LINE DANCE: Tush push! Massevis av glade endorfiner og energi blir utløst når denne gjengen danser line dance. Foto: Astrid Waller
LINE DANCE: Tush push! Massevis av glade endorfiner og energi blir utløst når denne gjengen danser line dance. Foto: Astrid WallerVis mer

Line Dance

- Vi jobber hardt for å endre livsstil med kosthold og trening for bedre helse

Noen av dem har danset swing og jazzballett, andre har vært reinspikka sofaslitere. Nå bruker de hver ledige stund på å danse sammen.

Til side, kryss bak, side, scuff, til side, kryss bak, side, scuff, bak, bak, bak, klapp, klapp, klapp og fram, snu med en scuff! Anita Vasstveits myndige stemme instruerer taktfast i lokalet på Kalbakken i Oslo, hvor hun leder an line dancen. Seks par føtter holder takten når de «tråkker gjennom» før musikken settes på: bak, bak, bak – og klapp! 

Dansegulvet fylles denne kvelden av primus motor Anita Vasstveit (45), Wenche S. Johansen (44), Wenche Kristiansen (72), Liv Rustad (55), Line Berre Haneberg (40) og hanen i kurven, Jakob Dahlberg (43). Noen ganger er de flere, andre ganger færre, når de møtes for spontan dansekveld. Alle går også på kurs i line dance, en til flere kvelder i uken – var det noen som sa hekta? (Psst: Har du hørt om Hoop Dance?)

«Don’t break my heart, my achey breaky heeeaaaaaart», lyder det fra Billy Ray Cyrus mens dansegjengen får mer schwung på trinnene. Whoohooo!

– Vi varmer opp med å «tråkke gjennom veggene» – altså går igjennom alle trinnene til dansen. Vi har fire vegger, det vil si at vi tar én vegg, så en kvart snu til neste vegg – fire til sammen. Line dance er ikke bare én dans, det er utallige koreografier, forteller Anita. 

De fortsetter med Electric slide, en forholdsvis enkel koreografi. Med musikkbytte til «Cool cool mardi gras» med Scooter Lee på full guffe blir det andre boller. Damene og Jakob tråkker til, nå går det unna! Så kort drikkepause før neste økt.

– Nå går vi over fra Electric slide til Tush push hvor vi vrikker på rumpa i tillegg. Rull rundt, rull rundt! forklarer Anita og skyver hofta frem og tilbake. 

– Og start på nytt, bam, bam, bam, bam! Gjengen danser, og heisann, et klapp midt i tørrtreningen! Nølende føtter tripper litt ute av kurs, og latteren står i taket.

– Nei, dette gruer jeg meg til! sier Wenche K. under opptråkkingen til Tush pushen. 

– Jeg får det ikke riktig nå! Anita løper bort til nettbrettet, hun må ha musikk for å huske trinnene. 

Nå blir det Tush push etter «We only live once» med Shannon Noll. Det går riktig så greit, helt til Anita vil ha mer tempo og bytter musikk.

– Dette kommer til å gå fort! advarer hun.

– Det er en viss fare for det, ler Line.

LES OGSÅ: - Jeg blir sliten, men det er moro hele tiden

- Jeg ble fort hekta! 

Nå får «When my baby» med Scooch fart på pulsen. Kjappe, heftige rytmer, gjengen hoier og klapper. Anitas hestehale svinger fra side til side, ansiktet er et stort smil. Hæl inntil, hæl, hæl! Kinnene blusser, Wenche kaster jakken, svetteflekker trer frem på t-skjortene. Noen danser taktfaste og sikre, tar med armene i dansen, andre har nok med å få med seg beina, kikker på føttene til Anita. Rull rundt, rull rundt – juhuu!

– Jeg elsker å danse! I motsetning til mannen min. Jeg har ingen danseerfaring, men ble fort hekta på line dancen. Her er det ingen tangokutyme som at haken skal være her og der – teknikken er ikke det viktigste. Her dreier det seg om mestringsfølelse og glede, forteller Anita Vasstveit som har tatt instruktørkurs i line dance ved Kom og dans i Oslo.

HEKTA: Denne gjengen bare MÅ danse – så ofte som mulig! Foto: Astrid Waller
HEKTA: Denne gjengen bare MÅ danse – så ofte som mulig! Foto: Astrid Waller Vis mer

LES OGSÅ: Slik trener du deg stressfri

Kom og dans er en frivillig organisasjon som arrangerer dansekurs, -fester, -camper og -reiser. Organisasjonen har aktive dansemiljøer fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør. Line dance stammer fra USA og går kort fortalt ut på at man danser på rekker til variert musikk.

– I line dance trenger du ikke partner, det er genialt! Jeg tok mitt første swingkurs på 90-tallet, men ofte var det ikke nok mannfolk å danse med, sier Line.

– Det hender det blir litt Donald-faktor på dansegulvet, sier Jakob og veiver med armene.

Dansen har ført dem sammen, Anita, Line, Jakob, Wenche J., Wenche K. og Liv. Når de ikke møtes på line dance-kurs på Nordpolen skole, Abildsø eller på Årvoll gård, møtes de gjerne på jobben til Anita – for de må bare danse flere ganger i uka. Om det så er på lageret eller i kundemottaket, snakk om raus arbeidsplass! 

Vi jobber hardt for å endre livsstil med kosthold og trening for bedre helse

– Line, Jakob, Wenche J. og jeg møttes på Idrettens helsesenter i 2015. Vi jobber hardt for å endre livsstil med kosthold og trening for bedre helse. Vi danser, trener kondisjon og styrke, sammen og hver for oss. Vi strir med det samme, det er godt å trene med likesinnede, forteller Anita.

LES OGSÅ: Treningsmotivasjon: - Det viktigste er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul

- Jeg elsker å danse

Gjennom Kom og dans ble de kjent med de to andre.  

– Vi velger å bruke to timer i bil for å danse i to og en halv, som når vi drar til Larvik etter jobben for å møte Kom og dans-gjengen der. De forskjellige dansemiljøene inviterer til gjennomgang av danser man har hatt på kurs den siste tiden, forteller Anita.

Det arrangeres kurs og dansekvelder og helger over hele Norge. I mai reiser hele 400 danseglade på Syden-dans i Calpe i Spania. Hvor kan man ikke danse? I fjor danset Anita og Line på Prekestolen, i mai går turen til Fløienrock i Bergen.

– Hele miljøet består av blidfiser, bare positive folk! Alle samlingene er uten alkohol, vi fokuserer på dansen. Det er intenst og slitsomt, uten at man blir sliten, sier Anita. 

– Jeg meldte meg på line dance for å gjøre noe mer lystbetont. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før, sier Liv som også driver med boksing og trener på helsestudio.

– Jeg har trent aerobic og danset jazzballet så lenge jeg kan huske. For halvannet år siden begynte jeg med line dance. Jeg elsker å danse! Noen ganger gjør jeg litt ekstra ut av det og glemmer trinnene, og så blir det bare tull, sier Wenche K.

For tre år siden var det lite Tush push på Anita. Hun lagde et solid avtrykk i sofaen og hadde full oversikt over alle tv-programmer. Vekten viste 138 kilo, med artose i knærne var det vondt å bevege seg. Veien til dansegulvet har vært lang og har omfattet en stor omlegging i livsstilen. I tillegg til styrketreningen ville hun gjøre noe annet gøy.

– Nå aner jeg ikke hva som går på tv! I ledige stunder planlegger jeg neste danse- eller treningsøkt. Jeg har sluttet å røyke og har brodert min egen bunad. Jeg er blitt hekta på trening og dans.

DANS FOR ALLE: Line dance er uhøytidelig, og det er plass til alle. Foran f.v.: Line Berre Haneberg (40), Anita Vasstveit (45), Wenche Kristiansen (72).Bak f.v.: Jakob Dahlberg (43), Wenche S. Johansen (44) og Liv Rustad (55).  Foto: Astrid Waller
DANS FOR ALLE: Line dance er uhøytidelig, og det er plass til alle. Foran f.v.: Line Berre Haneberg (40), Anita Vasstveit (45), Wenche Kristiansen (72).Bak f.v.: Jakob Dahlberg (43), Wenche S. Johansen (44) og Liv Rustad (55). Foto: Astrid Waller Vis mer

LES OGSÅ: Dette skjer med musklene dine når du trener

- En dag uten dans er kjedelig

Anita har et langtidsperspektiv på vektnedgangen og har kvittet seg med 20 kilo. Hun tok et salsakurs, men det var for tøft for knærne – og så var det denne dansepartneren, da. Sammen med søsteren sin tok hun et kurs i line dance, og dermed var det gjort.

Det er så gøy, jeg tenker ikke på at det er trening

– Dansen er en spesiell form for trening, den kan sammenlignes med gammeldags aerobic, med faste mønstre i takt med musikken. Det er så gøy, jeg tenker ikke på at det er trening. Det sosiale miljøet fanget meg. Mannen min er så fornøyd når jeg drar på dans – han vet jeg blir så blid! Anita.

Høsten 2014 tok hun sitt første line dance-kurs.

– Vi fikk etterhvert et tett og fint miljø og ble en gjeng som møttes på onsdagene, sier Anita.

Da hun fikk tilbud om å bli instruktør, var det ikke nei i hennes munn. Anita holder kurs på mandager og onsdager, og går selv på kurs på torsdager. I tillegg trener hun 1-2 ganger i uken og annenhver uke sammen med Line og felles personlig trener. Selv i perioder med gips på foten etter artroseoperasjon av storetåa, har Anita hengt med så godt hun kan.

– Jeg må danse. En dag uten dans er kjedelig – en uke uten er utenkelig, sier Anita.

Et kurs på høyere nivå har hun foreløpig ikke tid og tæl til. 

– Selv om jeg får massevis av glede og overskudd av dansen, blir jeg også sliten. Når jeg holder kurs selv, MÅ jeg ut. Og så møter jeg disse folka med energien oppunder takskjegget, det blir lykke, smil latter og god musikk! Jeg bruker et par timer på å roe meg ned og sovne etterpå, sier Anita.

– Line dance er ikke som andre danser. Det finnes utallige grunnkursdanser, alle har en satt koreografi med opphavsrett til den som har laget den. Jeg har tatt flere grunnkurs siden 2014 og lærer stadig nye danser.

På høyere nivåer er koreografien lenger med flere taktslag per vegg og vanskeligere kombinasjoner.

– Det blir laget koreografi til ny og gammel musikk. Hvis folk liker dansen, lever den lenge. En koreografi kan dukke opp i en annen variant, med annen musikk enn den opprinnelige. Morsomt at dansene utføres over hele verden! Vi hadde besøk av en dame fra USA på et kurs, jeg spilte en låt av Shakira til Electric slide, og da smilte hun, denne dansen kunne hun, men til en annen låt. Du kan velge egen musikk hvis rytmen passer, sier Anita. 

Dansetruppen tar en drikkepause mens Anita blar i permen med koreografier. I morgen skal hun holde kurs igjen.

– Har du funnet en spennende dans til oss i morgen, eller? spør Wenche K. 

– Jeg lurer litt på Irish Stew eller Ice breaker, sier Anita med konsentrert mine mens hun tar noen dansetrinn.

To timer er snart danset unna. Wenche J. har løpt av gårde for å rekke jazzdansen sin, i regi av Danseløvene. Wenche og Liv skal hjem, men jammen dukker det ikke opp en treningssugen dame til. 

– Nå blir det sirkeltrening på lageret! sier Line og tørker bort en svetteperle.

Og dermed fyker gjengen av gårde på ny treningsrunde – Anita har øvelsene klare.

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

 Foto: Astrid Waller
Foto: Astrid Waller Vis mer

Anitas line dance-tips:

1. Line dance er for alle som kan bevege seg!
2. Det første du lærer er å stable beina i riktig rekkefølge. Trinnene gjennomgås rolig til de sitter. Koordinasjonen kommer etter hvert: hoftevrikk og armbevegelser lærer du siden.  
3. Prøv tre-fire kurskvelder. Ikke gi opp – gå gjennom dansen du lærte sist, den modner! 
4. Bruk sko med god demping, men ikke for myk såle. Joggesko vil «henge fast» i gulvet.
5. Bruk treningstøy det er komfortabelt å bevege seg i – du kan bli ganske svett.

Les mer: Komogdans.no

redaksjonen@kk.no Denne saken står også i KK nr 15/16, 2017

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: