Lavkarbo

Slik lykkes du med lavkarbo

Med lavkarbokost kan du gå ned i vekt uten å føle sult. Men hva gjør du når vekten ikke går nedover, selv om du kutter karbohydratene?

Hvor raskt du får effekt av den populære lavkarbodietten avhenger av kroppstype, aktivitetsnivå, alder, stressnivå og hvor lenge du har vært overvektig. Har du slitt med overvekt lenge, kan det være ekstra krevende å få effekt.

Les også: Therese koser seg med lavkarbomat

Slik lykkes du med lavkarbo

– Dette gjelder særlig kvinner litt opp i årene. De må ofte være strengere for å få tydelig effekt på vekten, sier lege Andreas Eenfeldt, som står bak kostdoktorn.se, en av Sveriges største helseblogger, og som har skrevet flere bøker om lavkarbo-kost.

– For maksimal effekt foreslår jeg å spise mindre enn 20 gram karbohydrater per dag. Det innebærer å kutte alt av sukker, brød, pasta, poteter og ris. I stedet skal du fylle tallerkenen med kjøtt, fisk, egg, grønnsaker som vokser over bakken og smør. Slik mat er veldig mettende, og derfor er det vanskelig å spise for mye av den.

Eenfeldt sier at de fleste merker en tydelig effekt på vekten allerede etter en uke på streng lavkarbodiett, men at for noen kan det ta lengre tid.

Les også: Søtsug-tips

Lege Fedon Lindberg
Lege Fedon Lindberg Vis mer

Stress ned, sov mer
Dr. Fedon Lindberg, som driver Fedonklinikken og har skrevet flere bøker om karboredusert kost, forklarer at effekten av slik kost også avhenger av den enkeltes genetikk, aktivitetsnivå, stress, og søvnkvalitet. Alt dette påvirker forbrenningen av næringsstoffer, og spesielt karbohydrater.

– Er du stresset, inaktiv, en del overvektig eller sover for lite, må du være mer restriktiv med karbohydrater. Lider du av stress og søvnmangel, må dette adresseres. Du kan ikke løse alle livets problemer med mat. Uansett bør du ha et kosthold av høy ernæringsmessig kvalitet. Det gir lavere vekt og også bedre helse og et lengre liv, sier Lindberg.

Les også: Den beste «rynkekremen» finner du i grønnsaksdisken

Lege Annika Dahlqvist
Lege Annika Dahlqvist Vis mer

Passe fett
Trodde du at du kunne fråtse i bacon, fete sauser og smør og likevel gå ned i vekt? Det stemmer dessverre ikke. Du kan spise fett, både mettet og umettet, men skal du ned i vekt, må du passe på kaloriinntaket, uansett hvor kaloriene kommer fra. Du skal ikke overdrive fettinntaket, forklarer lege Annika Dahlqvist, som har skrevet flere svenske lavkarbo-bøker.

– Du skal ikke spise mer fett enn du trenger i forhold til din energibruk. Hvor mye dette er, må du prøve deg fram til ved å kontrollere vekt og sultfølelse. Fettet du spiser skal være naturlig. Animalsk fett, fiskefett, meierifett, økologisk kokosfett, avokado, nøtter, oliven, sier Dahlqvist.

Dahlqvist sier også at du ikke skal spise margarin og omega-6-oljer (maisolje, solsikkeolje, tistelolje osv.). De gir for stort overskudd av den betennelsesfremmende fettsyren omega-6.

Det er viktig at maten du spiser inneholder mye næringsstoffer. Dahlqvists råd er å ligge unna ferdigmat og halvfabrikata.

– Unngå «fabrikkmat» med alle sine kunstige tilsetningsstoffer som vi ikke vet hva gjør med oss. Sats heller på naturlige råvarer som du tilbereder selv.

Les også: Slank med knekkebrød

Lege Sofie Hexeberg
Lege Sofie Hexeberg Vis mer

Mindre alkohol
En av fallgruvene er alkohol. Øl og søte drinker inneholder mye karbohydrater, og generelt består alkoholholdig drikke av en god del kalorier.

– Inntak av mye alkohol gjør at leveren forbrenner alkohol istedenfor fett. De fleste er klar over at de må redusere på alkohol fordi den kommer på toppen av maten de spiser ellers, forklarer lege Sofie Hexeberg, som driver Dr. Hexebergs klinikk i Sandvika utenfor Oslo.

– Maksimalt et eller to vinglass i helgen kan være et mål, sier hun.


Les også: Cecilie slet med irritabel tarm: Ny diett fikk orden på magen


Lavkarbo i korthet 
Spis naturlig, ren mat – ikke utspedde varer som pølser kjøttkaker og fiskepudding. Spis mest grønnsaker som vokser over jorda. Få i deg naturlig animalsk fett, fete meieriprodukter, extra virgin olivenolje, kokosfett. Stek i smør/olivenolje, ikke margarin! Spis ost, smør og andre meieriprodukter, om du tåler det. Fete typer, ikke light. Spis bare knekkebrød og brød laget av frø, nøtter, mandler Bak selv!


Tre diett-nivåer:
Streng lavkarbo: 20–50 g karbohydrater daglig. Dette passer for deg som er sterkt overvektig og/eller har livsstilssykdommer som diabetes type 2, høyt blodtrykk osv.

Restriktiv lavkarbo: 50–90 g karbohydrater daglig. Dette passer for deg som vil ned ekstrakiloene som har sneket seg på. Og få mer energi!

Moderat lavkarbo: 90–130 g karbohydrater daglig. Dette passer for deg som bare har noen få kilo å bli kvitt eller rett og slett vil føle deg mer vel.

Slik lykkes du med lavkarbo

Les også: Har du hørt om FODMAP?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: