Dårlig Arbeidsmiljø

Slik takler du vanskelige kollegaer

Har du en slitsom kollega på jobben? Fortvil ikke – med riktig taktikk kan du beskytte deg selv, og kanskje til og med forandre hans eller hennes oppførsel.

Slik takler du  vanskelige kollegaer
Publisert
Sist oppdatert

– Det finnes noen egenskaper som kan være veldig irriterende, og som blir ekstra tydelige på en jobb der vi skal prestere og samarbeide, sier psykolog innen kognitiv atferdsterapi Maria Farm.

Så hva gjør man med irriterende arbeidskamerater? 

Ikke ta det personlig– Det viktigste er at man ikke tar det personlig når en kollega kjefter eller oppfører seg urimelig eller uhøflig. Det er den andre som har et problem. Det tar på selvfølelsen hvis man begynner å tenke at det er en selv det er noe galt med, sier psykologen.

Hun gir følgende råd: Tenk at dette slitsomme mennesket faktisk er en person med en bakgrunn, og at det er noe som har gjort at vedkommende har utviklet disse ­utrivelige egenskapene. Da er det lettere å tenke at personen faktisk kan forandres. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer