MOBILBRUK: At noen trekker seg unna samtalen og heller vier oppmerksomheten til mobilen, er blitt så vanlig at vi nesten ikke reflekterer over det. Men det finnes all grunn til å gjøre det, mener ekspert på kommunikasjon og forfatter, Henrik Fexeus. FOTO: NTB scanpix
MOBILBRUK: At noen trekker seg unna samtalen og heller vier oppmerksomheten til mobilen, er blitt så vanlig at vi nesten ikke reflekterer over det. Men det finnes all grunn til å gjøre det, mener ekspert på kommunikasjon og forfatter, Henrik Fexeus. FOTO: NTB scanpixVis mer

Mobilbruk:

- Vi har aldri misforstått hverandre så mye som vi gjør i dag

Nå foregår så mye av vår kommunikasjon via mobilen at vi faktisk er blitt dårligere til å lese andres kroppsspråk, mener kommunikasjonseksperter.

Den lille pausen når vi samles over en kopp automatkaffe og får snakket om trassige barn, våre forsøk på å trene og sommerens ferieplaner. Eller middagen. Stunden når familien sitter sammen og prater om dagens hendelser. Begge disse situasjonene er klassiske «institusjoner» som gradvis er begynt å bli spist opp av e-post og meldinger som skal sjekkes, feeden som skal scrolles igjennom og «snaps» som skal sendes.

At noen trekker seg unna samtalen og heller vier oppmerksomheten til mobilen, er blitt så vanlig at vi nesten ikke reflekterer over det. Men det finnes all grunn til å gjøre det, mener Henrik Fexeus, ekspert på kommunikasjon og forfatter av den nye boken «Fingertoppskänsla – en nödvendig manual i social kompetens».

LES OGSÅ: «Mobiltommel» – hvor skadelig er det, egentlig?

Han mener ikke at vi skal forkaste all moderne teknologi, men i det minste reflektere over vår tilfeldige bruk av den, og forstå hva det gjør med oss. For selv om smarttelefoner og sosiale medier bare har eksistert i drøyt ti år, finnes det allerede forskning som viser at regelmessig bruk risikerer å gjøre oss nedstemte og deprimerte.

Mye fordi vi ofte prioriterer tid med telefonen framfor tid med personene rundt oss. Vi må rett og slett prate med hverandre, mener Henrik Fexeus. Og ikke gjennom tekstmeldinger og chatter, men på ordentlig. Det er nemlig bare i det fysiske møtet at vi kan utvikle vår lydhørhet og empatiske evne, egenskaper som er superviktige for at vi skal fungere sosialt. Og det eneste som gir lykke i livet, når alt kommer til alt, er å ha et godt forhold til andre mennesker.

- Vi har aldri misforstått hverandre så mye som vi gjør i dag. Det har mye å gjøre med at vi ser hverandre for lite, og vi blir dermed dårligere og dårligere til å lese ansiktsuttrykk, gester og kroppsspråk, sier Henrik Fexeus.

LES OGSÅ: Vi er mer avhengig av mobilen enn noen gang, noe som går hardt utover konsentrasjonen

- I dag bruker vi i gjennomsnitt 132 minutter om dagen på mobilen

Han får støtte av Mi Ridell, skuespiller, foredragsholder og forfatter, som nylig ga ut boken «Kroppen ljuger aldrig: konsten att tala kroppsspråk».

- I dag omgås unge mennesker oftere skulder mot skulder enn ansikt til ansikt. Det gjør at de blir dårligere og dårligere til å tolke hverandre. Et sosialt handikapp som man allerede har sett tydelige konsekvenser av.

- Den britiske etterretningstjenesten har for eksempel fått det vanskeligere med å rekruttere folk, fordi mennesker blir dårligere og dårligere til å lese kroppsspråk, sier Mi Ridell.

Den moderne kommunikasjonsteknikken med alt fra plingende Facebook-varsel til den jevne informasjonsstrømmen gjør oss mer splittede og ukonsentrerte. Noe som igjen ofte fører til mer stress, mental utmatting og enda mindre lyst til å omgås andre.

- Vi risikerer å bli isolert på grunn av den måten vi lever på. Men om vi lykkes med å komme oss ut av dette mønsteret og i stedet fokusere på våre relasjoner, kan vi snu den negative trenden. Og hvis vi bevisst velger å spisse vår sosiale kompetanse – å skaffe oss «fingerspissfølelse» – så får vi ikke bare dypere relasjoner, men også et mer meningsfullt liv, sier Fexeus og legger til:

- I dag bruker vi i gjennomsnitt 132 minutter om dagen på å kikke på telefonen, fordelt på 180–200 tilfeller. Bestem deg for i det minste å bruke litt av den tiden på å utvikle din sosiale omgang med andre mennesker, sier Fexeus.

LES OGSÅ: Fortsatt sammenligner vi oss med andre i sosiale medier

MOBILBRUK: - I dag bruker vi i gjennomsnitt 132 minutter om dagen på å kikke på telefonen, fordelt på 180–200 tilfeller. FOTO: NTB scanpix
MOBILBRUK: - I dag bruker vi i gjennomsnitt 132 minutter om dagen på å kikke på telefonen, fordelt på 180–200 tilfeller. FOTO: NTB scanpix Vis mer

«Fingerspissfølelse»

I sin bok beskriver han hvordan personer med «fingerspissfølelse» kjennetegnes av sin evne til å tolke subtile signaler og leve seg inn i hvordan andre mennesker tenker og føler. De er gode lyttere og coacher, og dyktige til å løse konflikter. Ikke sjelden finner man dem i ledende stillinger.

- Og ledere finner vi i alle sosiale sammenhenger. Så snart du har et ønske du vil få igjennom, og som involverer andre, tar du enten lederrollen eller gir den til noen andre. Har du utviklet fingerspissfølelse, er sjansen stor for at du oftere havner i en lederrolle, siden andre spontant vil gi den til deg, sier han og legger til:

- Vi dras naturlig mot mennesker som forstår følelsene våre og hjelper oss til å uttrykke dem bedre enn det vi selv klarer. De som får fram det beste i oss.

- Her spiller også kroppsspråket en viktig rolle. Gjennom å være oppmerksom på hva vi sier med kroppen, holdningen og stemmen, kan vi bli flinkere til å uttrykke oss selv, men også til å tolke andre. Dette er ferdigheter som vi kan ha nytte av i en rekke ulike sammenhenger både privat og i yrkeslivet, forteller Ridell.

Et bra første steg mot en slik fingerspissfølelse er å løfte blikket – ikke sjelden fra mobilen, mener hun.

- Vi må begynne å se hverandre igjen, både bokstavelig og billedlig. Og deretter kan du begynne å finslipe dine sosiale verktøy.

- Det beste er å øve på én eller to teknikker om gangen. Bestem deg for hvilke og hvor lenge. Jo mer konkrete mål du har, desto bedre er det, sier Henrik Fexeus.

LES OGSÅ: Phubbing er den nye store trusselen for parforholdet

15 tips som gjør deg mer sosialt kompetent

1. Ta kontakt: Til og med med mennesker du ikke kjenner. Ta ikke tilfeldig opp mobilen neste gang du sitter på bussen. Snakk med den som sitter ved siden av.

2. Sats på meningsfulle samtaler: Undersøkelser viser at personer som er lykkelige, har dobbelt så mange samtaler om dype emner som kjærlighet, religion og politikk, og bruker bare en tredel så mye tid på tomgangsprat som de som ikke er lykkelige. Både du og samtalene dine blir dessuten betydelig mer spennende om du snakker om det du faktisk mener og kjenner.

3. Lytt: Det er den overlegent beste måten å få folk til å åpne seg. Tenk også på å opprettholde en god balanse i samtalen. For hver ting du forteller om deg selv, bør du stille to spørsmål til den du snakker med.

4. Utfordre det du er redd for: Omprogrammer hjernen din gjennom å utsette deg selv for ting du synes er strevsomme. Våg å ta den tøffe konfrontasjonen i stedet for å sende av gårde en e-post eller sms. Både diskusjonen og løsningen kommer til å bli mye mer kreativ om dere møtes på ordentlig.

5. Vær åpen for andre tolkninger: At sjefen ikke svarer på din telefonoppringning, betyr ikke at hun blåser i deg. Kanskje vil hun bare vente til hun har mer tid til deg.

6. Tenk positivt: Forsøk alltid å finne en fordel, nytte eller positiv side i enhver situasjon, spesielt i motgang. Til slutt trenger du ikke å tenke på det, det vil bli ditt utgangspunkt.

7. Utvikle din empatiske evne: Ikke døm noen på forhånd uten at du har stilt deg spørsmål som: Hva er dette menneskets evner og kunnskaper? Hvilken rolle har hun i situasjonen? Hva er hennes fremste redsler og styrker? Forsøk å koble på denne hverdagsempatien hver gang noen gir deg en annen respons enn du var forberedt på.

8. Gi ros og komplimenter: Det får deg til å virke sympatisk, forståelsesfull og attraktiv. Og ikke bare si at noen er fin, bra eller fantastisk – forklar også hvorfor du mener det.

9. Ikke skyld på andre: Ta utgangspunkt i deg selv i en konfliktsituasjon. Beskriv situasjonen, hva den førte til for deg, følelsesmessig og praktisk. Vær spesifikk og konkret.

10. Gi konstruktiv, kortfattet og spesifikk tilbakemelding: Og pass på alltid å gjøre det i en positiv tone. Tenk at for hver negativ kommentar i en parrelasjon kreves det fem positive for at forholdet skal oppleves som balansert og velmenende. For å skape en forandring må du dessuten få den andre til selv å bli motivert til å endre seg. Mennesker er nemlig mer tilbøyelige til å endre seg om de ikke må.

11. Stopp opp: Skap en vane der du venter et par sekunder etter at noen har sagt noe personlig eller tankevekkende. Det kommer til å gjøre underverker for forholdet og den andres vilje til å lytte.

12. Utnytt ikke-planlagte møter: Det er ofte når det ikke finnes en tydelig agenda at vi lærer å kjenne hverandre best.

13. Unngå vagheter: Om du vil noe, så si det. Den beste måten å få noe på, er ved å be om det. Bestemte og tydelige personer får oftere sine behov møtt, får andres respekt og utpekes gjerne til ledere.

14. Bruk kontrastering: Forklar først hva du ikke ønsker å få ut av samtalen, og still det deretter opp mot hva du etterstreber. For eksempel: «Jeg vil ikke at du skal tro at jeg ikke setter pris på deg. Da har jeg vært utydelig. Tvert imot ser jeg deg som svært verdifull. Det jeg vil, er at vi skal finne en bra måte å jobbe på slik at kompetansen din kommer til sin rett.»

15. Ikke vær redd for å mislykkes: Noen ganger vinner du, andre ganger lærer du noe. Kompetente personer som våger å vise seg sårbare, ses også som tillitsfulle.

LES OGSÅ: Sosiale medier kan gjøre det lettere å spotte narsissistene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: