Naturlegen

Unngå mangel- sykdommer

Vitaminmangler førte til alvorlige sykdommer og død for bare hundre år siden. Men selv i dag lider mange nordmenn av vitaminmangler.

SKJØRBUK OG PELLAGRA var to utbredte og vanlige mangelsykdommer i Norge for hundre år siden. Pellagra har nesten ingen hørt om, mens skjørbuk er godt kjent også i dag. Det tok dessverre flere hundre år før man fant årsakene til disse sykdommene, fordi man den gang benektet at det kunne være kostholdsmangler som forårsaket dem. Og selv da noen fant på å gjøre praktisk, eksperimentell kostholdsendring på syke, og opplevde et vellykket resultat, nektet de medisinske fagmiljøene å godta oppdagelsene før det var gått mange tiår.Men da vitaminene ble oppdaget i første halvdel av forrige århundre, og forskningen etter hvert påviste sammenhengene med ulike symptomer og sykdommer, måtte helsevesenet til slutt godta de nye oppdagelsene.Problemet med vitaminmangel er at de mange diffuse symptomene og helseplagene i utgangspunktet kan ha flere årsaker. Dette gjelder også sykdommen pellagra, som i hovedsak skyldes mangel på B-vitaminet Niacin (B3-vitamin), eller aminosyrene tryptofan og leucin. Sykdommen er kjent for de fire d’er – dermatitt (utslett), diaré, demens og død. Men også symptomer som kvalme og brekninger, brunpigmentering av huden, betent og hoven tunge, lydoverfølsomhet, aggresjon, søvnløshet, hårtap, hevelser, svekket muskelkoordinasjon, hudsår og svekket hjertefunksjon er vanlige mangelsymptomer forårsaket av dette ene vitaminet.Og hvem vil ikke kunne kjenne seg igjen i ett eller flere av disse symptomene? Går du til legen din med slike plager, ville han eller hun neppe tenke på vitaminmangel som en årsak. Dersom din ektefelle skulle begynne å utvikle demens, vil de færreste leger utrede pasienten for mulige vitaminmangler. Mens mangel på vitamin B 12 over lang tid faktisk kan føre til demenssymptomer, som bl.a. svekket hukommelse.I DAGENS NORGE REGNER MAN MED at ingen lider av vitaminmangel. Ikke fordi man har undersøkt alle nordmenn med tanke på slike mangeltilstander, men fordi helsemyndighetene har bestemt at slik er det bare. Inntil det for noen få år siden ble oppdaget at det faktisk finnes mange som har bl.a. B12–mangel og D-vitaminmangel. Men det ble ikke avslørt før man fikk utviklet gode nok blodprøver som kunne påvise slike mangler. Før trodde og antok man at det bare var ikke-etniske nordmenn som kunne ha D-vitaminmangel, inntil det i forskningssammenheng ble påvist at også mange etniske nordmenn kunne ha for lavt nivå av dette viktige vitaminet. Hypotesen om at ingen nordmenn har vitaminmangel, er derfor kun basert på antakelser og viser seg ikke å stemme hos mange.Legg om vaneneVi nordmenn spiser mindre vitaminrike frukter og grønnsaker enn de fleste andre europeere. Inntaket av slike viktige matvarer har ikke økt nevneverdig de siste tiårene, selv om tilgangen og utvalget har økt betydelig. Mange bør legge om vanene for å få i seg nok vitaminer i kosten.Mat du bør spiseSlik får du i deg nok vitaminer i kosten:1. Spis minst 3 ulike frukter og 3 grønnsaker daglig2. Bruk gjerne spirer fra frø og korn i salat, i brødbaking og på grøt eller mysli. Spirer har svært høyt innhold av bl.a. B-vitaminer3. Spis matvarer som inneholder nok mengde av de fettløselige vitaminene A, D, E og K. Slike matvarer er fet fisk, lever, eggeplomme, meieriprodukter, frø og fullkorn, vegetabilske oljer, spinat og grønne bladgrønnsaker.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: