Therese koser seg med lavkarbomat

Lavkarbo

Therese koser seg med lavkarbomat

Therese var tidlig ute med å lage mat med få karbohydrater, og det siste året har hun vært fullstendig sukkerfri. For henne er det viktigste å holde kostholdet enkelt.

Publisert
Sist oppdatert

Therese Krågenes (29) bor i Bergen og jobber som frisør. Hun vokste opp med et tradisjonelt, norsk kosthold, med mye brødmat og pasta.

– Jeg har i grunnen aldri vært særlig plaget med magen, jeg var så vant til å være oppblåst at jeg tenkte ikke over det og trodde det var helt normalt. Men for noen år siden begynte jeg så smått å tenke på at kanskje jeg spiste litt feil, forteller hun.

Det som fikk Therese interessert i lavkarbo, var bloggen til «fotballfrue» Caroline Berg Eriksen.

– Det var en på jobben som tipset meg om bloggen hennes – jeg hadde aldri hørt om lavkarbo og var i utgangspunktet ganske skeptisk. Fotballfrue var tidlig ute med lavkarbo, og jeg oppdaget at jeg syntes det var inspirerende å lese om det siden jeg alltid har vært glad i å eksperimentere på kjøkkenet, sier Therese.

Hun oppdaget at hun gikk fort ned i vekt da hun reduserte inntaket av karbohydrater.

– Men for meg har vekta aldri vært det viktigste, dette handler først og fremst om helse. Det jeg merket aller først var at magen ble helt fin, sier hun.

Therese koser seg med lavkarbomat

Les også: Godt uten gluten

Gjør det enkelt
Therese følger ikke det såkalte LCHF (Low Carb High Fat)-kostholdet slavisk, men har funnet sin egen vei.

– Det blir fort veldig vanskelig å skulle telle og regne på alt man spiser. Da er det lett at det sklir ut. Jeg har gått på mange smeller i løpet av de siste årene, men etter at jeg fant min egen metode har jeg klart meg lenge. Det handler om å gjøre det enkelt.

Det spørsmålet Therese får oftest er: «Hvordan klarer du å spise sånn, det er jo mye du holde deg unna?»

– Men det finnes jo så mange gode retter som er enkle å lage! Hvis jeg lager spagetti med kjøttsaus til familien så kutter jeg bare ut pastaen og erstatter den med salat. Og når vi har taco så dropper jeg bare tortillalefsene og tacoskjellene – da sitter jeg jo igjen med alt som er godt!

– Ris, pasta og poteter smaker jo egentlig ingenting, det fyller bare opp magen. I gamle dager da kjøtt var dyrt var det viktig å fylle på med poteter, men sånn er det jo ikke lenger, sier Therese.

<strong>NYTES MED GOD SAMVITTIGHET:</strong> Dette er en krydderkake fra Bakeglede-serien av mikser. Glasuren har Therese laget av kremost naturell søtet med lavkarbomelis og litt sitron.
NYTES MED GOD SAMVITTIGHET: Dette er en krydderkake fra Bakeglede-serien av mikser. Glasuren har Therese laget av kremost naturell søtet med lavkarbomelis og litt sitron. Vis mer

Les også: Den beste «rynkekremen» finner du i grønnsaksdisken

Egen blogg
Therese har inspirert flere i sine omgivelser til å redusere inntaket av karbohydrater. Hun får også mange henvendelser fra mennesker som er interessert i oppskriftene hennes.

– Nesten alle på jobben spiser tunfisksalat og hjemmelaget knekkebrød til lunsj! Jeg elsker å eksperimentere på kjøkkenet, og har ofte med meg smaksprøver til kollegene mine, sier hun.

For å slippe å svare på de samme spørsmålene gang på gang har Therese laget sin egen blogg – mettdottcom hvor hun deler oppskrifter, tips og råd.

– Det er viktig for meg at bloggen ikke er noe glansbilde, den er uhøytidelig og skal bare være på gøy. Målet mitt er å inspirere andre med gode, enkle oppskrifter, sier hun.

For mange er det å kutte ut brødmat og sukker, den største terskelen når de skal forsøke å redusere inntaket av karbohydrater.

– Tidligere spiste jeg veldig mye rundstykker og loff, men etter at jeg kjente hvor godt det gjorde for kroppen å ikke spise all brødmaten, så var det et enkelt valg å droppe det. Jeg lager kjempegode knekkebrød i mikrobølgeovnen på fem minutter.

Therese har også vært sukkerfri i flere år.

– Det enkleste for meg var å kutte ut sukkeret fullstendig, selv om jeg spiser et eple eller en banan innimellom. Det er jo mange som mener at frukt ikke er lavkarbo, men for meg er det en god løsning å ha et eple i veska hvis jeg blir sulten. Hvis ikke blir det veldig vanskelig å ikke falle for fristelsen til å putte i meg noe jeg ikke har godt av.

God effekt
Hvis Therese spiser en bit sjokolade med sukker nå, blir hun bare kvalm og uvel.

– Det fins så mange gode alternativer hvis man får lyst på noe godt! Jeg lager for eksempel ofte hjemmelaget marsipan med mandelmasse og sukrinmel. Hvis jeg skal bake en kake kjøper jeg ferdige kakeblandinger i serien «Bakeglede» på helsekostbutikken.

For Therese har effekten av kostholdsomleggingen hatt god effekt, både på kropp og sinn.

– Jeg er aldri oppblåst i magen lenger, har gått ned flere kilo og har generelt mye mer energi og overskudd enn tidligere. Jeg har funnet min vei, og den kommer jeg til å følge videre i livet.

Thereses blogg finner du på: mettdottcom.blogg.no

Therese koser seg med lavkarbomat

Thereses dagsmeny
Frokost: Egg og bacon, omelett med ost, skinke og brokkoli eller smoothie med proteinpulver, bær og yoghurt naturell.
Lunsj: Cottage cheese, thai chili tunfisk og ruccolasalat eller hjemmelaget knekkebrød med rekesalat/makrell i tomat/laks og majones og agurk.
Middag: Kjøtt, grønnsaker og saus, blomkålris, matmuffins med tacokjøtt og gratinert ost, tomatsuppe med egg.
Kvelds: Egg, laks, suppe, mandelgrøt, kakao. Mellommåltid: Nøtteblanding/mandler/eple/skyr uten sukker, bær, spekemat.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer