Helse

10 minutter tre ganger om dagen

Det er treningsekspertenes aller beste råd til deg som vil holde seg slank. Bevegelse i hverdagen er helt avgjørende.

Publisert
Sist oppdatert
Helsemyndighetene i Norge anbefaler 30 minutter moderat fysisk aktivitet hver dag.Høres det mye ut? Det trenger ikke nødvendigvis være så vanskelig å få rørt på deg litt mer i løpet av dagen. Du kan til og med fordele det utover dagen.Nordmenn sitter klistret til tv-skjermen i flere timer hver kveld, men hvorfor ikke komme deg ut av sofaen en halvtimes tid?Les også: Derfor bør menn gjøre husarbeidFå opp pulsen hvert fall én gang om dagenModerat fysisk aktivitet må ikke blandes med trening. Det er ikke sånn at du skal trene intensivt en halvtime hver dag, men du bør få inn minimum en halvtime med mosjon hver dag hvor du for eksempel går. – 30 minutter om dagen er et minimum. Jeg skjønner det kan høres mye ut for mange, men det trenger ikke være så vanskelig hvis du er litt mer aktiv i hverdagen. Du kan også dele opp halvtimen i tre omganger hvis det er lettere for deg, sier Ina Garthe, KK.no's trenings- og kostholdsekspert.Garthe anbefaler at du prøver å øke pulsen slik at du blir sliten minst en gang i løpet av dagen, og hvis det er trapper opp til jobben, ta disse i stede for heisen.Les også: Så fort bør du gåFår deg ut av risikosonenDaglig mosjonering er spesielt viktig med tanke på forebygging av fedme, rygg og nakkeproblemer. Men for virkelig å få en helseeffekt må du røre på deg mer, forteller emneansvarlig for fitness ved Norges Idrettshøyskole, Jill Jahrmann.– De statlige anbefalingene på 30 minutter er en god anbefaling fordi det er dokumentert at denne mengden er passe for å senke risikoen for mange livsstilsykdommer. Det er helsemessig nyttig, men ytterligere intensitet eller mengde gir en masse andre fordeler ved siden av, sier hun.Les også: Gode nyheter for trøtte trynerIkke unngå å røre på degJahrmann mener at nordmenn ikke er flinke nok til å tenke på fordelene ved å få litt mer mosjon i hverdagen, men gjør hva som helst for å unngå bevegelse. – Vi parkerer helst så nærme døren som mulig, unngår å hente noe som andre heller kan ta med til oss, og tar mye heller heisen enn trappene. Tenk heller motsatt. Benytt enhver sjanse til litt ekstra bevegelse, sier hun.Det trenger ikke være så vanskelig å øke mengden morsjon i hverdagen. Tipsene er enkle å gjennomføre og blir raskt en del av hverdagen. Les også: Helsebomben du vil elske nåSlik oppnår du 30 minutter om dagenHer er noen konkrete og enkle tips til hvordan du kan røre på deg litt mer. Før du vet ordet av det har du kanskje fått inn godt over en halvtime om dagen. Ta alltid trappen istedenfor heisenLek med barna istedenfor å se på demPrøv å gå to turer i uken, gjerne om kvelden da det er så forfriskendeGå en omvei til og fra jobben, eventuelt til og fra bil, buss, trikk og lignendeTa deg noen knebøy, tåhev eller sit-ups i løpet av dagenLag deg et kort treningsprogram som du gjør annenhver dagKost og måk snø ved enhver anledningEventuelt kan du melde deg på et dansekursHer er turbotrikset for deg som vil mer– I tillegg til disse 30 minuttene er det supert å øke til 60 minutter med høyere intensitet enkelte dager i uken. Noen trener tilstrekkelig bare ved å sykle til og fra jobb for å vedlikeholde formen, sier Jahrmann.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer