Bank og svindel

«Olga-svindlet» for 150 000 kr: Banken dømt til å dekke tapet

Kvinnen i 70-åra ble svindlet for 150 000 kroner. Nå har lagmannsretten fastslått at banken ikke kan velte ansvaret over på kunden. - En seier for alle «Olga-svindlede», sier Forbrukerrådet.

SVINDEL: Kvinnen ga fra seg BankId flere ganger til noen hun trodde var banken - og ble svindlet for 150 000 kroner. Nå har hun fått medhold i lagmannsretten om at hun ikke kan klandres for å ha handlet forsettlig - og at banken skal dekke svindelbeløpet minus en standard egenandel. Men banken har ennå ikke bestemt seg for om de vil ta dommen til etterretning. Foto: Kristin Sørdal
SVINDEL: Kvinnen ga fra seg BankId flere ganger til noen hun trodde var banken - og ble svindlet for 150 000 kroner. Nå har hun fått medhold i lagmannsretten om at hun ikke kan klandres for å ha handlet forsettlig - og at banken skal dekke svindelbeløpet minus en standard egenandel. Men banken har ennå ikke bestemt seg for om de vil ta dommen til etterretning. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

I «Olga-svindel» ringer svindlere systematisk kvinner med navn som er vanligere for eldre generasjoner, som Olga, Kari og Gerd, for å svindle dem til å gi fra seg sensitive personopplysninger og BankID. Deretter tapper svindlerne kontoer for penger, eller tar opp lån i offerets navn.

I denne aktuelle saken ble kvinnen i 70-åra svindlet for drøyt 150 000 kroner. Hun varslet selv banken kort tid etter hendelsen, da hun raskt fikk mistanke om at noe var galt.

Men banken, som i dette tilfellet er SpareBank 1 Østlandet, holdt likevel kvinnen ansvarlig for å ha gitt informasjon til uvedkommende som hun ikke skulle - og nektet å ta ansvar for tapet.

Hun klaget dermed saken inn for Finansklagenemnda, som ga henne medhold. Men banken var fremdeles uenig - og kvinnen anket saken videre til retten. Første rettsinstans, tingretten, ga i stedet banken medhold - og kvinnen anket da saken videre til lagmannsretten. Og det er lagmannsretten som nå har sagt at kvinnen har rett:

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.