MALOA AAMUND: Malou Aamund er god til å være «på» når det kreves, men er også bevisst på ikke å være online når hun er hjemme. 
– Jeg er ekstremt god til ikke å ta telefonen, sier hun. FOTO: Andreas Houmann
MALOA AAMUND: Malou Aamund er god til å være «på» når det kreves, men er også bevisst på ikke å være online når hun er hjemme. – Jeg er ekstremt god til ikke å ta telefonen, sier hun. FOTO: Andreas HoumannVis mer

Malou Aamund:

Vi må tenke annerledes for å bli hørt

Malou Aamund er direktør for Google, og forteller her om de fem store digitale trendene hun ser er på vei inn i livet vårt.

I dag hjelper Google Maps oss med å finne veien til en ukjent adresse, og anslår hvor lang tid det vil ta å komme seg fra ett sted til ett annet allerede før første skritt er tatt. Rundt middagsbordet dør diskusjoner kjapt ut fordi vi enkelt kan søke opp det riktige svaret. Google er rett og slett en del av livet vårt – fra morgen til kveld.

Men millenniumsgenerasjonen, de som var ungdom på slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, nøyer seg ikke med svar i bokstaver. De hopper til videoer på YouTube for å se alt fra krevende fysikkforsøk til hvordan de skal legge helgens festmakeup.

Både Google og YouTube er under vingene til moderselskapet Alphabet, som er verdens mest verdifulle merkevare og verdens nest mest suksessfulle børsnoterte selskap.

I Danmark er det Malou Aamund som sitter som direktør for Google. Hun er blant de mest erfarne skikkelsene i tech-bransjen med fartstid både fra IBM, Microsoft og nå Google. Når Malou Aamund ser verden fra et overordnet perspektiv, ser hun fem megastore trender som allerede er på full fart inn i hverdagen vår – og som vil komme enda sterkere den neste tiden:

LES OGSÅ: Ingrid (26) gikk fra å sy om refleksvester og gamle duker, til å designe sceneantrekk for store, norske artister

1. Kunnskap blir et globalt koldtbord

- I dag har 3,4 milliarder mennesker av verdens befolkning på 7 milliarder tilgang til internett. Med internett blir kunnskap et global koldtbord som alle kan nyte godt av. I 2020 vil 5 milliarder personer ha tilgang til all denne kunnskapen gjennom 25 milliarder mobiler, nettbrett og datamaskiner. Flere kommer til å ha mobil i lommen enn rent drikkevann.

Sci-fi-forfatteren William Gibson oppfant ordet cyberspace og har sagt: «Framtiden er her allerede, men den er ulikt fordelt.»

Milliarder av mennesker lever fortsatt på steder av verdenskartet der WiFi, og dermed kunnskap, ikke er tilgjengelig – enten fordi de politiske maktpersonene ikke ønsker å gi befolkningen mulighet, eller fordi landet ikke er teknologisk rustet til det. Derfor sender Google store heliumballonger opp i luften som en slags flygende ruter så befolkningen i for eksempel Sri Lanka får WiFi som de ellers ikke har.

Også den amerikanske, orkanherjede staten Puerto Rico fikk hjelp av WiFi-ballongene da strømmen var borte i ukevis. Dette gjorde det mulig for nødhjelpsorganisasjoner å koordinere redningsarbeidet sitt.

LES OGSÅ: «Paradise Hotel»: Ødelegger det karrieren til deltakerne?

2. Maskiner lærer kjappere enn mennesker

– Kunstig intelligens, også kalt AI, som står for artificial intelligence, er en stor tendens. Med denne teknologien løser maskinene oppgaver ved hjelp av algoritmer som bygger på oppsamlet data fra tidligere erfaringer.

I fjor beseiret maskinen AlphaGo den kinesiske mesteren i brettspillet Go. Her i Europa kjenner vi ikke så godt til Go, men i Kina er det en stor hit. Der sjakk inneholder 20 mulige trekk i første runde, har Go 361 trekk, og det sies at spillet har flere utfallsmuligheter enn det finnes atomer i universet.

Forklaringen på at maskinen vant over mennesket for første gang, skal ligge i at maskinen bygger på kunnskap og data som en samler inn i en høyere hastighet enn mennesket er i stand til. Det kalles machine learning.

Hvis du søker i Google, bruker Gmail, YouTube, Google Maps, Google Translate eller lagrer bildene dine i Google Photos, har du brukt machine learning. Når du for eksempel har oversatt et ord, spør Google deg om du var fornøyd med svaret, og ut ifra dette bygger systemet et mer presist mønster som gagner neste bruker.

LES OGSÅ: Linda (36) danket ut 54 søkere til ettertraktet jobb på ny luksuskino

3. Teknologien vil hjelpe å stille diagnoser

– Helsevesenet blir skarpere og kjappere, og selv en erfaren lege kan ha vanskelig med å oppdage tidlig spor av sykdom. Teknologien vil hjelpe radiografer som ser på røntgenbilder eller patologer som tar prøver av menneskekroppen til å bli flinkere til å stille en diagnose.

4. Vi trenger mer digital kompetanse

– Den fjerde store tendensen er behovet for nye digitale ferdigheter. Enhver business kan få plass på det globale markedet, så lenge de beste digitale verktøyene blitt tatt i bruk. Vi lever i en tid der mikrobedrifter kan få like stor suksess som store, multivirksomheter – bare tenk på Airbnb.

For å lykkes krever det at vi holder oss oppdatert og lærer nye ferdigheter. EU-kommisjonen slår fast at 47 prosent av befolkningen i Europa ikke har den digitale kunnskapen som behøves, og ikke har utsikter til å få den i nær framtid. 90 prosent av alle jobber vil i framtiden kreve digital kompetanse.

LES OGSÅ: Innovasjon Norge-Anita snakker ut om hvordan hun møter motgang

5. Nye stemmer vil bli hørt

– Vi som forbrukere kan være med og bane vei for gode ideer og bygge broer mellom mellomstore og små bedrifter.

Vi må tenke annerledes og se nye muligheter for å bli hørt og utgjøre en forskjell i andre menneskers liv. Et godt eksempel på det finnes i hopetall på YouTube. På videostrømmetjenesten har alle mulighet til å legge ut innhold. Dette tok Humza Arshad fra Storbritannia tak i. Han oppdaget at mange britiske jenter ble lokket til å bli koner til jihad-krigere i Syria og Irak, og at de som regel ble rekruttert via sosiale medier. De færreste av dem var klar over konsekvensene som ventet dem.

Humza Arshad bestemte seg for å gjøre noe med det, så han hold foredrag på tvers av hele Storbritannia og har invitert til møter og workshops for å vise hva som skjer hvis en ung jente blir jihad-brud, og på den måten har han spart mange for fatale konsekvenser, avslutter Malou Aamund.

LES OGSÅ: Bryllup på lavbudsjett: Cathrine og Mortens bryllup kostet bare 22 600 kroner

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: