Julesanger

Dette kjennetegner en god julehit

Forsker har svaret på hvorfor vi aldri går lei av de gamle julesangene.

EVIG KLASSIKER: Bing Crosby´s "White Christmas" kan vi høre på igjen og igjen hvert eneste år. Ikke så rart at den er verdens mest solgte singel noensinne. Foto: MCA Records.
EVIG KLASSIKER: Bing Crosby´s "White Christmas" kan vi høre på igjen og igjen hvert eneste år. Ikke så rart at den er verdens mest solgte singel noensinne. Foto: MCA Records. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

De dukker opp igjen hvert eneste år, spilles om og om igjen, i dag er det til og med en egen radiokanal som er viet kun til dem. Helt siden 1940-tallet, og gjerne enda lenger tilbake i tid, har vi omfavnet dem.

Vi snakker selvfølgelig om de store juleslagerne som aldri dør ut.

I januar har du muligens fått "Last Christmas" opp i halsen, "All I Want for Christmas" svir i ørene, og "Driving Home For Christmas" kjennes i marg og bein. Men så går det elleve måneder, og i desember elsker du låtene igjen.

Hvorfor i all verden er det slik?

Det har ekspertene svaret på.

Belønning i hjernen

Danske Peter Vuust er førsteamanuensis i Kognitiv Neurovidenskab ved Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab, Aarhus Universitet og professor ved Det Jyske Musikkonservatorium.

Vuust har flere forklaringer på hvorfor enkelte julehits aldri dør ut – og hvorfor vi aldri blir lei.

Til Videnskap.dk har Vuust uttalt at det er en selvforsterkende effekt i å høre de samme julesangene hvert eneste år. Hjernen vår er nemlig tilpasset sånn at jo flere ganger vi hører noe, jo bedre liker vi det.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.