Influencere:

– Vi faller utenfor det perfekte glansbildet

Frontfigurene Katja Moikjær (40) og Helene Randløv (43) i den kjente danske beautybloggen Pudderdåserne har friske synspunkter på hvordan det er å være «store damer» i en «smal» bransje.

PUDDERDÅSERNE: Katja Moikjær (40) og Helene Randløv (43) står bak den kjente danske beautybloggen Pudderdåserne.
PUDDERDÅSERNE: Katja Moikjær (40) og Helene Randløv (43) står bak den kjente danske beautybloggen Pudderdåserne. Vis mer
Publisert

De kommer samtidig og følger hverandre opp trappene. I min ikke alt for store entre står vi side om side og hilser, og jeg kan ikke la være å sjekke helt diskret om de har på seg makeup. Det har de. Jeg har også selv litt, bare det vanlige, og jeg lurer i mitt stille sinn på hva de synes om mine tricks med bronzer og highlighter.

Jeg får damene inn i kjøkkenet mitt. Vi er klar for prat.

Pudderdåserne:

Katja Moikjær (40): Mor til tre. Utdannet journalist.

Helene Randløv (43): Mor til to. Jobbet i helsevesenet før Pudderdåserne.

Bloggen Pudderdåserne har i dag 70 000 unike lesere per måned. Mer enn halvparten av inntektene kommer fra bloggens hudpleieserie, resten fra bloggen.

– Hvordan møttes dere?

– Vi skal tilbake til tiden før Facebook, på begynnelsen av 2000-tallet da debattgrupper på Yahoo og danske Jubii var de store stedene for likesinnede på internett. Katja og jeg ble medlem av samme online-mødregruppe, og la raskt merke til hverandre. Katja er nemlig ikke akkurat typen man overhører på nettet. Hun har mange meninger og skriver mye og skriver fort, ler Helene.

– Vi faller jo godt utenfor glansbildet. Vi er mye eldre enn de andre i bransjen, og de andre er mye tynnere enn vi, sier Helene Randløv (43). FOTO: Julie Dam
– Vi faller jo godt utenfor glansbildet. Vi er mye eldre enn de andre i bransjen, og de andre er mye tynnere enn vi, sier Helene Randløv (43). FOTO: Julie Dam Vis mer

På nettet fikk Helene etter hvert status som beauty queen – altså en man går til om man vil vite noe om makeup.

Seriøs skjønnhet

Etter hvert møttes de i den virkelige verden også, og på et tidspunkt besluttet Kaja seg for å jobbe frilans som journalist. På denne tiden begynte de første bloggerne å dukke opp.

Katja: – Jeg har alltid interessert meg for skjønnhet og lest mye om det. Men min erfaring som journalist har vært at når man leser om skjønnhet, er det enten useriøs omtale i damebladene der man anbefaler de dyreste produktene uten å gi noen grunn for det – grovt sagt – eller så er det også forbrukerstoff om hvor farlig og dårlig alt er.

– Derfor begynte jeg å tenke at det måtte være et marked for en ærlig og kritisk skjønnhetsjournalistikk. Så jeg sa til Helene at en slik blogg skulle hun og jeg lage – og at jeg godt kunne stå for all skrivingen.

Helene ler: – Det ble jo ikke sånn at jeg ikke måtte skrive noe.

Katja: – Nei, det ble ikke helt sånn.

Nok til en kopp kaffe

Men virkelighet ble det. Som en av de aller første danske beautybloggene gikk Pudderdåserne på lufta i 2010. Navnet Pudderdåserne ble født på en rødvinskveld. I dag lever damene av inntektene fra bloggen, og de har også utviklet en hudpleieserie.

Det skjedde ikke over natten.

Katja: – Det første året tjente vi til en kopp kaffe. Året etter til en lunsj. Det tredje året til en middag – og så begynte det stille og rolig å ligne på noe man kunne tjene penger på, å faktisk kunne leve av.

Rammet av fat shaming

Pudderdåserne er ikke bare blitt kjent for sin ærlige skjønnhetsjournalistikk, de er også kjent for å være store damer i bransjen og for å være et «ekte» innslag i en bransjekultur med alle dens filtre og stramme idealer for kropp og utseende.

– Hvordan er det å være dere i denne bransjen?

Helene: – Vi faller jo godt utenfor glansbildet. Vi er mye eldre enn de andre i bransjen, og de andre er mye tynnere enn vi.

Katja: – Det er ingen tvil om at vi blir behandlet annerledes fordi vi ikke skriver ting på bestilling. Men det er ikke bare det. Hadde vi vært penere på bilder, ville vi også tjent mer penger på annonser og blitt invitert til flere fester. Utfordringen er at man ikke kan ha sånne som oss på den røde løperen, for vi tar oss ikke ut på bilder. Derfor er det mange unge pene bloggere og influensere som blir ambassadører for de store merkene, siden produsentene også kan bruke dem som modeller. Det kan de ikke med oss. Det er ting vi ikke blir invitert med på, og ting vi ikke får adgang til.

Helene: – Det er motejentene som har den helt perfekte instragramfeeden i det riktige sandfargekoordinerte temaet – som blir hentet inn som influensere og ambassadører. Slik kan man godt si at det finnes fat shaming i bransjen ettersom noen blir utelukket fra ting på grunn av utseende og vekt. Til gjengjeld er utseendet vårt en fordel i forhold til leserne, fordi de kan gjenkjenne seg selv i oss som helt alminnelige kvinner med rynker, dobbelthake og dårlige hårdager.

Tar leserne seriøst

– Men når det er sagt, så er det ikke fordi vi er tykke og ser ut som vi gjør at vi gjør en forskjell for leserne. Vi gjør en forskjell fordi vi tar folk seriøst, mener Helene.

Katja: – Ja, og så er det kanskje også mer troverdig å skrive et innlegg om at alle er pene som de er, og at man skal droppe idealene og fokusere på de tingene man liker ved seg selv – hvis man ikke selv ligner idealet. Men vi har ingen diskusjon om vekt eller fokus på det på vår blogg. Det er ikke et tema. Det handler mer om hva man skal gjøre med kvisene og rynkene sine.

- Vi har ingen diskusjon om vekt eller fokus på det på vår blogg. Det er ikke et tema, sier Katja. FOTO: Julie Dam
- Vi har ingen diskusjon om vekt eller fokus på det på vår blogg. Det er ikke et tema, sier Katja. FOTO: Julie Dam Vis mer

Kanskje skyldes det manglende fokuset på kropp og vekt at begge damer holder på å falle av stolen av overraskelse og latter da jeg spør hvordan det kan henge sammen at logoen deres inneholder en åleslank kvinneskikkelse.

Katja: – Det var virkelig et godt spørsmål. Det har jeg aldri tenkt over, noen gang.

Helene: – Hun har alltid sett sånn ut. Jeg tror aldri vi har tenkt over om hun skulle eller kunne se annerledes ut. Men det kan godt være hun bør bli gravid og få seg en mamma-kropp!

Ærlige omtaler

Ifølge Katja og Helene har mange feil oppfatning av blogg- og skjønnhetsbransjen.

Helene: – Folk tror at man tjener masse penger, og at man som blogger hele tiden får tilsendt alle mulige produkter, og at man svømmer i gaver. Det er riktig at man får pakker i posten. Men er det reelle gaver, skal det betales skatt av dem. Er det anmeldereksemplarer, så skal de brukes til anmeldelse. Og her er vi meget ærlige i vår omtale. Derfor varierer det litt hvor mye vi får tilsendt.

Katja: Ja, mengden av produkter vi får inn til anmeldelse blir stadig mindre, for vi skriver ikke det produsentene vil lese.

Denne ærligheten er med tiden blitt Katjas og Helenes merkevare både på bloggen og i bransjen.

Katja: – Mange lar være å legge ut kritiske omtaler for å kunne fortsette å motta produkter fra de ulike produsentene. Der hjelper det at jeg har journalistisk bakgrunn med krav til kritisk sans og kritisk tilnærming til det jeg skriver om.

Før- og etterbilder

Helen: – Nylig ba for eksempel en produsent om å lage før- og etterbilder til en omtale av deres produkt på bloggen vår. Det gjør vi ikke. Det er rett og slett ikke noen som kan se forskjell på før og etter hvis vi ikke faker og bilderedigerer, og det gjør vi bare ikke. Man skal oppføre seg ordentlig, og man skal ikke behandle leserne som om de er dumme.

Helene: – Det største problemet er den store underskogen av unge influensere som lever av å få gratis gaver og produkter, og som går ut og anbefaler og flasher dem for eksempel på sosiale medier. De tjener ikke direkte penger på det, men glemmer at de faktisk skal betale skatt av gaver. Det er et utbredt problem og samtidig skjult markedsføring og reklame når de anbefaler produktene.

– Hva gjør dere for å unngå å komme i lomma på annonsørene?

Helene: – Fra begynnelsen av har vi vært tydelige på å være ærlige og kunne si nei til annonsører. Det er ikke gøy å si nei til penger, men når man er to, kan man støtte hverandre og holde hverandre i nakken. Vi sier ja til det vi kan stå inne for, og nei til resten.

Katja skyter inn at det rett og slett handler om å holde seg til loven.

Katja: – Ja, vanskeligere er det ikke. Så lenge man gjør oppmerksom på når et innlegg er betalt av en annonsør og altså er reklame, er man safe.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer