Å TAKLE KRITIKK: I denne saken får du ekspertenes beste tips til hvordan du kan takle kritikk på best mulig måte.  Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
Å TAKLE KRITIKK: I denne saken får du ekspertenes beste tips til hvordan du kan takle kritikk på best mulig måte. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
Unngå Krangling Kritikk

Slik takler du kritikk fra venner og kolleger

Går du ofte i forsvarsposisjon når du blir kritisert? Det kan lønne seg å tenke litt før man kommer med en tilbakemelding.

Det er ikke til å unngå at vi i løpet av livet vil støte på kritikk fra andre. Det kan være en kjedelig tilbakemelding på noe vi har gjort på jobb, eller en venninne som sier ifra om noe hun er misfornøyd med at vi gjør. Kritikk kan være både naturlig og velment, men da kan det også være greit å vite hvordan vi skal takle en situasjon der vi blir kritisert. 

Bianca Schmidt, som er gestaltterapeut og samlivsterapeut, forteller at hvordan vi takler kritikk kan avhenge av hvordan vi er som person og hva vi liker og ikke liker med oss selv. Dersom noen påpeker noe du ikke liker så godt med deg selv, har vi lett for å bli fortere såret. 

- For eksempel kan en person få en tilbakemelding etter en fest at hun var litt mye og høylydt. Hvis mottakeren har hørt dette mye gjennom livet, og vet at hun kan ta en del plass, vil hun bli såret, forklarer hun. 

På samme måte som at en sjenert person ville blitt glad for å høre at hun var boblende og snakkesalig på en fest, vil en veldig utadvendt person mest sannsynlig ta denne kritikken personlig, selv om det ikke er sikkert at avsenderen mente dette som kritikk.  

LES OGSÅ: God planlegging er avgjørende for venninneturen 

- Ikke gå i skyttergraven og skyt tilbake

Dersom du har blitt såret etter å ha mottatt kritikk fra en du er glad i, råder Schmidt deg til å ta en liten pustepause før du kommer med et svar. 

- Vi kan ha en tendens til å skyte tilbake fordi vi føler oss truffet. Det er ikke en god taktikk. Når man føler seg kritisert får man et behov for å beskytte seg, og da er det lurt å trekke pusten og summe seg litt før du responderer, sier terapeuten. 

Hun foreslår at du tar litt tid til å bearbeide det som har blitt sagt og hva du føler om det. Dersom du så ønsker å komme med et svar, bør du bruke dine egne følelser og ikke kritisere tilbake

- Si «jeg følte», «jeg opplevde». Bruk jeg-setninger. Det nytter ikke å si «jeg følte at du sa og mente dette», for da kritiserer du tilbake. Fortell for eksempel at du er sårbar på det punktet, fordi du hele livet har blitt fortalt at du kan være høylydt, og at da blir du lei deg, forklarer hun. 

Schmidt mener at en slik fremgangsmåte til og med kan føre til en god samtale. Det er ikke sikkert personen mente noe negativt med det som ble sagt, men hun understreker at er man såret, så er man såret. 

- Ingen kan si at man ikke får lov til å bli såret. Blir du rammet av kritikk, så trekk pusten, ta en pause og møt personen med ærlighet. Fortell at du ble lei deg og følte deg truffet. Skyter man tilbake vil den andre kanskje angripe igjen og det blir en krangel. 

Hun forteller at å gi kritikk og å svare på kritikk er sårbart. 

- Hvis det ikke er sårbart å si det man skal si, da kommer det ikke fra hjertet, sier hun.

Å bli kritisert kan i noen tilfeller ende opp med en god samtale. Foto: Shutterstock / Uber Images
Å bli kritisert kan i noen tilfeller ende opp med en god samtale. Foto: Shutterstock / Uber Images Vis mer

LES OGSÅ: Kunsten å unngå en krangel

Ikke det samme å bli kritisert på jobb

Vi kan også oppleve å bli kritisert på jobb. Kanskje du har opplevd å får tilbakemeldinger på at du ofte kommer for sent eller leverer halvveis gjennomførte rapporter? Kritikk på jobb er noe annet enn å bli kritisert av en god venn, mener Schmidt. 

- På jobb er det ikke rom for å utlevere sine private følelser på samme måte. Rammeverket er annerledes når noen kritiserer deg på jobb. Da handler det ofte ikke om personangrep, men jobbangrep, sier hun. 

Som regel går kritikken ikke på deg som person, men hva du har utrettet profesjonelt. Her kan du også ta en liten tenkepause og trekke pusten før du svarer på kritikken, men husk å skille deg fra oppgaven du har gjort. 

- Det personen påpeker er ikke at du er dum, men at oppgaven kunne vært gjort annerledes. Det kan være et nyttig grep å se for deg at du plasserer oppgaven utenfor deg selv. Da føles ikke kritikken like rammende på deg som person. 

Hun legger til at statistikk uansett viser at man på jobb får lite positiv feedback, selv om du er god i jobben din. 

LES OGSÅ: Skyldfølelse og dårlig samvittighet: Kan vi takke oss selv? 

Føler du at du selv har gjort noe galt?

Bente-Marie Ihlen er psykolog og arbeider mye sammen med sin søster om det å takle kritikk. Hun forteller at det kan være ekstra vanskelig å bli kritisert dersom du selv føler at du har gjort noe galt.

- Du har kanskje opplevd at vennen din kritiserer deg for akkurat det du har vært mest redd for. Da er det sannsynlig at du blir lei deg, og at det føles ekstra tungt fordi du er enig i kritikken.

Men Ihlen understreker at kritikken ikke har noe med deg å gjøre. Den har noe med den andres opplevelse av noe du har gjort. Hun mener folk reagerer med magen og ikke med hodet når de blir såret.

Det Ihlen og søsteren hennes gjør i deres arbeid om å lære andre å takle kritikk, er å forklare at når noen kritiserer deg, snakker de om sin egen opplevelse. 

- Det handler mer om deres historie, preferanser og liv. Da er det viktig å spørre og være forståelsesfull. Spør om de kan forklare det de føler, og gjør at de føler seg hørt.

Hun mener at dersom en person føler at du er urimelig, da er du urimelig for den personen. Du kommer ikke bort i fra at personen har opplevd deg på den måten. Du må ikke være enig i kritikken, men få den andre personen til å forklare det den følte, råder Ihlen. 

LES OGSÅ: 5 viktige ting dere bør snakke om FØR dere blir sammen

Til forsiden