Netthandel og levering

Slik vil vi ha varene levert

Nordmenn vil helst hente selv, men hjemlevering kan få en vekst i tiden fremover, mener ekspertene.

HENTER SELV: De fleste velger å hente pakker i butikk når de uansett skal handle. Foto: NTB Scanpix
HENTER SELV: De fleste velger å hente pakker i butikk når de uansett skal handle. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

(Vi.no): Netthandelen i Norge bare vokser, og i fjor la nordmenn igjen 21 milliarder kroner hos nettbutikkene.

Leveringsalternativene er mange: Pakke i postkassa eller på døra, henting i butikk eller postkontor og ekspresslevering.

Men det er én leveringsmåte som står fram som «vinneren», forteller Rikke Kyllenstjerna, e-handelsekspert i PostNord, til Vi.no:

- Å hente på utleveringssted er helt klart mest foretrukket. Man kan velge tidspunktet selv og i de fleste tilfellene er utleveringsstedet samlokalisert med en dagligvarebutikk. Man henter pakken når man uansett skal handle, sier Kyllenstjerna.

Liten vekst i levering på døra

Men hva med hjemlevering? Å få varene levert rett på døra kan virke forlokkende, men få velger det.

Av de 15 millioner pakkene PostNord leverer årlig velger bare 100.000 hjemlevering, opplyser Kyllenstjerna:

- At man må være hjemme på bestemte tidspunkter er til hinder for mange. Vi ser likevel en liten økning på antall hjemleveringer. Spesielt på tyngre gods. Maksgrensen på utleveringssted er 35 kilo, noe de aller fleste ikke synes er ok å bære uansett.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.