Helse & Livsstil

1-2-3, knip!

Du bør lære deg å knipe igjen.

Knipeøvelser er en god ide for deg som vil ha bedre orgasmer. Mannnens nytelse blir også større dersom du kan kunsten å knipe.
Knipeøvelser er en god ide for deg som vil ha bedre orgasmer. Mannnens nytelse blir også større dersom du kan kunsten å knipe. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er kanskje ikke det vi liker å tenke mest på, men faktum er at kvinner bør legge litt arbeid i å trene opp bekkenbensmusklene. Det hjelper mot inkontinens, forbereder deg på svangerskapet - og kan gjøre underverker for seksuallivet, faktisk. - Knipeøvelser er spesielt viktig med tanke på inkontinens, og det kan være et viktig poeng med tanke på seksuallivet, sier gynekolog Kari Anne Trosterud, som er tilknyttet kvinnelegen.no. - Inkontinens er et ganske vanlig problem for kvinner, også i ung alder. Mange får problemer etter at de har født barn. Knipeøvelser bør du aldri slutte med, råder Trosterud. Dessverre er det mange som tror at knipeøvelser er noe de bare trenger å drive med i korte perioder, for eksempel i forbindelse med svangerskap. - Bare i underkant av 20 prosent av kvinnene som har lært knipeøvelser hos gynekolog eller fysioterapeut, fortsetter med øvelsene, ifølge Ullevål sykehus. Svake bekkenbensmuskler kan føre til en rekke plager, blant annet tisser mange på seg, får et lite tilfredsstillende sex og klarer ikke å holde igjen en promp. Trosterud anbefaler at man øver bekkenbensmuskulaturen ved hjelp av knipeøvelser to ganger om dagen.- Det er en gratis treningsøkt!De eneste som bør unngå knipeøvelser, er kvinner som sliter med store muskelspenninger. Har du allerede fått problemer som følge av utrent bekkenbensmuskulatur, kan fysioterapi også hjelpe. SLIK KNIPER DU Det kjekke med knipeøvelser er at du kan utføre dem hvor som helst og når som helst - det er ingen som ser hva du driver med. Utnytt dødtiden mens du sitter på bussen, ser på tv eller pusser tennene, for den saks skyld. Knip sammen musklene som du ville gjort for å slutte å tisse. Kjenn at musklene trekker seg sammen, du skal «overdrive» muskelsammentrekningen. Hold knipet i 3-4 sekunder og slipp opp. Etterhvert som musklene blir sterkere, kan du holde i lengre perioder. Gjenta så mange ganger du orker. Når du er blitt flink, kan du prøve å knipe til litt ekstra neste gang du har sex, og se om ikke både du og han får en hyggelig overraskelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer