
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
I «Olga-svindel» ringer svindlere systematisk kvinner med navn som er vanligere for eldre generasjoner, som Olga, Kari og Gerd, for å svindle dem til å gi fra seg sensitive personopplysninger og BankID. Deretter tapper svindlerne kontoer for penger, eller tar opp lån i offerets navn.
I denne aktuelle saken ble kvinnen i 70-åra svindlet for drøyt 150 000 kroner. Hun varslet selv banken kort tid etter hendelsen, da hun raskt fikk mistanke om at noe var galt.
Men banken, som i dette tilfellet er SpareBank 1 Østlandet, holdt likevel kvinnen ansvarlig for å ha gitt informasjon til uvedkommende som hun ikke skulle - og nektet å ta ansvar for tapet.
Hun klaget dermed saken inn for Finansklagenemnda, som ga henne medhold. Men banken var fremdeles uenig - og kvinnen anket saken videre til retten. Første rettsinstans, tingretten, ga i stedet banken medhold - og kvinnen anket da saken videre til lagmannsretten. Og det er lagmannsretten som nå har sagt at kvinnen har rett:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger