Rolf

Tykk og slank på samme kost

Legger du lettere på deg enn mannen din, til tross for at dere har det samme kostholdet? Det kan ha med stoffskifte og forbrenning å gjøre.

GJENNOM MITT ARBEID med overvektige og normalvektige mennesker i samme familie har jeg observert og erfart dette:

1. De deler ofte samme måltid ved samme matbord, men ikke nødvendigvis samme mengde karbohydrater, fett og proteiner.

2. Mange kvinner spiser oftere mer søtt, altså mer lette karbohydrater, mens mange menn foretrekker mer salt og feitere mat. Lette karbohydrater gir ofte mest vektøkning.

3. Småspising mellom måltidene og et høyere matinntak den siste halvdelen av dagen kan gi mer vektøkning, selv om hovedmåltidene i total matmengde er mindre enn hos den som ikke går opp i vekt.

4. Forskjeller i energi- og kaloriforbruk i løpet av dagen kan bidra mye til ulik vektutvikling. Derfor kan den som spiser mest, likevel forbrenne mest og dermed unngå vektøkning.

5. Kroppens evne til å kvitte seg med restproduktene etter matinntak, kan ha stor virkning på vekten. Hyppigere toalettbesøk i løpet av dagen vil som regel bidra til bedre vektkontroll.

6. Kroppens stoffskifte og forbrenningshastighet er svært individuell. Har du et velfungerende stoffskifte og høy forbrenningshastighet, vil du kunne spise godt uten vektøkning, mens din partner vil kunne legge på seg av mindre mengder mat dersom vedkommendes stoffskifte er lavt. Så det er absolutt ikke alltid slik at den som spiser mest, øker mest i vekt.

Mange overvektige skylder derfor på at forbrenningen deres er lav når de skal forklare årsaken til vektøkningen sin. Men dette er ikke helt sant. Jo mer vekten din øker, desto høyere blir totalforbrenningen din, fordi det nå er blitt mange flere og større kroppsceller som forbrenner. Selv om totalforbrenningen din har gått opp, så er effektiviteten gått ned. Men dette kan du gjøre noe med!

 

Tips for økt forbrenning

1. Pass på at karbohydratene og fettstoffene du spiser har en sånn kvalitet og mengde at de stimulerer forbrenningen til å produsere varme og energi til kroppen, men ikke fyller lagrene.

2. Spis mest når du er mest aktiv og når kroppens forbrenningsevne er størst, dvs. den første halvdelen av dagen fram til ca. kl. 18.

3. Spis rikelig med salat/grønnsaker eller moderate mengder frukt i starten av måltidet. De inneholder mye mikronæringsstoffer som vil stimulere forbrenningen.

4. Trim og mosjoner mer.

5. Gå en tur i 20–30 min. rett etter måltidene. Da vil du stimulere fordøyelsen og forbrenningen blir bedre.

6. Delta aktivt i ting som gjør deg glad. Glede og latter, lek og spill stimulerer hele kroppen positivt – også forbrenningen din.

7. Drikk mer vann når du merker sug etter noe.

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: