Kilokalorier

Ta lett på det

Fristende og nesten fettfrie middager, men i smaken er det ikke spart på noe.

Publisert
Sist oppdatert
Tekst/foto: Hanne BuxrudURTESVIN MED EPLESALAT(Til 4 personer)800 g svin ytrefilet1 liten bunt gressløk1 liten bunt oregano2 fedd hvitløk3 ss olivenolje4 granny smith-eplersaften fra 3/4 sitronevt litt grønn salatSett stekeovnen på 190°. Snitt fileten på langs. Pass på at du ikke snitter helt gjennom, åpne opp, legg fileten på et lag med plastfolie og legg et lag med folie på toppen. Bank ut kjøttet slik at det blitt cirka 0,5 cm tykt. Ta vekk folien. Hakk urter og press hvitløk i en bolle. Ha i olje og bland. Smør urteblandingen utover kjøttet. Rull som en rullekake og fest eventuelt med tannpirkere. Krydre med salt og pepper og stek den i en stekepanne med litt olje mens du snur på den hele tiden. Den skal bli brunet, cirka 5 minutter. Ha ruladen over i en ildfast form og stek i 15 minutter. Ta opp ruladen og dekk den lett med folie. La den hvile i 5 minutter før du skjærer i den. Mens kjøttet steker, kan du lage eplesalaten. Skrell eplene og riv dem på den groveste siden av rivjernet. Press over sitron og smaktil med salt og pepper. Server ruladen med eple og grønn salat.PASTA MED REKER(Til 4 personer)1 ss olivenolje1 løk2 fedd hvitløk1 ts paprikapulver1 boks tomater1 l kyllingbuljong300 g spagetti250 g rensede reker/frossen skalldyrmiks1 håndfull bladpersillesitron til serveringVarm oljen i en kjele og ha i hakket løk og hvitløk. Pass på at oljen ikke er for varm, løken skal bli myk, ikke stekt, cirka 5 minutter. Ha i tomatene, paprikapulveret og buljongen. Kokopp. Knekk spagettien og ha den i sammen med tomatene. Rør godt slik at ikke pastaen klistrer seg sammen. Kok til spagettien er nesten klar og ha i rekene. Varm opp, cirka 1–2 minutter. Rekene blir lett seige hvis de ligger for lenge. Dryss over med hakket persilleog server med sitronbåter.ØRRET MED MANGOSALAT(Til 4 personer)2 ss limesaft, pluss båter til servering2 ss fiskesaus2 ss sukker1 rød chili2 mango4 stykker ørretfilet à 100 g1 dl ferske, hakkede korianderblader0,5 dl ferske, hakkede mynteblader0,5 dl hakkedemakadamianøtter/mandlerSnitt chilien, skrap ut frøene og finhakk. Ha limejuice, fiskesaus, sukker og chili i et glass med lokk. Shake it! Skrell mangoen og grovrasp den på et rivjern. Ha det i en bolle sammen med dressingen. Ha litt vann i en kjele, kok opp og legg i ørretfiletene. Har du en dampkjele, bruker du den. Sett ned varmen slik at det ikke koker mer og la filetene ligge i 5 minutter. Bland urtene i mangosalaten. Server med ristede nøtter og limebåter.SITRONKYLLING MED LINSESALATHer kan du gjerne lage urtesalsaen i forveien, den blir bare bedre av det.(Til 4 personer)saften fra 1 sitron0,5 dl olivenolje4 kyllingbryst med vinge og skinn,gjerne levichekyllinggodt salt og nykvernet pepperfersk spinatLinsesalat1 ts grovkornet sennep3 ss god olivenolje1 ss rødvinseddik215 g linser, gjerne puylinser1/2 rødløk1 ts hakket, fersk estragon1 ts hakket, fersk salvie1 ts hakket, fersk bladpersillegodt salt og nykvernet pepperUrtesalsa2 ss kapers2 ansjosfilet (ekte, fra glass i olje)3 vårløk3 ss hakket, fersk bladpersille2 ss hakket, fresk kjørvel eller estragon1/2 ts zest av sitron (finrevet sitronskall)3 ss god olivenolje1 ss sitronsaftnoen dråper rødvinseddikgodt salt og nykvernet pepperBegynn med kyllingen. Bland sitronsaft og olje. Legg brystene i en bolle og ha over sitronsaft-oljen. Mariner i cirka 1 time. Sett stekeovnen på 220°. Krydre kyllingfiletene med salt og pepper, legg dem med skinnsiden ned i en varm panne. Stek til de er gylne, snu og stek 1 minutt. Ha kyllingen over i en ildfast form og sett den inn i ovnen i 10–12 minutter.Ta ut fra ovnen og la hvile i 5 minutter før du skjærer filetene litt diagonalt i tre deler hver. Mens kyllingen steker, kan du lage linsesalaten. Bland sennep, olivenolje og eddik i en bolle. En ballongvisp er et supert instrument. Kok linsene etter anvisning på pakken. Halinsene i vinaigraitten sammen med finhakket rødløk, urter, salt og pepper. Når det gjelder urtesalsaen, hakker du alle ingrediensene godt og blander alt sammen. Før servering, skyll spinatbladene godt og legg på linsesalat. Kyllingen på linsene og urtene på toppen.PROVENÇALSK FORM(Til 4 personer)3 ss olivenolje4 poteter2 rødløk1 chili2 fedd hvitløk2 ss hakket fersk timiansalt og pepper100 g kokt ris2 egg, blandet0,5 kg squash0,5 kg tomater3 ss brødsmuler1 dl revet fersk parmesanDel løk i skiver, snitt chili og ta ut frø. Finhakk. Ha halvparten av oljen i en stekepanne. Stek løk, chili og hakket hvitløk til det blir mykt. Ta pannen fra platen og ha i timian, salt og pepper. Ha i ris og egg. Fordel blandingen i en smurt ildfast form. Del squashen og tomatene i skiver og legg dem annenhvert lag, eventuelt i taksteinsmønster. Sprinkleover resten av oljen, dryss på brødsmuler og parmesan. Bak i ovnen på 200° i 15 minutter, til osten er gyllen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer