
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
En rapport fra Kompetanse Norge fra i vinter viser at mange eldre har dårlige digitale ferdigheter, og hele 600 000 nordmenn er fortsatt ikke-digitale, deriblant mange over 60 år. Samtidig har koronapandemien skutt fart i bruken av teknologi på flere områder enn før - samtidig som bruken av kontanter har blitt mer begrenset.
Spørsmålet er om det er for vanskelig for de som ikke håndterer det digitale godt nok å benytte seg eksempelvis av busstilbudet når det verken er mulig å kjøpe billett av sjåføren med kontanter, og heller ikke er noe alternativ til billett i en app på smarttelefonen på grunn av lag vei til nærmeste billettutsalg.
Og skal man i 2021 forvente at også eldre med svak digital kunnskap tilpasser seg vårt digitale samfunn?
Wenche Halsen, som er leder ved Senteret for et aldersvennlig Norge, mener det er viktig å ikke ta ut analoge løsninger før alle har samme mulighet for å bruke en digital tjeneste.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger