Fast KK-spaltist Christine Otterstad Foto: Astrid Waller
Fast KK-spaltist Christine Otterstad Foto: Astrid WallerVis mer

Christine Otterstad

Ta deg noen minutter med ro

... og du kan legge det kjipe bak deg og gå videre.

For noen dager siden opplevde jeg noe veldig ubehagelig. Jeg var sent ute til et foredrag og rygget ut av oppkjørselen ved huset vårt. Selv om jeg hadde dårlig tid, passet jeg på å rygge i sneglefart. Mannen min har alltid mast om at jeg må rygge supersakte, slik at om jeg skulle være så uheldig å dulte borti noe, blir skaden minimal. Dette har festet seg i løpet av årene, og takk og lov for det. Plutselig hamrer noen på bakruten min. En sinna mann kommer til syne og hyler at jeg holdt på å kjøre på ham. 

Jeg ble selvfølgelig lei meg og ganske redd. Jeg ba om unnskyldning, samtidig som jeg var lettet over at jeg tross alt ikke traff ham. Mannen hadde nok også fått seg en liten støkk, for han fortsatte å kjefte av full hals, samtidig som jeg ba om unnskyldning om og om igjen. Da han omsider trampet av gårde i sinne, ble jeg sittende i bilen for å roe meg ned. Jeg så på klokken. Om 30 minutter skulle jeg stå på en scene og være på mitt aller beste, og her satt jeg i bilen og skalv.  

LES OGSÅ: Christine Otterstad: Tilgir du, slipper du fri

Har du opplevd dette før? At du er i en helt annen tilstand enn den du strengt tatt trenger å være? Mange sliter for eksempel med at de ikke klarer å opptre rolig og behersket i viktige samtaler. De begynner å gråte eller reagerer med sinne. Andre sliter med nervøsitet og stress når de skal stå foran en forsamling og egentlig framtre som roen selv. Jeg visste med meg selv at om jeg nå dro rett til foredraget og løp rett opp på scenen, ville jeg ta med meg redselen og stresset som nå lå i kroppen. Sannsynligheten for at jeg da ville være på mitt beste, ville være liten. Jeg er ganske sikker på at jeg ville utstrålt redsel og stress istedenfor for ro og trygghet. 

LES OGSÅ: Christine Otterstad: -I alle mennesker bor det to ulver som slåss, forteller indianerhøvdingen

Jeg lente derfor bilsetet bakover og lukket øynene. Jeg sørget for å puste dypt og rolig. Jeg valgte så en tilstand jeg trengte, nemlig ro, og fokuserte kun på dette. Etter en stund begynte følelsen av ro å melde seg i kroppen min. Da jeg kjente roen, satt jeg et par minutter og bare nøt følelsen i kroppen. Så begynte jeg å spinne. Jo da du hørte rett, jeg spant følelsen i kroppen fortere og fortere, slik at den vokste seg stor. Rundt og rundt. Så rettet jeg meg opp, smilte litt til meg selv og konstaterte at nå var jeg klar. Om cirka 25 minutter ville jeg stå på scenen og være på mitt aller beste fordi jeg lot stresset ligge igjen der det hørte til, nemlig i den konkrete situasjonen, og tok med meg ro inn i den neste situasjonen. 

Det å finne fram en følelse og spinne den større i kroppen er en velkjent coachteknikk. Den brukes som oftest når vi ønsker å sette oss i en ressurssterk tilstand, gjerne før vi skal prestere. Personlig er jeg blitt helt avhengig av slike små pusterom i hverdagen, slik at jeg ikke drar med meg vonde følelser videre.  

Ikke la én ubehagelig hendelse ødelegge dagen din. Ta tak i de gode følelsene, og sett deg i en ressurssterk tilstand. Det eneste du trenger, er noen minutter med ro, god pust, og så kan du spinne i vei.  

Lykke til!  

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: