MARIA STAVANG: I en ny video snakker komiker Maria Stavang (21) ut om kroppspress - og mener reklamebransjen må få pålagt merking når de retusjerer bilder.  Foto: Tobias Myklebust
MARIA STAVANG: I en ny video snakker komiker Maria Stavang (21) ut om kroppspress - og mener reklamebransjen må få pålagt merking når de retusjerer bilder. Foto: Tobias MyklebustVis mer

Maria Stavang

- Vi trenger tiltak mot det enorme kroppspresset unge opplever i dag

Komiker Maria Stavang (21) langer ut mot reklamebransjen.

At kropp fortsatt er et tema som mange vil - og som vi kanskje bør snakke om - er det ingen tvil om. Hver eneste dag eksponeres vi for bilder som har vært gjennom retusjering, og enten vi innrømmer det eller ikke, måler vi oss ofte opp mot disse vakre kvinnene som til tider ser helt utenomjordiske ut. (Psst: «Det er nok misvisende bilder av kvinnekroppen som det er, og jeg vil ikke bidra til flere»)

Mange retter fokuset mot reklamebransjen, som år etter år klistrer de vakre, men ofte retusjerte kvinnene på store plakater. En av dem er komiker Maria Stavang (21), alias «Piateed». Den unge humoristen fra Loddefjord i Bergen har på kort tid blitt et nytt ansikt i norsk humorbransje, kanskje særlig takket være lojale fans som følger henne på sosiale medier, der hun ofte legger ut humoristiske og satiriske videoer.

Men da hun tidligere denne måneden postet videoen «Vi trenger flere tiltak mot kroppspress», et kraftig stikk til mote-, medie- og reklamebransjen, fikk vi se en litt annen side av 21-åringen. Se hele videoen lengre ned i saken!

- Jeg valgte å lage denne videoen for å åpne opp øynene til folk og for å kunne hjelpe de som trenger det, gi de den kunnskapen som man ikke får på skolen. Jeg følte ikke at dette temaet var noe som var nødvendig å tulle med, jeg ville heller si det akkurat som det er, forteller hun til KK.no. 

LES OGSÅ: - Jeg ble bedt om å gå ned i vekt

- Vi trenger på ingen måte den merkelappen

I videoen, som i skrivende stund har over 380 000 visninger, trekker Stavang også frem begrepet «plus size», et begrep hun mener må fjernes. (Psst: - Du blir ikke et bedre menneske av å veie 10 eller 20 kg mindre!)

«Du er ikke plus size. Du ER. Og det er f**n meg godt nok», sier hun i videoen.

KK.nos moteekspert Stine Therese Strand er enig i Stavang, og mener vi ikke trenger merkelappen «plus size». 

- En positiv utvikling vi ser, er at flere store kjedebutikker velger å bruke modeller i ulike fasonger og størrelser uten å legge fokus på om de er «plus size» eller ikke. Vi trenger på ingen måte den merkelappen, det vi trenger er mer mangfold! Og en ting som er litt paradoksalt, er at modeller som kalles «plus size» ofte er størrelse 40-42. Disse størrelsene er helt gjennomsnittlige og veldig representative for norske kvinner, så å kalle det for «plus size» er ganske misvisende, sier hun og legger til: 

- Jeg er ikke i tvil om at vi tjener på å ikke kategorisere jenter etter klesstørrelse, og synes det er godt å se at spennet i både fasong, alder og størrelse er stort hos flere av kjedebutikkene. Når det kommer til årets badetøykampanjer er dette spesielt viktig, fordi kroppspresset og –fokuset er ekstra stort på denne tiden av året.

LES OGSÅ: - Jeg har strekkmerker og litt ekstra sideflesk på magen. Men skal jeg si deg noe? Det gjør ingenting!

STØRRE SPENN: Her er årets badetøyskampanje for Lindex, Kappahl og Weekday. - Det er godt å se at spennet i både fasong, alder og størrelse er stort hos flere av kjedebutikkene, sier Stine Therese Strand.  Foto: Produsentene
STØRRE SPENN: Her er årets badetøyskampanje for Lindex, Kappahl og Weekday. - Det er godt å se at spennet i både fasong, alder og størrelse er stort hos flere av kjedebutikkene, sier Stine Therese Strand. Foto: Produsentene Vis mer

- Vi velger aktivt bort for unge og for tynne modeller 

Nina Haugen, som er manager i Lindex, forteller til KK.no at alle skal ha muligheten til å handle hos dem.

- Vi vil at kvinner i alle former og størrelser skal føle seg velkommen hos oss og ikke minst ha muligheten til å handle fra alle konsepter som vi i dag tilbyr. Av den grunn avsluttet vi Generous-konseptet og integrerte dette i øvrig konsept. På denne måten håper vi alle kvinner vil oppfatte Lindex sortiment som enda mer inspirerende og at de kan finne noe de liker, uansett størrelse. 

H&M, i likhet med Lindex, henvender seg til alle som er interessert i mote og forklarer til KK.no at de derfor er opptatt av å vise ulike typer personligheter i kampanjene sine.

- Størrelse, alder, etnisitet osv varierer ofte. Vi forsøker alltid å finne nye uttrykk og modeller for å inspirere og være interessante for bredden av våre kunder, sier Kristin Fjeld i H&M Norge og legger til:

- I våre retningslinjer for reklame er vi tydelige på at vi kun arbeider med sunne og friske modeller. Vi velger aktivt bort for unge og for tynne modeller, og alle modellene våre må levere helseattest. Profesjonelle modeller er ofte tynne, det er vi klar over - men man er ikke nødvendigvis usunn selv om man er tynn.

- Synes dere det er rart at plus size-begrepet kan provosere, og har dere tenkt å gjøre noe med dette begrepet? 

- Alle skal føle seg velkommen hos H&M og vi har et bredt utvalg av konsepter med ulike navn. Det er absolutt ikke meningen å provosere noen med benevnelsen H&M +, og vi beklager hvis det er tilfelle. Vi setter pris på alle tilbakemeldinger og ser ikke bort fra at vi endrer navnet på konseptet i fremtiden. Det er et ønske om et bredt utvalg av størrelser hos H&M, og størrelsene våre går derfor fra 32 til 56 for dame. Vår vanligste og mest etterspurte størrelsesskala for dame er 34-46, som spenner over de aller fleste varene og konseptene våre.

KK.no har også vært i kontakt med KappAhl, som forteller at deres standpunkt er at kvinner er fantastisk fine, akkurat sånn som de er. 

- Vi tilbyr mote i mange størrelser og for alle former. Vår kolleksjon i pluss-størrelser, XLNT, er veldig viktig for oss og populær hos våre kunder. Vi har valgt å samle kolleksjonen, for å gjøre det enkelt for våre kunder å finne det de leter etter. For oss er det viktig at alle kvinner skal finne fine, smigrende og herlige plagg, uavhengig av størrelse. XLNT er som sagt veldig populær og det er en tydelig og velkoordinert kolleksjon som gjør det enkelt for kunden å handle, sier Sissel Skaugen som er motepresseansvarlig i KappAhl Norge.

LES OGSÅ: Top Model-programleder Janka Polliani sier «JA» til strekkmerker

- Unge trenger flere «båser» å sammenligne seg med

I videoen forslår Stavang også at all reklame som benytter seg av retusjering skal markeres - og sammenligner det med at røykpakker er markert som farlig. 

«Jeg vil påstå at det ikke er særlig ettertraktet å ha den type merking på sin reklame?», spør hun. 

- Blir du ofte påvirket av reklamen du selv får i fleisen – hva gjør det med deg?

- Om jeg gjør. Men det er noe jeg jobber med, hver dag. Jeg har dårlige dager hvor jeg sitter med en tankegang som ikke er sunn. Jeg har gode dager hvor jeg klarer å se forbi at jeg ikke «passer inn» i den type kropp som blir frontet av reklamebransjen. Det er ingenting i veien med å være tynn og slank, men unge ønsker, og trenger flere «båser» å sammenligne seg med, sier hun.

Stavang trekker også frem en reklamekampanje fra butikkjeden Bik Bok i videoen. KK.no har vært i kontakt med Bik Bok, men har ikke lyktes å få en kommentar. 

Kristin Fjeld fra H&M Norge forteller til KK.no at de ikke kroppsretusjerer modeller eller gjør modellene smalere, men at noe justering i kampanjene må til: 

- Når vi retusjerer kan det være nedtoning av grovkornet hud, misfargede blemmer, fødselsmerker eller sjenerende hårvekst, som kan bli spesielt fremtredende ved forstørring, særlig ved det sterke lyset som fotolamper gir. Vi kan også tone ned en uønsket effekt som kan oppstå hvis modellen for eksempel trykker armen mot kroppen og armen blir for stor i forhold til resten av kroppen, og vi kan lette oppe en skygge rundt ribben eller skulderben (ved for eksempel bikini- og undertøysreklame) for å gi modellen et mer riktig eller virkelighetstro utseende.

LES OGSÅ: Mila Kunis (32) stiller «usminket» på forsiden til Glamour

- Unge mennesker føler et enormt kroppspress

Videre snakker Stavang om guttene, som ofte blir glemt eller utelatt når det snakkes om kroppspress. Hun vil ha flere mannlige forbilder. 

- Jeg har lyst til å gi alle de guttene der ute, som ikke føler seg sett, en stemme! For kroppspresset er like aktuelt for de som for jenter, kanskje til og med verre, sier hun til KK.no.

- Hvem vil du nå med dette budskapet og hvorfor er dette temaet så viktig for deg?

- For unge mennesker som føler et enormt kroppspress hver dag! Vi trenger tiltak mot det! Jeg synes det er forferdelig at vi i Norge, verdens beste land, ikke tar mer enkle grep for å gjøre en forskjell, forteller hun og påpeker hvor viktig hun synes det er at reklamebransjen får regler for merking.

- Om det er så forbanna viktig å merke at det er produktplassering når det kommer til reklame på TV, blogg, YouTube osv. så burde ikke dette være noe vanskeligere å få til. Jeg skulle ønske at regjeringen skjønte hvor mye dette inngrepet kan hjelpe! Og nå er jo det snart valg så vi får se hva som skjer.

LES OGSÅ: Slik beskytter du barna mot kroppspresset

Psst: I begynnelsen av mai tok hun også til ordet da hun var forbanna over russen. Dette resulterte i Norges drøyeste russelåt: - Jeg håper folk synes låta er så grov og jævlig å høre på at de skjønner at det er satire. Les mer om dette her!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: