten med høy motivasjon. 

– Tenker du at du ikke kommer til å fikse hverdagen under fasten, vil du oppleve den som mye vanskeligere enn hvis du tenker positivt og fokuserer på de viktige helse­effektene, sier Mosley.

Dropp karbohydrater på fastedagene
Blir du veldig sulten på fastedagene, anbefaler Mosley karbohydratfattige fastedager. Selv spiser han kun proteinkilder som kjøtt og fisk med grønnsaker som tilbehør når han faster.

Blodsukkeret stiger med karbohydrater og gjør deg mer sulten. Grønnsaker er kalorifattige, så spis store mengder og bli mettere.

– Et annet knep er å krydre maten. Jeg bruker mer hvitløk, sitron, lime og andre krydder i maten nå enn tidligere, sier han.

Tilpass fasten etter målene dine
Hva gjør du når målene er nådd? Mosley gikk ned drøyt ni kilo på like mange uker og forbedret helseverdiene markant etter bare noen måneder på dietten. I dag spiser han 6:2, altså faster én dag i uken. 

– Du bør ikke overdrive, og det er viktig å være snill mot seg selv, sier han.

Når vektmålet er nådd, anbefaler Mosley at du reduserer fasten til én dag i uken eller spiser litt mer de dagene du faster.

– Alle må finne en måte som fungerer for dem i lengden.

La ikke hjernen lure deg
Sult og søtsug er naturlige følelser. Kroppen vår er tilpasset en tid da det var knapphet på mat og vil alltid forberede seg på en kommende sult­periode. Å være sulten er ikke farlig.

– Jeg var skrubbsulten da jeg begynte å faste, men jeg visste at det skulle gå over. Av og til gjelder det bare å komme seg gjennom dagen, sier Mosley.

Mål framskrittene dine
Til tross for at Michael Mosley har fastet lenge og oppnådd vektmålet sitt, veier han seg fortsatt hver dag. Det holder ham motivert, mener han.

– Jeg sjekker også blodsukkeret mitt hver dag. De som slutter med fastedietten etter å ha oppnådd ­idealvekten, vil merke at det ikke er så moro når vekten sakte begynner å gå opp igjen, sier han.

Mosleys tips er at du fortsetter å måle framskrittene dine på flere måter, både for motivasjonens skyld og for å passe på at utviklingen går i riktig retning.

Dette er 5:2-diettenDu faster to dager i uken, men ikke etter hverandre. På disse dagene spiser kvinner bare 500 kalorier, menn 600. Metoden øker fettforbrenningen og skal forbedre helsen på sikt, samt redusere ­risikoen for sykdommer som ­demens og hjerte- og ­karsykdommer.

Kilde: 5:2-dietten, Michael Mosley, Må Bra/Expressen, 5:2dietten 

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer