Naturlegen

Sol deg klokt

Er du varsom i solen, kan du unngå skadet og ødelagt hud.

SOLSKADD HUD er blitt et problem for stadig flere nordmenn de siste årene. I jakten på den bruneste og fineste hudfargen er mange fristet til å utsette huden sin for intens soling i korte ferieuker om sommeren eller på enda kortere sydenturer om vinteren. Sydensolen stråler mer intens enn vår egen hjemlige sol. Hos de fleste er huden derfor helt uforberedt på denne strålingen, slik at det lett kan oppstå akutte og kroniske skader i hudcellelaget.Akutte hudskader er ulike grader av solforbrenninger, mens kroniske skader kan være forstadier til hudkreft og hudkreft i form av føflekkreft. I Norge er føflekkreft den nest vanligste kreftformen blant kvinner i alderen 15 til 54 år og blant menn i alderen 30–54 år. Det registreres årlig rundt 1200 nye tilfeller, og omtrent 250 dør av sykdommen.NÅR DU NYTER solen med klokskap og varsomhet, vil den gi deg mye varme, bedre blodsirkulasjon, dannelse av mye D-vitamin i huden, samt en vitalisering av fysisk og mental energi som bare solen kan gi. Men nordisk hud er svært utsatt for solskading fordi den er så lys og har lite pigmenter. Det kan vi ikke endre på. Derfor er det viktig at vi forbereder huden i god tid, og venner den til solens stråler.Før du soler deg1. Ta tilskudd av sink, gjerne 20 mg x 2 daglig i noen uker på forhånd. Sinkmangel er vanlig hos dem som har eksem, psoriasis, akner, uren hud og dårlig sårheling. Sink er viktig for hudcellene og for optimal opptak av A-vitamin i huden.2. Ta tilskudd av betakaroten eller A-vitamin i tredobbel dagsdose i noen uker før og under solingen. Ta dette gjerne sammen med sink for å oppnå best mulig effekt. Betakaroten/A-vitaminmangel forekommer hos dem som har tørre og betente slimhinner, uren hud og betennelser i huden, samt ved kløe og skjelldannelse i hodebunnen. A-vitaminet styrker hudcellene og reduserer risikoen for forbrenningsskader i huden.3. Ta tilskudd av kobber før og under solingen. Det er et av de viktigste stoffene som øker pigmenteringen i hud og hår på en naturlig måte. Det beskytter huden mot solforbrenninger og betennelser og kan ha en viss kreftbeskyttende effekt. Kobber skal ikke tas samtidig med sink og A-vitamin.4. Ta tilskudd av selen i noen måneder, gjerne 100 – 150 mcg daglig. Selen er svært viktig for hudcellene og beskytter huden mot betennelser og kan ha en viss kreftbeskyttende effekt, slik som kobber. Mange har selenmangel. Men selen må ikke tas samtidig med sink, A-vitamin og kobber.* Disse rådene kan ikke erstatte at du må sole deg med varsomhet, men vil kunne bidra til at du tåler solingen bedre.3 solvett-regler1. Bruk riktig type solkrem og med riktig faktor. Velg helst de rene, økologiske kremene med fysiske filtre.2. Ta ofte pauser når du er i solen og sett deg i skyggen eller kle på deg lyse klær.3. Unngå mye soling direkte i ansiktet og på halsen. Der er huden tynn og tåler mindre. Bruk caps, hatt eller annet dekkende plagg.Dr. Luneng

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: