HJEMMEFERIE: Mange benytter hjemmeferien til å få fikset ting i hjemmet, men ifølge ekspertene er det viktig at vi også gir oss selv lov til å slappe helt av. FOTO: NTB Scanpix
HJEMMEFERIE: Mange benytter hjemmeferien til å få fikset ting i hjemmet, men ifølge ekspertene er det viktig at vi også gir oss selv lov til å slappe helt av. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hjemmeferie

Slik unngår du at hjemmeferie blir jobbeferie

- Mange av oss blir nok stuck i «skal bare» -bobla.

Publisert

Som et resultat av koronapandemien planlegger mange å ha hjemmeferie i sommer.

Men selv om vi kan ha det vel så fint på «Costa Del Balkongen» som i Costa Del Sol, er det allikevel én ting mange av oss finner utfordrende med å være hjemme; vi klarer ikke å slappe av på samme måte som når vi er på reise. Hvorfor er det egentlig sånn?

– Det har nok mest med omgivelsene og vanene våre å gjøre, sier NLP coach Annette Idsøe.

– Omgivelsene våre har mye å si for både effektivitet og avslapning. Ettersom det er hjemme vi lever mesteparten av året, har vi i disse omgivelsene laget oss spesialtilpassede vaner og handlingsmønster. Disse mønstrene gjentar seg dag etter dag, og kan være vanskelige å bryte ut av fordi vi mesteparten av tiden går på autopilot.

Ifølge Idsøe (Instagram @annetteidsoe) er dette en av årsakene til at mange av oss trenger endring i omgivelsene for å klare å slappe av skikkelig, fordi endrede omgivelser bryter opp mønstrene våre enten vi liker det eller ikke.

Når vi er hjemme ser vi i tillegg alt vi «må» gjøre og vi har tid til å gjøre dem.

– Mange av oss, meg selv inkludert, er nok også overbevist om at vi må ha det ryddig eller rent til en viss standard for å slappe av, og da blir vi gjerne stuck i «skal bare» -bobla. Og er det ikke også sånn at vi «elsker» å være «effektive»? Men kan vi ikke endre omgivelsene, har vi et valg om å aktivt gå inn for å gjøre ting annerledes, sier hun.

Stresser med for mange aktiviteter

En annen årsak til at enkelte opplever det som vanskelig å slappe helt av hjemme, kan ifølge coach Anneli Åsland Amodei hos Hverdagscoach.no, være at vi ofte har så store forventninger til ferien. Spesielt i denne tiden vi nå er midt i, hvor grensene er stengt og charterturer er kansellert.

– Nå som vi «bare» skal være hjemme så kan mange føle at dagene må fylles opp med aktiviteter for alle til enhver tid. Det er jo tross alt ferie - og ferie betyr at vi skal kose oss hvert eneste minutt!

– Når vi i tillegg blander våre egne forventninger og samtidig sammenligner oss med andres ferie og innhold, så kan dette medføre både et stress og følelse av et ytre «press» på at ferien skal bli helt fantastisk hver eneste feriedag. Vakre øyeblikk med smilende barn, sol og lykkelige voksne skal foreviges og deles i alle sosiale kanaler - og vips er dagen over! Det er ikke tid til å bare være og kanskje ikke gjøre så altfor mye, sier hun.

DET ENKLE ER OFTE DET BESTE: - Barna trenger ikke dyre opplevelser, de trenger bare tiden sammen med de voksne, sier coach Anneli Åsland Amodei. FOTO: Privat
DET ENKLE ER OFTE DET BESTE: - Barna trenger ikke dyre opplevelser, de trenger bare tiden sammen med de voksne, sier coach Anneli Åsland Amodei. FOTO: Privat Vis mer

Innafor å legge lista lavere i ferien

Idet ferien er over, går vi raskt tilbake til rutinene og kravene som venter oss. Dersom vi da ikke har gitt oss selv muligheten til å leve litt saktere og senke skuldrene i ferien, mener hun det er kort vei tilbake til høye skuldre og følelsen av å ikke kjenne på et overskudd.

– Ferie gir oss mulighet til å fylle på med det vi har behov for, og lade opp til hverdagen som venter, da den ikke tar hensyn til om lagret er tomt eller fullt! Det er faktisk viktig å ta ferie på ordentlig, for å kunne gi oss selv det vi trenger og har behov for, sier hun.

– Stopp opp og kjenn etter hva du trenger der du er akkurat nå? Ta gjerne frem et papir og skriv ned hva du ønsker å gjøre i ferien. Hva er det som gir deg glede? Hvordan vil du fylle på i ferien din?

Annette Idsøe er enig i at det er kjempeviktig å ta seg fri fra den vanlige tralten og at det er helt innafor å være litt slack på enkelte områder i sommerferien.

– Jeg syns faktisk vi skal oppfordre hverandre til å legge lista så lavt at vi kan snuble over den! Ikke bare har vi det bedre om vi løsner litt på kravene, men vi er også morsommere å være med. «Burde», «må» og «vent litt» er FY-ord, la oss prøve å bytte dem ut med «Jeg har LYST til..» og «Hva om….», sier hun.

Slik unngår du at hjemmeferien bare blir en jobbeferie:

Sliter du med å slappe av i ferien? Her er tips fra brukere i Facebook-gruppen «Mammaklubb for bra damer» til hvordan du best kan nyte hjemmeferien din:

  • Gjør mest mulig av det du vanligvis gjør på ferie, om det så er utflukter til stranden, byturer eller å spise pizza ute. Jo mer dere er hjemme, jo mer rot og husarbeid blir det!
  • Sett av én dag i uka til de kjedelige oppgavene, for eksempel klesvasken, og slapp helt av de seks øvrige dagene. Kanskje du også kan bruke litt av årets feriebudsjett til vaskehjelp?
  • Sett opp en liste over fine steder dere kan besøke i nærområdet. Det kan ofte være vanskelig å komme på noe samme dag og da ender man opp med å ikke gjøre noe som helst.
  • Spis mat ute i det fri, arranger for eksempel en piknik eller grilling. Enkelte kommuner har satt ut griller, men dere kan også ta med stormkjøkken eller engangsgriller.
  • Sett på deilig sommermusikk som minner deg om ferieliv.
  • Dra på ferie der du bor, for eksempel i nærmeste by. Book dere inn på hotell og kos dere med frokoster du ikke trenger å rydde vekk, badebasseng eller middager ute på restaurant. Det behøver ikke koste så mye, en eller to netter er nok for å få et deilig avbrekk.

Forsøk å bryte hverdagsmønstre

I stedet for å la hjernen elte over alt du burde ha gjort, mener hun det kan være smart å starte med en liten opprydning i hodet.

Dette kan du gjøre ved å tenke over alle oppgavene og sette av tid i kalenderen til etter ferien, eller rett og slett bestemme deg for at du ikke vil gjøre disse tingene i år.

Fokuser deretter på å bryte hverdagens mønster og lag egne ferieritualer.

– Lag en liste over ting du kan gjøre for deg selv i ferien, gjerne én ting hver dag som fyller opp din kopp og som gir deg energi. Gjerne ting du har drømt om å gjøre eller ting du vanligvis gjerne skulle hatt tid til å gjøre i hverdagen, men aldri får anledning til. Med mindre vi snakker om å holde oss i form, ikke fyll denne tiden med ting du vanligvis gjør i hverdagen. Avtal tid om du kan, og prioriter deg selv en viss tid på dagen for å krysse en ting av lista, råder Idsøe.

– En av tingene jeg selv vil gjøre, er å stå opp tidlig og dra til sentrum, gjerne med sykkel eller kajakk, for å besøke et bakeri. Her skal jeg handle med ferske bakervarer og ta meg en god kopp med kaffe før jeg drar hjem og lager frokost til resten av familien.

LEGG LISTA LAVERE: Coach Annette Idsøe mener vi burde oppfordre hverandre til å legge lista så lavt som mulig i sommer. FOTO: Privat
LEGG LISTA LAVERE: Coach Annette Idsøe mener vi burde oppfordre hverandre til å legge lista så lavt som mulig i sommer. FOTO: Privat Vis mer

Legg en felles plan for aktiviteter

Et tips til familier er å samles rundt et måltid og snakke om hvilke forventninger alle har til ferien.

Hvis alle får sagt tre ønsker til en aktivitet eller opplevelse og alle ønsker skrives ned, er det sannsynligvis veldig oppnåelig at alle kan få et av ønskene sine oppfylt.

– Ved å planlegge ferien og sette av flere dager til å bare være og kunne være spontane, øker sjansen for at feriebildene faktisk er helt ekte: smilende barn og voksne med lave skuldre og blikk som varmer. Bildet som kanskje ikke deles med hele verden, fordi du har mer enn nok med å bare være tilstede med det du gjør der og da, sier Anneli Åsland Amodei.

– Det enkle er faktisk det beste - og barna trenger ikke dyre opplevelser, de trenger bare tiden sammen med de voksne. Voksne som har ferie og er tilstede med hele seg. Legg vekk telefonen, pust ut og nyt ferien som du har fortjent og faktisk trenger!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer