Hva skjer når alle rundt et bord må dele alt som dukker opp av meldinger og varsler på telefonene sine? Det er teamaet i teaterforestillingen «Perfekte fremmede», der Rudy Claes (t.v.) og Vanessa Borgli spiller. FOTO: Astrid Waller
Hva skjer når alle rundt et bord må dele alt som dukker opp av meldinger og varsler på telefonene sine? Det er teamaet i teaterforestillingen «Perfekte fremmede», der Rudy Claes (t.v.) og Vanessa Borgli spiller. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Rudy Claes og Vanessa Borgli:

- Vi har alle noe å skjule

For lenge siden var kanskje kjæresten din den siste du tok på før du sovnet og den første du berørte da du våknet? Vel, tidene forandrer seg. La meg gjette … Er telefonen din det siste du tar på før du sovner og det første fingrene berører når du våkner?

Publisert

Mobiltelefonen skjuler små og store hemmeligheter. Den er vår tids dagbok og speiler hvem vi er. Telefonen viser hva vi har på hjertet, hvem vi kommuniserer med, hvor vi befinner oss og hva vi er opptatt av. Den er blitt viktigere enn relasjonene våre, ifølge den kjente belgiske psykologen og parterapeuten Esther Perel. Skuespillerne Rudy Claes (53) og Vanessa Borgli (47), som står bak Det Norske Mikroteatret, setter i disse dager opp forestillingen «Perfekte fremmede», basert på den italienske suksessfilmen «Perfetti sconosciuti» av regissør Paolo Genovese.

Dette er historien om en vennegjeng på sju som samles til en middag som blir alt annet enn hyggelig da vennene begynner å dele hva som skjuler seg på mobilene deres.

Det starter med at vennegjengen snakker om et annet vennepar som har gått fra hverandre etter at hun fant en melding på telefonen hans, sendt fra elskerinnen. Vennene som er samlet rundt middagsbordet, mener at de kjenner hverandre så godt at noe sånt ikke kunne skjedd med dem. Verken kjæresteparene eller vennene har hemmeligheter for hverandre, hevder de. Kveldens vertinne, som spilles av Vanessa, utfordrer dem til en selskapslek, der alle legger telefonen på bordet. Alle sms-er og varsler skal leses høyt, og innkommende anrop settes på høyttaler, forteller Rudy.

– Historien vekker mange latterkuler, samtidig som det er kleint og ganske trist også

KK møter Rudy og Vanessa i en moderne og stilfullt innredet leilighet på Grünerløkka i Oslo. Det er her de spiller «Perfekte fremmede» for 60 publikummere hver kveld. Vanligvis er bordet elegant dekket, mens grytene putrer og vinen står klar til å skjenkes. I går var det liv her, i kveld er det uvant stille i leiligheten. Det skulle ha vært forestilling, alle billettene er utsolgt. Men siden alle kulturarrangementer måtte avlyses på grunn av koronakrisen, har Mikroteateret utsatt alle sine forestillinger på ubestemt tid.

– Vi er et bitte lite teater og har jobbet hardt for å få dette til. Det har tatt nesten fire år å få rettighetene til å spille den i Norge og å skape dette teaterstykket. Det har vært en trang fødsel for «Perfekte fremmede», og vi er så lei oss for at vi ikke får spille. Det er fem skuespillere til som gråter nå. Men vi lover å komme sterke tilbake når situasjonen har normalisert seg, sier Vanessa.

Rudy innrømmer at hun har gått inn og sjekket kjærestens telefon. – Jeg vet at jeg ikke er alene om det, sier hun. FOTO: Astrid Waller
Rudy innrømmer at hun har gått inn og sjekket kjærestens telefon. – Jeg vet at jeg ikke er alene om det, sier hun. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Det Norske Mikroteateret spiller forestillingene der handlingen faktisk foregår. Denne historien utspiller seg på kjøkkenet og i stuen hjemme hos et samboerpar og spilles derfor i et privat hjem i Gøteborggata. Da Mikroteateret satte opp «Venus i pels», der maktforholdet mellom en kvinnelig skuespiller og en mannlig regissør settes på prøve under en audition, fikk publikum sitte på scenen på Chat Noir. Mikroteateret visker i stor grad ut skillet mellom sal og scene. Publikum er tett på skuespillerne og får følelsen av å være flue på veggen når handlingen utspiller seg.

– Det blir naturalistisk, og publikum lever seg ofte veldig inn i handlingen og føler at de kommer under huden på karakterene, forteller Vanessa.

Mikroteateret hadde sin aller første oppsetning i 2016, da de spilte suksesskomedien «Blodig alvor» av den franske forfatteren Yasmina Reza. Denne forstillingen har gått sin seiersgang over hele verden og vunnet en rekke priser.

Under middagen i «Perfekte fremmede» er det flere som ringer inn, og alt krakelerer …

Kjæresteparene og vennene kjenner hverandre på ingen måte så godt som de tror. Utroskap og plastiske operasjoner blir avslørt, sier Vanessa.

Rudys karakter irriterer seg over svigermor, og har undersøkt mulighet for sykehjemsplass for henne – uten å konferere med mannen sin.

– Historien vekker mange latterkuler, samtidig som det er kleint og ganske trist også. Det er mye sårhet og mye som er flaut og ydmykende. Noen har større hemmeligheter enn andre, og man får litt vondt av dem som må utlevere seg, forteller Rudy.

Én har et litt for nært forhold til eksen, en annen flørter med en Facebook-venn hun aldri har truffet. En datter ringer til faren sin.

– Foreldrene er uenige om oppdragelsen, og datteren opplever at faren forstår henne bedre enn moren. Nå som samtalen settes på høyttaler, blir moren vitne til en allianse mellom far og datter. «Ikke si noe til mamma! Hun er så teit.» Dette er jo veldig sårt for en mamma – å oppleve at du blir skjøvet fullstendig til side, sier Vanessa.

Rudy og Vanessa ble kjent gjennom såpeserien «Hotel Cæsar» på TV 2 for mange år siden. FOTO: Astrid Waller
Rudy og Vanessa ble kjent gjennom såpeserien «Hotel Cæsar» på TV 2 for mange år siden. FOTO: Astrid Waller Vis mer

– Vi har alle noe å skjule – og mye av det ligger på telefonene våre

Mikroteaterets regissør, Peder Hamdal Næss, har omtalt teaterforestillingen som en nervepirrende teateropplevelse som brutalt viser hvordan løgnen på den ene siden splitter og ødelegger oss og samtidig bidrar til å holde sære personligheter og ville sjeler i kompaniskap, så lenge sannheten ikke kommer fram i lyset.

Rudy og Vanessa opplever at tematikken i forestillingen berører oss alle på en eller annen måte.

– Vi har alle noe å skjule – og mye av det ligger på telefonene våre, sier Vanessa, som selv kjenner en kvinne som fikk servert mannens utroskap i et middagsselskap. Mannen skulle på toalettet og la igjen telefonen på bordet ved siden av sin kone. Mens han var borte, tikket det inn en melding fra elskerinnen. Rudy peker på at det også kan gå galt uten dårlige intensjoner. En kollega av henne tok et nakenbilde av seg selv – og sendte det til kona. Trodde han. «Møt meg på rom nummer 115», skrev han. Ved en feiltakelse sendte han det til en kvinnelig kollega i stedet. Mobiltelefonen er en kilde til konflikt i mange parforhold. All tiden vi bruker på hver vår skjerm, er én ting. Men hva skjuler han egentlig på mobilen sin? Mange blir fristet til å sjekke – og mange gjør det. Hva med din egen telefon? Har du noe å skjule? Er du komfortabel med at kjæresten går inn på telefonen din?

– Når det gjelder min egen telefon, så er jeg nok ikke helt komfortabel med at kjæresten min går inn på den, nei. Det er litt både – og, men jeg tenker at det er en del kommunikasjon med venninner som er privat og ikke for hans øyne. Dessuten bruker jeg telefonen som en dagbok. Jeg skriver ned mine innerste tanker. Det er veldig personlig, så det er helt krise om telefonen min blir borte, sier Rudy, som selv har vært inne på kjærestens telefon og sjekket noe … Det sitter langt inne å innrømme det, og Rudy skammer seg over det, men føler at det er riktig å bjuda på litt i denne sammenhengen.

– Jeg vet at jeg ikke er alene om det. Jeg tror at det er mange som gjør det eller har gjort det, men det er skambelagt, sier hun med et forsiktig smil om munnen.

Regissøren av «Perfetti sconosciuti» har uttalt at vi alle har tre liv: et offentlig – den siden vi viser fram i sosiale medier – et privat og et hemmelig, noe Rudy og Vanessa opplever som «spot on». De synes forestillingen speiler virkeligheten godt.

– Det er litt fortettet, men ikke overdrevet. Det ser vi jo gang på gang, ikke minst med tanke på koronaviruset og alt vi står oppi nå, at virkeligheten overgår kunsten når det gjelder dramatikk, sier Rudy.

Som for andre kulturinstitusjoner er også forestillingene til Det Norske Mikroteateret utsatt på ubestemt tid. – Vi lover å komme sterke tilbake når situasjonen har normalisert seg, sier Vanessa Borgli. FOTO: Astrid Waller
Som for andre kulturinstitusjoner er også forestillingene til Det Norske Mikroteateret utsatt på ubestemt tid. – Vi lover å komme sterke tilbake når situasjonen har normalisert seg, sier Vanessa Borgli. FOTO: Astrid Waller Vis mer

På spørsmål om de kunne ha foreslått denne selskapsleken selv, er svaret nei. Etter å ha erfart hvordan det går med parene og vennene i «Perfekte fremmede», føles det ikke som en god idé. I filmen lyder den siste replikken: «Vi er så skjøre vi mennesker at det ikke er sikkert at vi tåler sannheten.»

De to skuespillerne og venninnene, som ble kjent gjennom såpeserien «Hotel Cæsar» på TV 2 for mange år siden, synes mobilbruken i samfunnet har gått for langt. Alle går rundt med propper i ørene. Folk ser ikke på hverandre lenger. Hva skjer med nakken vår? Og med årvåkenheten? Vi er mindre til stede her og nå. Rudy og Vanessa er selv blitt mer bevisst sin egen mobilbruk etter at de gikk i gang med «Perfekte fremmede».

– Jeg er blitt bevisst på hvor mye jeg bruker telefonen, men også på hvor mye den betyr for meg, hvor nært knyttet jeg er til mobilen, sier Rudy og legger til at hun vil prøve å begrense bruken, blant annet for å få tid til å lese bøker. Hadde det ikke vært for at hun skal lese inn en roman som lydbok i morgen, kunne hun ikke ha skrytt på seg å ha lest en skjønnlitterær bok på veldig lenge.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer