Noen typer mat legger du lett på deg av - men det finnes også mat som hjelper deg med å gå ned i vekt. Foto: colourbox.com
Noen typer mat legger du lett på deg av - men det finnes også mat som hjelper deg med å gå ned i vekt. Foto: colourbox.comVis mer

Fett

10 matvarer som brenner fett

Spis disse og gå ned i vekt.

Visste du at det finnes mat som kan øke forbrenningen din og hjelpe deg med å gå ned i vekt? Fox News gir deg en liste over ti av de beste.

1. Mandler

Mandler er ikke bare deilig snacks – de er også fulle av protein, fiber og sunt fett. Flere studier har funnet at det å spise moderate mengder mandler (30-85 gram om dagen) kan føre til at man går ned i vekt, da de stabiliserer blodsukkeret og holder sulten på avstand. Personer som spiser nøtter har også en tendens til å ha mindre fett på magen.

Les også: Se etter dette i butikken

2. Fettfattig melk

Fettfattige melkeprodukter er fulle av kalsium, som har vist seg å spille en viktig rolle i forbindelse med vekttap. D-vitaminet i melken hjelper kroppen med å ta opp kalsiumet, og har i noen studier også vist seg å øke forbrenningen. Men ikke ha melk i teen.

Start dagen med et egg - det holder deg blant annet mett lengre. Foto: colourbox.com
Start dagen med et egg - det holder deg blant annet mett lengre. Foto: colourbox.com Vis mer

3. Egg





Forskning viser at det å spise frokost gir forbrenningen en kickstart, noe som gjør at du forbrenner flere kalorier enn personer som ikke spiser frokost. I tillegg har personer som spiser egg til frokost en tendens til å spise færre kalorier de påfølgende timene enn både personer som spiser annen mat til frokost og personer som dropper frokosten helt.

Les også: Spis deg til bedre sex

Asparges er knasende godt - og du kan spise så mye du orker av det! Foto: colourbox.com
Asparges er knasende godt - og du kan spise så mye du orker av det! Foto: colourbox.com Vis mer

4. Asparges





Asparges er naturlig vanndrivende, og skyller derfor ut væske og begrenser mengden vann man lagrer i kroppen når man har spist salt mat. Man tror også at asparges kan spille en rolle i nedbrytningen av fett i kroppen, og med bare 22 kalorier per 100 gram er asparges deilig lavkalorisnacks.

Les også: Her er superstilken

5. Salat

Salat har et svært lavt kaloriinnhold. 100 gram isbergsalat inneholder for eksempel bare tolv kalorier, i tillegg til mye fettutskyllende vann.

Les også: Vidundermaten du må prøve

Du bruker flere kalorier på å spise og fordøye denne enn du får i deg av den... Foto: colourbox.com
Du bruker flere kalorier på å spise og fordøye denne enn du får i deg av den... Foto: colourbox.com Vis mer

6. Stangselleri





Stangselleri inneholder i likhet med salat svært lite kalorier (kun 16 kalorier per 100 gram) og mye vann. Du bruker faktisk 85 kalorier i timen på å tygge og fordøye mat, så hvis du spiser en salat av isbergsalat, stangselleri og asparges (omtrent to desiliter av hver), får du faktisk kroppen til å forbrenne flere kalorier enn du får i deg.

Les også: Lyst på noe digg?

7. Magert kjøtt

Magert kjøtt som kalkun, kylling og renskåret biff inneholder mye muskelbyggende protein. Jo mer muskler du har, jo mer kalorier forbrenner du, selv når du sitter i ro.

Les mer: Bli slank og muskelsterk

Godt for magen - og forbrenningen. Foto: colourbox.com
Godt for magen - og forbrenningen. Foto: colourbox.com Vis mer

8. Epler





Et eple om dagen er godt for magen – og kanskje kan det også være godt for fettforbrenningen. En studie fant at personer som spiste et eple før hvert måltid forbrant flere kalorier og gikk mer ned i vekt enn de som ikke startet måltidene sine med et eple.

Les også: Bli slankere på en uke

Vann er livsnødendig, men har i tillegg en rekke egenskaper som er gunstige når du slanker deg. Foto: colourbox.com
Vann er livsnødendig, men har i tillegg en rekke egenskaper som er gunstige når du slanker deg. Foto: colourbox.com Vis mer

9. Grapefrukt

Grapefrukter er deilige og saftige, og inneholde mye pektin, som har vist seg å bryte ned fett i kroppen.

Les også: Forbrenn maks i høst



10. Vann

Vann er en viktig del av enhver slankekur, og er nyttig og nødvendig på en rekke måter. Vann tar for eksempel knekken på væskeansamlinger ved å skylle ut vann fra kroppen, og har vist seg å øke forbrenningen. Når man drikker nok vann unngår man i tillegg å bli dehydrert, noe som kan senke forbrenningen. Personer som er dehydrerte forveksler ofte tørsten med sult, og ender opp med å få i seg unødvendige kalorier.

Les også: Spis sakte, få flat mage

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: