MYE JOBB: Det er ikke bare bare å forbrenne godsakene vi spiser. Du må faktisk trene hele 18 timer med aerobic for å forbrenne bare ett kilo med fett Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
MYE JOBB: Det er ikke bare bare å forbrenne godsakene vi spiser. Du må faktisk trene hele 18 timer med aerobic for å forbrenne bare ett kilo med fett Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over PressVis mer

Kalorier

1 kilo fett = 18 aerobictimer

Så mye må du trene for å forbrenne det du har spist.

KK.NO: En sunn livsstil består av et sunt kosthold og jevnlig mosjon – dette vet vi alle. Men det er ikke dermed sagt at det er slik vi lever. Man skal jo kose seg også.

Mange av oss er riktignok ganske flinke til å trene. Vi løper, danser og spinner, og stadig flere jenter har fått øynene opp for styrketrening.

Likevel er det ikke alltid vi ser de store resultatene av all denne treningen. Så hva er det du gjør galt?

Svaret på dette er som regel at du glemmer kostholdet.

LES OGSÅ: Slik øker du kaloriforbrenningen

Kostholdet har mest å si

Ja, når det kommer til vektnedgang er det faktisk kostholdet ditt som har mest å si. Og får du i deg flere kalorier enn du klarer å forbrenne blir det slett ikke så lett å gå ned noen kilo.

Kanskje fråtser du i helgene, tar et par glass vin til middagen, eller en skolebolle i lunsjen. Eller kanskje spiser du deg bare alltid litt for mett. Vi har alle våre synder.

FRÅTSING: Det hjelper ikke stort at du trener dersom du fortsetter dine dårlige matvaner. Det du spiser har mer å si for vekta. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press
FRÅTSING: Det hjelper ikke stort at du trener dersom du fortsetter dine dårlige matvaner. Det du spiser har mer å si for vekta. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press Vis mer

Men vet du egentlig hvor mye du må trene for å forbrenne disse syndene?

Det vet Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog i Grete Roede AS. Hun har derfor laget en egen kalkulator på deres nettsider, som enkelt regner ut hvor mye trening som skal til for å forbrenne ulike mat- og drikkevarer. Dette er en oversikt som garantert vil sjokkere deg.

Her er noen eksempler:

OBS. Forbrenning er helt individuelt - og også knyttet opp mot vekt/muskelmasse, så dette kan variere i noe grad. 

Én halvliter (sukkerholdig) brus

For å forbrenne denne må du:

  • Gå vanlig i 50 minutter
  • Jogge i 20 minutter
  • Svømme i 15 minutter.

100 gram melkesjokolade

For å forbrenne denne må du:

  • Gå vanlig 134 minutter (altså i mer enn to timer)
  • Trene styrke i 54 minutter
  • Spille squash i 27 minutter

Ett skolebrød

For å forbrenne denne må du:

  • Gå vanlig i 103 minutter
  • Sykle i 83 minutter
  • Jogge eller gå på ski i 41 minutter

Avhengig av kaloriunderskudd

Denne oversikten vil absolutt gi deg litt kunnskap om hva som skal til. Har du derfor drukket en brus og spist en 100 grams sjokolade i tillegg til dagens måltider, må du altså trene i cirka halvannen time for å forbrenne dette.

Og da har du ikke engang begynt å forbrenne det fettet som er lagret på kroppen.

BARE LITT: Er du klar for å gå tur i to timer for å forbrenne 100 gram sjokolade? Bare litt snop kan fort bli mye trening. Foto: REX/Mood Board/All Over Press
BARE LITT: Er du klar for å gå tur i to timer for å forbrenne 100 gram sjokolade? Bare litt snop kan fort bli mye trening. Foto: REX/Mood Board/All Over Press Vis mer

- De fleste opplever at det er vanskelig å trene seg ned i vekt. Du skal trene mange timer for å forbruke 7000 kcal, som er det som skal til for å gå ned 1 kg kroppsfett, sier Kari Bugge til KK.no.

Og du må faktisk trene hele 18 timer med aerobic for å forbrenne dette ene kiloet med kroppsfett. For at du skal bli slankere er du nemlig avhengig av et lite kaloriunderskudd. Og et slikt kaloriunderskudd er lettere å oppnå ved å kontrollere kostholdet, enn ved å trene det bort.

- Det er lettere å knipe inn samme antall kalorier på maten du spiser. Det aller beste er nok likevel å kombinere et redusert energiinntak med et økt forbruk av energi på trening.

LES OGSÅ: Mandler hjelper deg å bygge muskler

Du bør likevel fortsette treningen

Ja, for trening er bra for oss, og absolutt ikke noe vi bør unngå. Det å skulle slanke seg er tross alt ikke den eneste årsaken til at fysisk aktivitet er anbefalt.

SLIT: Treningen gjør ikke særlig opp for dårlige matvalg. Den beste måten å gå ned i vekt på, er å fokusere på et sunt kosthold. Foto: (c) Walter Zerla/cultura/Corbis/All Over Press
SLIT: Treningen gjør ikke særlig opp for dårlige matvalg. Den beste måten å gå ned i vekt på, er å fokusere på et sunt kosthold. Foto: (c) Walter Zerla/cultura/Corbis/All Over Press Vis mer

- Det er smart å trene når du skal ned i vekt, da det har en rekke andre positive effekter. En viktig effekt er at trening vil bidra til å opprettholde muskelmassen, særlig om du trener en kombinasjon av kondisjon og styrke, forklarer Bugge.

Ved å opprettholder muskelmassen har du også bedre forutsetninger for å holde en ny og lavere vekt. I tillegg til at trening - og særlig styrketrening kan forhindre beinskjørhet og forebygge belastningsskader.

- Forskning viser at trening er det aller viktigste for å lykkes med å holde vekten. Trening vil også gjøre deg mentalt sterkere, noe som kan komme godt med for å holde tak i endringsprosessen og klare å ta de gode valgene.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: