TOBIAS SANTELMANN: – Jeg synes det er fryktelig vanskelig å snakke om arbeidet mitt denne gangen. Men å få jobbe med Aksel Hennie, en skuespiller med så ekstraordinær dedikasjon, forpliktelse og lojalitet til arbeidet og prosessen, det er en skole jeg er ekstremt glad jeg har fått gå, sier Tobias Santelmann om filmen «Mordene i Kongo». FOTO: Mona Nordøy /STYLING: Jeanette Gjerde Olsen
TOBIAS SANTELMANN: – Jeg synes det er fryktelig vanskelig å snakke om arbeidet mitt denne gangen. Men å få jobbe med Aksel Hennie, en skuespiller med så ekstraordinær dedikasjon, forpliktelse og lojalitet til arbeidet og prosessen, det er en skole jeg er ekstremt glad jeg har fått gå, sier Tobias Santelmann om filmen «Mordene i Kongo». FOTO: Mona Nordøy /STYLING: Jeanette Gjerde Olsen
Tobias Santelmann:

Tobias Santelmann om «Mordene i Kongo»: - Det er det mest altoppslukende jeg har gjort

38-åringen er ikke så beintøff som du kanskje tror. En kveld kan han plutselig stå der på byen med kontrabassen sin og synge «Vil ha deg att».

Så lenge Tobias kan huske, har han drømt at det går for fort. Han sitter på med noen som kjører motorsykkel. Han holder seg fast, ber desperat den som kjører, om å sakke farten. Ingen hører guttens bønn. Drømmen blir til et tilbakevendende mareritt. For det går fortere og fortere. Uten kontroll.

Om dagen er han seks år og står klar ved landeveien etter førskolen. Fotballstrømpene er dratt nøye over leggskinnene, fotballskjorta godt stappet ned i den litt for store shortsen. Guttungen har kaps, keeperhansker, vannflaske og ryggsekk med ball. Når den gule Spangereid-bussen kommer og plukker opp de litt større guttene som skal spille fotball på bortebane, skal ingen kunne si at han ikke er klar.

Familien Santelmann – litt hippieaktige og ikke-religiøse – har flyttet fra Tyskland til et sørlandsparadis overstrødd av minner fra jernalderen. Rundt dem kryr det av gravhauger etter konger og stormenn fra vikingtiden. Det sies at Olav Tryggvason og Einar Tambarskjelve kappskjøt med bue her rett før slaget ved Svolder, men lille Tobias er ikke så interessert i gamle konger eller den hellige ånd på de mange bedehusene.

Han er fotballfrelst.

– Det var da det begynte. Jeg var helt tullete etter fotball, og kan fortsatt ikke tenke meg noe bedre enn å løpe etter en ball. Spangereid var et helt fantastisk sted å vokse opp, selv om vinteren ikke kan brukes til noe. Da blir alt bare frosset slush. Men i sommerhalvåret spilte jeg fotball hele dagen, og kom bare hjem når jeg var sulten.

LES OGSÅ: Else Kåss Furuseth: – Det føltes som et nederlag å skulle gå til psykolog

– Dette er det mest altoppslukende og vanskelige jeg har gjort

Tobias Santelmann velger en nystekt kanelbolle til morgenkaffen på Café Tranen i Oslo. «Mordene i Kongo» er premiereklar. Den ble filmet i samme tidsrom som tv-krimserien «Grenseland», så vekten og utseendet hans kunne ikke forandres stort. Men neste filmprosjekt krever verken topptrent eller mager kropp.

I mange intense måneder – og i den største hemmelighet – har Tobias vært Tjostolv Moland. Elitesoldaten fra Vegårshei ble dømt til døden i Kongo for drap og spionasje, men ble en augustnatt i 2013 funnet død av kameraten Joshua French i fengselet. Norske etterforskere konkluderte med at Moland hadde begått selvmord, men French ble dømt til døden for drap på kameraten sin.

– Dette er det mest altoppslukende og vanskelige jeg har gjort noen gang. Jeg ønsket å ta i denne sårbare historien med respekt og ikke trå feil, samtidig som jeg ville gjøre et ærlig arbeid. Det finnes noen som er blitt ekstremt berørt av det som skjedde med Tjostolv, og i pressen er hans person blitt ganske ensidig framstilt. Jeg kan ikke huske at jeg er blitt presentert for mennesket Tjostolv Moland. Derfor er det ham jeg har forsøkt å finne.

Tobias nøler ved hvert ord. Etter flere år med taushetsplikt føler han at det fortsatt er vanskelig å si noe. Var filmprosjektet blitt kjent, kunne det ødelagt den diplomatiske prosessen for å få Joshua French hjem til Norge.

Mens Aksel Hennie har kunnet møte French for dyp og grundig research til sin rolle, har Tobias måttet forholde seg til at hans rollefigur var svært syk – også psykisk – før han døde. Derfor har Tobias heller ikke røpet for noen at han møtte foreldrene til Tjostolv Moland før innspillingen. Det var Knut Moland som fortalte Dagbladet at han syntes Tobias Santelmann gjorde et sterkt og sympatisk inntrykk. Han tror ikke at de kunne funnet en bedre skuespiller til rollen. For Tobias skal også vise hvem de to kameratene var for hverandre og hva fangenskapet gjorde med dem.

LES OGSÅ: Ida Gran-Jansen: - Jeg tror jeg vant hjertet til kjæresten min gjennom gode boller

KONTRABASS: Kontrabassen, en tsjekkisk femtiåring han fant på finn.no, er Tobias Santelmanns mest dyrebare eiendel. I bandet The Young Suffering Ensembla synger han coverlåter om hjerte og smerte på nynorsk. FOTO: Mona Nordøy
KONTRABASS: Kontrabassen, en tsjekkisk femtiåring han fant på finn.no, er Tobias Santelmanns mest dyrebare eiendel. I bandet The Young Suffering Ensembla synger han coverlåter om hjerte og smerte på nynorsk. FOTO: Mona Nordøy Vis mer

Veltet på motorsykkel under innspillingen

Selv er Tobias yngst av tre søsken. Han betegner sin rolle i legefamilien som «den som ble med». Da han begynte å skarre på r-en på skolen i Spangereid, var det en overlevelsesstrategi for ikke å bli mobbet. Som 16-åring, da familien flyttet til Oslo, slo han umiddelbart over til østlandsdialekten han alltid hadde snakket hjemme. Nerding, terping og mangeårige språkøvelser gjør at han kan svitsje til rendyrket hardangersk i jobben på Det Norske Teatret og innbarket Vegårshei-dialekt på et nanosekund.

– Fotball er det mest universelle språk jeg kan, det fineste språk jeg kjenner. I hvert eneste møte jeg har med folk utenlands er fotball noe som fører oss sammen. Ingenting er sosialt betinget. Det er det eneste stedet der man kan enes om én ting i nitti minutter. Fotball fenger så bredt. Det er den minst ensomme interessen jeg har.

Under fotball-VM i Sør-Afrika i 2010 hadde Tobias med seg Lillesøster. Hun er en blå bamse som han fikk i 20-årene av faren. Tobias hadde aldri ønsket seg noen lillesøster, gaven kom helt ut av intet. Men Lillesøster ble med ham overalt, fikk sin egen Facebook-side og var med på innspillingen av «Kon-Tiki»-filmen. Da Tobias våknet en morgen i Sør-Afrika og oppdaget at han var blitt robbet, lå Lillesøster igjen i sengen. Med kredittkortet og passet.

I Hollywood-storfilmen «Hercules» spilte Tobias mot Dwayne The Rock Johnson, en kjempe han følte hadde blodårer større enn lårene hans. Tobias, som for lengst har lært å ri og slåss med sverd, brukte halvannen time i sminkestolen for å bli en blond barbar. På nachspielet etter premieren ble han avbildet med Miley Cyrus og hennes tunge. Da BBCs «The Last Kingdom» ble en Netflix-suksess, beskrev skuespiller-legenden Rutger Hauer ham som en «tough mother**ker».

Begge krigerrollene fikk Tobias etter prøvefilming hjemme i Oslo. Han sto alene foran et kamera på tørkeloftet over sin forrige leilighet i en bygård på Grünerløkka.

– Du som har spilt mot selveste The Rock, blir du noen gang starstruck?

– Å ja, sier Tobias alvorlig.

– Men bare av fotballspillere.

Hovedgaten i Durban i Sør-Afrika er sperret av. Regissør Marius Holst skal gjenskape drapstiltalte Frenchs og Molands kanossagang gjennom folkemengdene i Kisangani, på vei til rettssaken i det militære tribunalet. Flere hundre statister er klare for filmingen av opprøret. Like mange forbipasserende stopper opp for å se. Idet Aksel Hennie og Tobias Santelmann setter seg inn i bilen, smeller det. Opprøret dobles. Folkemengdene som har samlet seg, er blitt smittet av den ampre stemningen. Slagene mot biltaket er voldsommere enn planlagt, raseriet eksploderer og kommer ut av kontroll.

– Det ble litt farlig. Litt i overkant, sier Santelmann.

– Var du redd?

– Nei. Men det var ubehagelig.

I samme film skal de kjøre motorsykkel. Tobias gikk på Steinerskolen, har aldri vært noen mopedungdom, langt mindre kjørt motorsykkel. Marerittet han fikk som barn, har alltid fulgt ham. Nå skal Aksel Hennie cruise oppover i bushen med Tobias bakpå. Det finnes ikke farlig eller vågalt. Er ikke sånn som i drømmen. Veien er bratt og sandete, men det går sakte. Plutselig roper Aksel:

– Faen, Tobias, dette går ikke! Jeg legger den ned!

I løpet av noen hundredeler ligger de på bakken. Aksel Hennie reiser seg med brukket kragebein. Tobias har fått saftige skrubbsår nedover hele den ene siden av kroppen.

– Jeg var ikke redd da vi veltet. Vi kjørte i ti kilometer i timen, så det var 100 prosent uspektakulært.

Han nøler. Og smiler.

– Men jeg var redd neste gang.

– Flere skuespillere er blitt skadet på jobb det siste året, blant annet Jacob Oftebro?

– Det med Jacob satte en støkk i meg. Som skuespiller skal du ikke behøve å tenke på sånt. Vi har i kontraktene våre at vi ikke skal kjøre alpint eller hoppe på trampoliner, og har jo egne stuntmenn, men så kan det plutselig skje noe som gjør at du blir skadet på filmsettet likevel. Det var en tankevekker.

LES OGSÅ: Andrea Bræin Hovig: - Jeg tror jeg alltid har slitt med det sosiale

«The Young Suffering Ensembla»

Da Tobias spilte «Unge Werthers Lidingar» på Det "Norske Teatret, ble han merket for livet. Skuespillerne klarte aldri å legge stykket fra seg. Verdens første kjærlighetsroman av Johann Wolfgang von Goethe handlet om sterk lidenskap – og om å velge livet og kjærligheten. På scenen badet Marie Blokhus og Torbjørn Eriksen nakne i vaffelrøre på plastfolie hver kveld. Sammen sang de kjente coverlåter om kjærlighet oversatt til nynorsk.

– Jeg opplever Tobias som et tvers gjennom godt menneske. Han er talentfull, dyktig, hardtarbeidende, fokusert, ærlig, musikalsk, kul og vakker, og det er jo bra det, men det beste ved ham er hvor snill han er. Hvor sjenerøs han er, hvor mye han bryr seg om dem rundt seg. Han kan ha de ømmeste øynene og de beste klemmene. Også er han veldig, veldig morsom. Vi ler sjukt mye sammen, sier Marie Blokhus.

Slik oppsto bandet «The Young Suffering Ensembla», et rent overskuddsprosjekt bestående av ham, skuespillerne Herman Sabado, Marie Blokhus, komponisten Gaute Tønder og en haug med instrumenter. Tobias fant sin femti år gamle tsjekkiske kontrabass på Finn.no. Den er det mest dyrebare han eier, men han spiller like gjerne gitar som piano – på gehør. Bandets motto er: Vi syng, vi lir, vi ler, vi trur, vi gret, vi elskar – og gir oss faen ikkje.

– Vi gir oss ikke ut for å være musikere, men har kanskje noe annet i formidlingen vår som folk synes er fint. Vi er alltid livredd for om det kommer folk på konsertene våre, men hittil har vi vært bortskjemte med fulle hus. Vi har også spilt i bryllup, sier Tobias.

Ofte hører han på musikk under en flyreise eller når han kommer hjem fra en kveld på byen. Da kan han bli så grepet at han må oversette teksten til nynorsk der og da. Slik blir Jacksons Five «I want you back» til «Vil ha deg att». Leonard Cohens «Dance me to the end of love» blir til «Dans meg til kjærleik». Beyoncé og Sigrid kan få nye musikalske uttrykk med mandolin og ukulele.

LES OGSÅ: Camilla Pihl: - Man blir fort voksen når man vokser opp med psykisk sykdom i huset

FIKK PERSONLIG TRENER: – Jeg så ut som en sofagris før jeg fikk rollen i «Hercules», men jeg fikk personlig trener, sier Tobias Santelmann, som også fikk parykk. I virkeligheten har han ingen tatoveringer. Det har aldri falt ham inn. – Jeg er ikke standhaftig nok til å stå for et slikt valg. Jeg er jo ikke den samme nå som da jeg var 23 år. FOTO: Mona Nordøy
FIKK PERSONLIG TRENER: – Jeg så ut som en sofagris før jeg fikk rollen i «Hercules», men jeg fikk personlig trener, sier Tobias Santelmann, som også fikk parykk. I virkeligheten har han ingen tatoveringer. Det har aldri falt ham inn. – Jeg er ikke standhaftig nok til å stå for et slikt valg. Jeg er jo ikke den samme nå som da jeg var 23 år. FOTO: Mona Nordøy Vis mer

– Jeg er han som er veldig glad for at hun fortsatt synes jeg er gøyal

Selv møtte Tobias sitt livs kjærlighet på et toalett. Motejournalist Jennifer Bråthen (40) sto i do-kø på Torshovteatret, og smatt inn mens han var der. Åtte måneder senere var de samboere. For tre år siden fikk de en datter.

– Hva slags pappa er du?

– Jeg er han som er veldig glad for at hun fortsatt synes jeg er gøyal. I sommer dro vi på seiltur i Oslofjorden med to kompiser og deres barn. Vi sov i båten. Jeg håper at jeg snart kan ta henne med på telttur i marka. Det er viktig for meg å være til stede nå og sørge for at hun blir et menneske som er empatisk, trygg på seg selv, som får glede av å mestre ting – og som utfordrer seg selv.

Det lengste han har vært borte, er fem uker i strekk. Men ofte er han hjemme lenge nok til at han mener datteren rekker å bli lei ham. Jennifer har måttet endre sin jobbhverdag på grunn av hans reising. Tobias føler han skylder henne livet når han er hjemme – fordi hennes tid blir formet sånn av hans.

Richards Bay er hovedporten til Zululand og Maputeland. Jungelen der Aksel Hennie og Tobias Santelmann skal gjemme seg – slik French og Moland gjorde i Kongo – er full av livsfarlige slanger som kobra og svart mamba. Den farligste av alle slanger har skinn som et stålvåpen. Hodet er formet som en kiste. Slangemannen som er leid inn på filmsettet, lager klikkelyder med munnen. Før hvert opptak går han langsomt inn i jungelen, lytter etter hver klikkelyd – og kommer tilbake med beskjed: No observations of snakes. Close your bags carefully!

– Du surrer ikke rundt under slike forhold. Vi måtte gå inn i en totalt lukket boble av konsentrasjon og tilstedeværelse.

En kveld i Sør-Afrika var Tobias nettopp ferdig med 17 timers filming. Det var spesielt lange og intense dager under opptakene av rettssaken. Tobias var både fysisk og psykisk langt unna da han fikk en film på telefonen av datteren Alba. Samme dag hadde hun vært i Dyreparken med mammaen sin og opplevd det mest fantastiske i sitt to år lange liv.

– Hun hadde sett Hakkebakkeskogen. Og der lå jeg og slet med å koble om. Det ble en så sterk kontrast. Jeg klarte ikke å ta opp den mentale tråden til hun lille som hadde sett Petter Pinnsvin og syntes at han er det skumleste i hele verden.

LES OGSÅ: Før Anne Lindmo legger ut på fjelltur, putter hun en fyldig entrecôte i hver bh-skål

Til forsiden