Tegan and Sara:
«The Con»
Karakter: kkkkkk
«All I need to hear is that you’re not mine,» synger Tegan and Sara. Ouch. De kanadiske tvillingene har inntil nå blitt viet altfor liten oppmerksomhet her til lands, men med utgivelsen av den poppete, bittersøte platen «The Con» bør flere få opp ørene. Dette er new wave-inspirert indiepop av ypperste merke.
Besnærende
26-åringeneTegan and Sara har sin unge alder til tross laget besnærende popmusikk i et tiår allerede. De faller inn i den store indiepop/rock-båsen, og kan i uttrykk minne om band som Pinback og Death Cab for Cutie. Det er fra sistnevnte band de har hentet produsent Chris Walla, som gjør en utmerket jobb.
Vakker harmoni
De to søstrene har ganske forskjellige stemmer, hvor det skarpe og det myke harmoniserer vakkert. Tegans stemme minner til tider om Karin Dreijer fra The Knife, og gjør seg fantastisk godt, spesielt på de mer rocka låtene.
Perle etter perle
Plata er helstøpt kvalitet, og ved hver runde i spilleren får vi nye favoritter. Tittellåten pekte seg tidlig ut med sitt utrolig fengende poppunk-uttrykk, andre perler er «Relief Next to Me» (fantastisk neddempet gitarriff!) og «Hop A Plane», en punkete sak som gruser Avril, Kelly Clarkson og alle andre wannabes lett som en plett.
«The Con» er en sukkertøypose full av sofistikert indiepop for hjerte og hjerne. Powerpop blir sjelden bedre enn dette.
