Selv om de fleste servitører er profesjonelle og hyggelige, hender det iblant at man kommer ut for en som ikke helt har servicedelen av yrket helt under huden. Men det er verdt å merke seg at heller ikke alle gjester oppfører seg like bra på restaurant.
Jo da, alle kan vi ha en dårlig dag, og komme skjevt ut for et øyeblikk eller to, men ifølge det svenske bladet Baaam.se er det visse ting som går igjen i møte mellom servitører og gjester – og som de ansatte irriterer seg over:

Uvanene kabinpersonalet skulle ønske at vi sluttet med
1. Du endrer på menyen
Enkelte insisterer på å gjøre endringer på menyen – uansett hva den inneholder og hvor mange retter det er å velge mellom. Noen gjester har selvsagt matintoleranser som det må tas hensyn til, men ofte møter personalet på folk som sier de ikke liker det ene eller det andre, og som ber om å få fjerne noen ingredienser, og legge til andre. Dette kan oppleves som en fornærmelse for kokken, som ofte lagt sin sjel i å sette sammen en variert og fristende meny.
Annonsørinnhold
Aller Media
Raser ut av butikkhyllene, og det med god grunn
i samarbeid med Aller Media2. Du bestiller fra en annen servitør
Servitører har ofte sine egne bord de skal betjene. Om man som gjest kaller til seg nærmeste ledige kelner blir det fort rot i systemet. Derfor: bestill av din egen servitør. Ser du ikke vedkommende, kan du be en annen servitør om å si fra til din servitør.
3. Du velger bord selv
Å valse inn på en restaurant og slå seg ned ved første ledige vindusbord, er ikke måten å gjøre det på. De fleste restauranter har en oversikt over hvilke bord som er bestilt, med utgangspunkt i størrelse på selskapet og hvor lenge folk skal sitte. Derfor, vent på å få anvist plass. Liker du ikke bordet ditt, kan du heller spørre pent om å få bytte.

- Et dårlig håndtrykk er den korteste veien til et elendig førsteinntrykk
4. Du ber om å splitte regningen ved bordet
Å splitte regningen i ikke noe problem, men det bør gjøres fra starten av. Her er det nok mange som synder, og tenker at det vel ikke er noe problem. Men egentlig gir det servitøren ekstrajobb å måtte ta frem kalkulatoren. Og enda mer komplisert blir det når det kommer driks inn i bildet. Si heller fra fra starten at man ønsker flere regninger – eller velg ut en som betaler totalen, som de andre vipser til.
5. Du sier ikke hei
De fleste kjenner den gode følelsen av å bli møtt med et hyggelig Hei. Likevel er det forbausende mange som ikke hilsen på servitøren når de kommer på restaurant. For den gode stemningens – og servicens – skyld er det all grunn til å hilse med et vennlig smil.

Slik skal du oppføre deg når du står i kø
6. Du er slem
Heldigvis finnes det flere hyggelige gjester enn kjipe. Men de kjipe dukker dessverre opp iblant. Kanskje er de gjerrigknarker som tenker: Når jeg betaler såååå mye, skal betjeningen jammen stå på pinne for meg! Ikke spesielt trivelig for den som skal betjene deg i et par timer. Det betyr ikke at man ikke har rett til å klage. Er du misfornøyd med maten, si fra i en hyggelig tone. Ville du helst hatt et annet bord, si fra i en hyggelig tone, og det samme og du ikke synes servicen er topp.
7. Du lar barna gjøre som de vil
Å ha med barna på restaurant er superkoselig, og praten er ofte helt annerledes rundt et restaurantbord enn hjemme. Men husk å ofre de andre gjestene en tanke. Barn som løper mellom bordene og roper, eller som griser unødig på bordet er ikke noe alle setter pris på.
Kilde: Allas.se

– Barn med gode manerer har ofte lettere for å skaffe seg venner
