5:2-dietten

Suzanne gikk ned 5 kilo på 2 uker

Suzanne la om til den nye, populære fastedietten for å forebygge sykdom. Som en bonus raste kiloene av!

Suzanne Norling (51) og ektemannen Mikael fra Nacka utenfor Stockholm fikk øynene opp for 5:2-dietten da de så BBC-dokumentaren «Eat, fast and live longer».

Siden begynte de på dietten som legen og helsejournalisten ­Michael Mosleys anbefaler – og har nå gått ned 12 kilo hver!

– Det var de helsemessige gevinstene som gjorde at vi begynte med dietten. Forskning viser at risikoen for å få Alzheimer reduseres. Vi har sykdommen i familien på begge sider. Kan vi gjøre noe for å forebygge, vil vi selvfølgelig det, sier Suzanne.

Ektemannen var ivrigst og dro Suzanne med på prosjektet, der de spiser vanlig mat fem dager i uken og halvfaster i to.

Suzanne synes ikke det er ­spesielt utfordrende å faste de to dagene, selv om hun kan bli veldig sulten. Hun har ikke opplevd å bli svimmel eller føle ubehag, men opplever du det, skal du stoppe dietten.

– Det sitter i hodet, og jeg vet at selv om jeg er litt sulten i dag, får jeg spise godt i morgen. Man ­spiser 500 kalorier på fastedagene, så det handler ikke om å sulte seg. Jeg drikker mye vann på faste­dagene og sørger for å holde meg i aktivitet og holde tankene unna mat, sier Suzanne.

FØR: Suzanne Norling startet på 5:2-dietten i april i fjor og har gått ned 12 kilo totalt.
FØR: Suzanne Norling startet på 5:2-dietten i april i fjor og har gått ned 12 kilo totalt. Vis mer

LES OGSÅ: – Det var min sjanse til å få et bedre liv

Det tok ikke lang tid fra hun begynte med 5:2 til hun merket endringer: Kiloene rant av, og hun følte seg snart mye mer opplagt.

Suzanne spiser vanlig «husmannskost» i fem dager. Ikke helt lavkarbo, men med begrenset inntak av ris, brød, pasta og poteter. Fastedagene starter gjerne med litt yoghurt naturell eller skummet kulturmelk, en kopp te og vann. Mye vann.

– På disse dagene spiser jeg gjerne ferdiglaget suppe, som jeg varmer opp. Suppene kjøper jeg i vanlig matbutikk, de smaker godt og gjør det enkelt å følge med på kaloriinntaket. Jeg kan også dele opp porsjonen og spise litt til middag. Man kan også bruke kaloritabeller på nettet for å holde oversikten.

Ektemannen sper gjerne på med salat og grønnsaker disse dagene.
– Jeg er blitt mer bevisst på hva jeg spiser ellers også. Etter fastedagene blir man også fortere mett, noe som gjør at man ikke spiser den ekstra porsjonen.

 TRAVEL: - Jeg driver egen blomsterforretning og har en ekstrajobb, derfor er det enkelt å spise ferdiglaget suppe på fastedagene, sier Suzanne Norling.
TRAVEL: - Jeg driver egen blomsterforretning og har en ekstrajobb, derfor er det enkelt å spise ferdiglaget suppe på fastedagene, sier Suzanne Norling. Vis mer

LES OGSÅ: – Lille Ludvik er vår store glede

Suzanne liker å lage mat, og favorittene er ovnsbakt laks og skalldyr.

Ekteparet har klart seg bra gjennom julen, de har kost seg med deilig julemat, men vært bevisst på ikke å proppe i seg uhemmet av godsakene.

– Nå har vektnedgangen stoppet opp, og vi må ta noen grep. Det er mulig vi skal endre på måltidene på fastedagene og variere maten mer. Jeg kunne tenke meg å gå ned tre–fire kilo til, men det viktigste er at kostholdet forebygger aldersrelaterte sykdommer.

5:2-dietten er blitt veldig ­populær i Sverige, og flere av Suzannes venner har prøvd den. Broren hennes har også gått ned 12 kilo.

– Vi kommer til å fortsette med dette så lenge vi føler oss vel og er motiverte. Etter hvert kan vi kanskje gå over til 6:1, altså faste en dag i uken.

Sosialt er det ikke vanskelig å holde seg til dietten, for du bestemmer selv hvilke dager du halvfaster – og du kan flytte på dem. Skal du i middagsselskap, er det bare å faste dagen etter.

– Dette er en snill diett. Den er fleksibel og enkel å følge, sier Suzanne.

Slik lykkes Suzanne
Forberedelser: Bestem deg for at dette er noe du vil gjøre. Forbered hjernen på at du føler mer sult noen dager, det er ikke farlig.

● Hun faster på mandager og onsdager. Flytter på dagene om noe dukker opp.

● Når hun blir sulten, drikker hun vann og te uten sukker og holder seg aktiv.

● Utenom fastedagene spiser hun som før, men tenker mer på hva hun spiser.

- Periodisk faste har helsemessige fordeler, sier Dr. Sofie Hexeberg
- Periodisk faste har helsemessige fordeler, sier Dr. Sofie Hexeberg Vis mer

LES OGSÅ: - Vi har klart å tilpasse oss

Godt med faste
– Periodisk faste har helsemessige fordeler. Mennesker er godt tilpasset perioder uten mat eller med lite mat, sier Sofie Hexeberg, lege ved Dr. Hexebergs klinikk. 

– Faste kan de fleste praktisere, men hver og en får finne ut av hva som passer for en selv. Å fordøye mat krever mye tid og energi. Dersom man faster en dag eller spiser betydelig mindre enn andre dager, vil derfor kroppen ha tilgjengelig energi som kan brukes til viktig vedlikehold.

Det er også av stor betydning hva slags mat man inntar når man spiser. Den mest optimale maten mener jeg er et lavkarbokosthold. At Suzanne Norling har fokus på å bedre helsen og ser på vekttap som bonus, er noe jeg også er veldig opptatt av, sier Hexeberg.
 

8 gode fastetips
1. Drikk mye mens du faster. Vann og mineralvann (Farris, etc.) og urtete er det beste, men en kopp svart kaffe kan du unne deg.

2. Velg to fastedager som passer deg. Det enkleste er gjerne to ukedager. Dagene skal ikke følge hverandre. Du kan skyve på dagene hvis det dukker opp et middagsselskap.

3. Spis mat med lav glykemisk indeks. Få i deg nok næring på fastedagene ved å spise hovedsakelig proteiner og ­karbohydrater som grønnsaker, bær og fullkornprodukter.

4. Velg når på dagen du vil spise. På fastedagene kan du spise ett måltid eller fordele kaloriene over flere måltider.

5. Krydre maten. Maten blir enda bedre med sitron, hvitløk, chili og krydderurter.

6. Vær aktiv. De fleste blir sultne på fastedagene. Når du er fokusert på noe, glemmer du at du er sulten.

7. Ikke vei deg for ofte. Se på fasten som en metode som renser og forbedrer kroppen. Ikke sett for høye mål om ­vektreduksjon.

8. Spis senere på dagen hvis du får problemer med å sove.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: