LIVER BLE ENDRET: Alt startet på denne stranda i Thailand for 16 år siden. På en rusletur alene en morgenstund fikk plutselig Aina svaret på hva hun ville bruke livet sitt til. Foto: Ellis del Sol
LIVER BLE ENDRET: Alt startet på denne stranda i Thailand for 16 år siden. På en rusletur alene en morgenstund fikk plutselig Aina svaret på hva hun ville bruke livet sitt til. Foto: Ellis del Sol
Yoga

- Stressede, moderne mennesker kan ha stor nytte av yoga

Ønsker du å kjenne at du er til stede i livet, ikke bare at du henger med i svingene? For Aina var det yoga som gjorde forskjellen.

ALLERS:NO:  Det ser ut som et typisk hvitmalt trehus. Men åpner du døra med det runde vinduet, entrer du en ny verden. Røkelsen henger tung i luften, indisk musikk høres fra rommet innenfor.

Inne i den gulmalte salen ligger folk på matter, under varme tepper, med lukkede øyne. Puster dypt og tungt. Om litt starter kveldens iyengar-time.

LES OGSÅ: Trine Lise slet med overgangsplager

Pause fra hverdagen

STRESS NED: – Avspenningsteknikkene er nyttige redskaper i en travel hverdag, det noe vi kan trenge alle sammen, uansett alder, sier Aina. Foto: Irene Jacobsen
STRESS NED: – Avspenningsteknikkene er nyttige redskaper i en travel hverdag, det noe vi kan trenge alle sammen, uansett alder, sier Aina. Foto: Irene Jacobsen Vis mer

De siste 16 årene har yoga vært både hobby, jobb og livsstil for Aina Haugen (41). Vegg-i-vegg med familiens hjem på Karmøy, ligger «Solhuset», yogasenteret hennes – bygget på en drøm oget ønske om å dele med andre det hun hadde funnet selv.

– Å se at en person oppdager seg selv på en ny måte gjennom yoga gir meg mye tilbake, sier hun.

Det er 16 år siden Thailand-ferien som skulle bli starten på både en ny jobb og en ny livsstil. Hjemme drev hun en fot- og hudpleiesalong, hun var småbarnsmor, livet suste av gårde. Aina visste hun ønsket noe mer.

– Svaret hadde jeg jo inni meg, men når alt går i hundre, er det vanskelig å høre etter. En pause fra hverdagen, en ferie der du bare glemmer alt annet enn å ha tid til deg selv, må kanskje til for at du skal finne ut av tingene.

For Aina føltes det som om svaret bare ramlet rett ned i hodet hennes.

– Det skjedde tidlig en morgen jeg ruslet alene langs stranden. Plutselig visste jeg det. Jeg skulle bli yogalærer.

Lang læringsprosess

Det første hun gjorde da hun kom hjem, var å finne ut hva hun måtte gjøre for å komme dit.

Og så begynte hun på den lange læringsprosessen – og hud- og fotpleiesalongen ble til et yogasenter.

I utgangspunktet var Aina fascinert av de fysiske aspektene ved yoga. Tanken på å mestre kroppen, bevege den på alle mulige måter – og det som kunne se ut som umulige måter.

– Jeg blir aldri utlært. Det finnes så mange nivåer, typer, så mange ulike yogalærere – og så mange kropper. Hver gang er en ny utfordring, sier Aina.

250 millioner mennesker verden over praktiserer yoga. Fra å ha vært en aktivitet for en liten, alternativ gruppe, er yoga å finne på omtrent alle treningssentre. Bedrifter tilbyr yoga til de ansatte, det trenes og tøyes i både fengsler og avrusingsinstitusjoner. Også i barnehager strekker smårollingene seg.

– Stressede, moderne mennesker kan ha stor nytte av yoga, vi trenger mental trening kanskje mer enn noen gang, sier Aina.

YOGA PÅ TERRASSEN: En finværsdag hender det gjerne yogatimen blir holdt utendørs på takterrassen, med panoramautsikt over Karmsundet. Foto: Ellis del Sol
YOGA PÅ TERRASSEN: En finværsdag hender det gjerne yogatimen blir holdt utendørs på takterrassen, med panoramautsikt over Karmsundet. Foto: Ellis del Sol Vis mer

LES OGSÅ: Mindre stress og mer livslyst

Fra India

Yoga er opprinnelig en 5000 år gammel indisk livsfilosofi. På sanskrit betyr ordet yoga balanse og forening. Målet er å bringe seg selv i balanse, på alle plan.

Aina tror det er mange grunner til at yoga treffer så mange.

– Du kommer i form og blir smidig, muskler, ledd og skjelett styrkes, sirkulasjonen til de indre organene økes. Men det er i tillegg starten på en reise som også går innover i deg selv. Yoga øker oppmerksomheten, gir indre ro og mental klarhet, sier Aina.

– I samfunnet vårt skal alt gå så raskt. Det er lett å kjenne på at ting bare blir halvgjort. Så mange ting slåss om oppmerksomheten vår. Sanseinntrykkene overdøver oss. Vi stresser. Det er her yoga kan gjøre en forskjell, sier Aina.

Forskning på yoga

I takt med at flere og flere finner veien til yogasentrene, er også forskerne i løpet av det siste tiåret blitt interesserte i å finne ut av yogaens virkning på både kropp og sinn.

New York Times-journalisten William J. Broad ga i 2012 ut boka «The science of yoga. The risks and the rewards».

Her omtales flere studier som har vist at øvelsene kan gi økt styrke, bedre søvnkvalitet, bedre balanse og bevegelighet. Helsegevinsten av yoga handler i stor grad om at øvelsene har en beroligende effekt, både fysisk og mentalt.

 Foto: Irene Jacobsen
Foto: Irene Jacobsen Vis mer

LES OGSÅ: Blir du slank og veltrent av yoga?

Noen yogatyper

Klassisk yoga: Også kalt hatha-yoga, dette er en av de opprinnelige hovedtypene. Passer for alle og er en god introduksjon for nybegynnere. Stillingene glir over i hverandre i et rolig tempo. I en klassisk time hviler man i hver stilling før man går over til neste, og fokus på pusten er viktig.

Iyengar: Handler om detaljer, teknikk og korrekt holdning. Det brukes gjerne hjelpemidler som blokker, belter, stoler og vegger. Iyengaryoga gir styrke og utholdenhet.

Ashtanga: Den mest fysisk krevende formen for yoga. Pust, bevegelser og meditasjon forenes. En ashtanga-time er helt lik hver gang, uansett hvilket yogasenter i verden du besøker. De klassiske yogaøvelsene gjennomføres i en jevn flyt. Dette er for deg som vil ha hard, fysisk trening.

Vinyasa-yoga: Oppløftende og fysisk med fokus på flyt, myke overganger fra øvelse til øvelse, nesten som en dans. Kontinuerlige bevegelser sammen med pust, midt imellom klassisk og ashtanga.

Senior/Soma-yoga: Rolige og enkle yogaøvelser, ofte bare liggende eller sittende. Øvelsene tilpasses, og timen passer for dem som har skader eller er syke.

 

Til forsiden