
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Bankene har allerede en lovpålagt plikt til å motta kontanter og å gjøre innskudd tilgjengelig for kundene. Men formuleringene i den gamle loven har vært såpass åpen for tolkninger at den har tillatt at mange banker har definert seg selv utenfor lovkravet.
Flere banker har hevdet at de ikke har et ansvar for å tilby kontanttjenester. Og bankene har over flere år gradvis nedskalert kontanttilbudet sitt.
Men nå skjerper Finansdepartementet kravene til bankene:
En ny lovbestemmelse som nylig er vedtatt bestemmer at den enkelte bank skal sørge for at kundene har mulighet til å sette inn og ta ut kontanter, enten i bankens egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester.
De nye kravene trer i kraft 1. oktober 2022.
- Spesielt eldre bruker fortsatt kontanter
– Kontanter er viktig for manges muligheter til å ta del i samfunnet. Selv om de fleste betalinger skjer med elektroniske løsninger i dag, har kontanter fortsatt en viktig rolle. Det er mange, spesielt eldre, som fortsatt bruker kontanter i hverdagen. Tilgang til kontanter er også viktig med tanke på beredskap. Alle bankkunder skal derfor være sikret tilgang til et kontanttilbud, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger