Naturlegen

Tid for C-vitamin

Vitaminmangel kan gi alt fra milde symptomer til alvorlige sykdommer. C-vitaminet kan gjøre deg mindre syk.

VITAMINENE er så livsviktige for mange ulike prosesser i kroppens biokjemi, at uten dem vil det finstemte maskineriet stoppe helt opp. Derfor finnes det sykdommer rundt om i verden som er direkte forårsaket av en eller flere vitaminmangler.Sykdommen skjørbuk var godt kjent for bare hundre år siden. To norske leger, Holst og Frølich, var med på å oppdage og bevise at sykdommen skyldtes C-vitaminmangel. Men den gang som nå, var det motstand i medisinske fagmiljøer mot å bruke begrepet ernæringsrelatert mangelsykdom som forklaring. Det tok over 60 år før deres forskningsfunn ble anerkjent.I dag forekommer ikke skjørbuk lenger i Norge, men jeg møter stadig pasienter med klare tegn på C-vitaminmangel. Følgende symptomer kan være direkte forårsaket av mangel på vitamin C, eventuelt kombinert med andre næringsmangler:1. Allergier i luftveiene2. Generelt dårlig immunforsvar mot bakterier og virus3. Blødninger i tannkjøtt eller blåmerker under huden4. Smerter i nederste del av ryggen (korsryggen)5. Betennelser i ledd og slitasje i leddbruskene6. Vedvarende slapphet og utmattelse7. Irritabilitet og angst8. SøvnforstyrrelserDERSOM DU kjenner deg igjen i noen av disse helseplagene, er det overveiende sannsynlig at C-vitaminmangel kan være en hovedårsak eller medvirkende årsak til dem. Spiser du lite frukt og grønt, er det svært sannsynlig at du får i deg for lite C-vitamin.C-vitaminets gunstige effekt*Viktig for bindevevets styrke (holder kroppens vev og organer sammen). *Effektiv antioksidant som motvirker frie radikaler og samarbeider med andre antioksidanter som E-vitamin og glutation. *Stimulerer dannelsen av antistoffer og øker antallet og aktiviteten i de hvite blodcellene i immunforsvaret. *I nervesystemet inngår C-vitaminet i dannelsen av viktige signalstoffer, bl.a. i hjernen. Vitaminet fremmer opptaket av næringsstoffer som kalsium, jern, folinsyre, sink, kobber og visse aminosyrer fra tarmen til kroppen, samt at det fremmer veksten av den normale bakteriefloraen i tykktarmen. *Bidrar til å redusere kolesterolet i blodet. *Bidrar til å avgifte tungmetaller, ulike miljøgifter, plantevernmidler og tilsetningsstoffer i mat og luftforurensningsprodukter.Ble kvitt vond skulderEn 45 år gammel mann hadde kraftig betennelse i en skulder som, på tross av omfattende medisinsk behandling i tre år, ikke ville gå tilbake. Etter 6 måneder med høyt inntak av C-vitamin, begynte betennelsen og smertene å bli bedre. Nå, etter ett års behandling, er betennelsen helt borte.Sats på CDet diskuteres fortsatt hva som er stor nok daglig dose av vitamin C. For voksne er offisielle anbefalinger ca. 75 – 100 mg daglig. Men dette er det minste kroppen må ha for ikke å bli syk. Ingen vet sikkert hva som er den optimale dosen. Og det er nok store, individuelle forskjeller og behov i forhold til helsetilstanden. De viktigste næringskildene for C-vitamin er poteter, sitrusfrukter, grønnsaker, bær som acerola, nyper, solbær, rips og jordbær, paprika og kiwi. Dersom du er usikker på om du får i deg nok C-vitamin, særlig gjennom vinteren, kan du med fordel ta et kosttilskudd på 200mg/tablett 2 – 3 ganger daglig.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: