Dårlig Arbeidsmiljø

Slik takler du vanskelige kollegaer

Har du en slitsom kollega på jobben? Fortvil ikke – med riktig taktikk kan du beskytte deg selv, og kanskje til og med forandre hans eller hennes oppførsel.

– Det finnes noen egenskaper som kan være veldig irriterende, og som blir ekstra tydelige på en jobb der vi skal prestere og samarbeide, sier psykolog innen kognitiv atferdsterapi Maria Farm.

Så hva gjør man med irriterende arbeidskamerater? 

Ikke ta det personlig
– Det viktigste er at man ikke tar det personlig når en kollega kjefter eller oppfører seg urimelig eller uhøflig. Det er den andre som har et problem. Det tar på selvfølelsen hvis man begynner å tenke at det er en selv det er noe galt med, sier psykologen.

Hun gir følgende råd: Tenk at dette slitsomme mennesket faktisk er en person med en bakgrunn, og at det er noe som har gjort at vedkommende har utviklet disse ­utrivelige egenskapene. Da er det lettere å tenke at personen faktisk kan forandres. 

Tenker man at det ofte finnes grunner til at folk oppfører seg som de gjør, henger man seg ikke bare opp i å mislike. 

Vær åpen og tydelig om hvordan du påvirkes, det kan være akkurat den øyeåpneren som trengs. Mange er faktisk ikke klar over hvordan de oppfattes av andre. 

Men det finnes også sjefer eller kollegaer som har psykopatiske trekk, og som ikke kommer til å endre seg. Med maktspillet sitt ­skaper de konflikter rundt seg. De mangler empati og samvittighet. 

Bytte jobb?
Iblant kan det være nødvendig å bytte jobb for å få det bedre. Har du ikke noe valg, men må bli, så allier deg med andre kollegaer og involver tillitsvalgte eller bedriftshelsetjeneste. Noen ganger kan det være nødvendig å trekke inn eksterne rådgivere eller Arbeidstilsynet. Men det er ikke gitt at man vinner fram.

7 irriterende typer – og hvordan du håndterer dem

Den falske
Med et smil leverer hun fra seg replikker som «Fin bluse! Har du kjøpt den på salg?». Du blir forvirret. Mente hun egentlig at ­blusen ser billig ut? 

Slik påvirkes du: Dette kan føre til en knekk for selvfølelsen. 

Slik tar du kontrollen: Det er vanskelig å forandre dette mennesket. Du kan skape motstand og spørre: «Hva mener du med at blusen må være kjøpt på salg?» Med dette vegrer hun seg kanskje for å bruke deg som skyteskive neste gang.

Kontrollfriken
De tror alt går til helvete dersom de ikke får kontrollere hver eneste detalj. Og ting kan bare gjøres på én måte: Deres.
 
Slik påvirkes du: Selvtilliten kan få seg en real smell dersom noen kontrollerer alt du gjør. 

Slik tar du kontroll: Påpek tydelig hvordan du oppfatter vedkommende, og fortell hvordan dette påvirker deg.

Vær tydelig på at du er til å stole på.
 
Baksnakkeren
Lunsjpausene er rene baksnakkingskavalkader. Personen som setter i gang, prøver å skape samhold med andre.

Slik påvirkes du: Baksnakking kan skape splid på en hel ­arbeidsplass. Det skaper falskt samhold, gir dårlig ettersmak og tapper deg for energi. 

Slik tar du kontrollen: Tenk ­etter: Hva pleier dere å snakke om i lunsjen? Reelle problemer eller destruktivt prat? Prøv å ­bytte samtaleemne når ­baksnakkingen begynner.  

Den usjenerte
Denne personen sier det meste rett ut. Hun kan skravle om sex-livet sitt i timevis på jobb, ikke for å være slem, hun har bare ikke antenner. 

Slik påvirkes du: En slik kollega kan tappe deg for energi. Kanskje mest fordi du blir forstyrret hele tiden. 

Slik tar du kontrollen: Fortell personen på en vennlig måte at «når du gjør slik, føler jeg dette». Det pleier å virke. 

Klageren
Denne personen får kick av å klage. Alt er bånn. Klageren vil ha oppmerksomhet og føle fellesskap. 

Slik påvirkes du: Å sitte med en klager gjør at man kan føle seg nokså låst. Prøver du å komme inn på andre temaer, drar personen samtalen tilbake til seg selv.

Slik tar du kontrollen: Det er lov å klage litt, men det finnes da grenser! Ikke end opp i lytter-rollen. Prøv alltid å få samtalen inn på noe annet. Blir klageren neglisjert lenge nok, forsvinner formålet med klagingen. 

Unnasluntreren 
«Det fikser jeg,» sier hun. Du tror henne. Men når det skal leveres, har hun ikke har gjort noe. «Det ordner jeg,» sier hun igjen. Men ingenting skjer. Når du spør 
hvorfor, får du bare masse unnskyldninger.

Slik påvirkes du: Det er slitsomt å samarbeide med denne typen som ikke gjør det hun sier hun skal. Samtidig tror alle at hun er kjempeflink fordi hun gjør så mye! I stedet er det du som jobber dobbelt. 

Slik tar du kontrollen: Spør hvorfor hun sliter med å holde frister.Hvilke styrker har hun? Kanskje fungerer hun bedre som en idéskaper? Prat med andre som kan ta over ansvaret for dette.

Kjeftesmella
Hun skjeller deg hemningsløst ut foran kollegaene dine – uten å tenke på at det kan såre deg.
 
Slik påvirkes du: Det er svært belastende å ha en kollega som kjefter mye. Man våger ikke å være åpen om hva man synes. 

Slik tar du kontrollen: Ikke ta kjeftingen personlig. Når personen er rolig, forklar hvordan 
utbruddene påvirker deg. Det ­åpner for en konstruktiv dialog. 

Til forsiden