SAMLIV: Her er fem tips til hvordan det kan bli bedre! Foto: Scanpix
SAMLIV: Her er fem tips til hvordan det kan bli bedre! Foto: ScanpixVis mer

Samliv:

Tryggere sammen

Mennesker kan reagere vidt forskjellig når det oppstår problemer i forholdet. Her er fem tips for et bedre samliv.

1. FINN VEIEN I ET FØLELSESMESSIG VIRVAR

Du kan ikke gå til din partner med alle følelsene dine, men du kan bruke følelsene som et kompass. Emosjonsfokusert terapi (også kalt EFT) deler følelser inn i primærfølelser og sekundærfølelser. Dine primære følelser er dine umiddelbare følelser, der du ofte ikke forstår hvorfor du reagerer som du gjør.

Til disse følelsene hører for eksempel skam eller frykt. Sekundærfølelser er reaksjoner på de egentlige følelsene, altså det du viser utad. Og i parforholdet vil det ofte være sinne eller håpløshet. Hvis du viser dine sanne, sårede følelser, altså det du egentlig føler, bringer du partneren tettere på, mens hvis du viser dine sekundære følelser, dytter du partneren lenger bort.

2. GÅ I DYBDEN PÅ FØLELSENE

En måte å finne fram til dine underliggende følelser på er utviklet av psykologen og filosofen Eguene Gendlin, og den heter «Fokusering». I korte trekk kan den beskrives slik: Først skal du sette deg godt til rette og ta noen dype åndedrag. Lukk øynene, la kroppen slappe av.

Dernest skal du tenke på en konflikt eller en situasjon med din partner der du merket at du reagerte på noe han eller hun gjorde. Forsøk å få et indre bilde av det øyeblikket der sinnsstemningen din skiftet. Legg merke til hva som skjer i kroppen din når du tenker på det.

Hvor kjenner du det? Så skal du prøve å beskrive den fornemmelsen du har i kroppen akkurat nå. Spør så deg selv: «Hva er det ved den situasjonen som gjør meg så …? Hva er det verste ved situasjonen? Hva vil den følelsen?» Slapp av og lytt. Kanskje du føler en lettelse når du blir klar over hva den følelsen egentlig er.

3. TA EN TIME OUT OG KJENN ETTER

Selv om du kan sette ord på følelsene, kan kranglene likevel ta av, og derfor kan det være godt å introdusere en tenke pause. Følelseshjernen overstyrer nemlig fornuften når du er i affekt, og da vil dere garantert ikke finne en løsning på krangelen. Ta en time out for finne ut hva det er som skjer i deg. Det tar som regel om lag en halv time for følelseshjernen å falle til ro.

4. SETT ORD PÅ BEHOVENE DINE

I parforholdet forteller vi ofte hverandre hvordan den andre kan endre seg. Kanskje tror du at det er å fortelle partneren din hva du har behov for, men det blir raskt oppfattet som kritikk og anklager. Du mener kanskje også at kjæresten din burde vite hvordan du har det, men han eller hun er ikke tankeleser.

Du må i stedet tørre å se på dine udekkede behov og sette ord på dem. Det kan være svært sårbart å åpne opp for dette, men en undersøkelse gjort av forskeren og forfatteren Brené Brown viser at det som gjør at mennesker opplever tilhørighet til hverandre, er at de tør å vise hverandre sin sårbarhet, skam og usikkerhet. Det gjelder også partneren din. Det betyr imidlertid ikke at du kan få oppfylt alle behov, for partneren din kan ikke gi deg alt.

5. VÆR ENGASJERT OG TILGJENGELIG

Det er blitt gjort undersøkelser som viser hvor viktig respons og ekte kontakt mellom mor og det lille spedbarnet er for at det skal føle seg trygt. Som voksen i et forhold har man samme behov for trygghet. Den tryggheten kan du gi partneren din ved å være tilgjengelig, engasjert og gi respons. For å vise at du er tilgjengelig fysisk og mentalt, kan du sette av tid til ham eller henne, legge vekk mobilen og berøre din partner når dere er sammen. Vis også at du er engasjert i partneren din uansett hva, og at du blir berørt av både din partners seire og tap.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: